G
gaia: Jag gissar på samma fineser som Ylven :). Kan tänka mej att sotningen av dom vågrätta rökgångar är något komplicerat :-/. Tänker du köpa den så kolla om det finns intakta sotluckor (som är inte igensvetsade i renoveringsfeber) och att det finns fungerande spjäl som skiftar mellan den krokiga rökgången och den helraka som ska leda röken direkt till skorstenen ( viktig och behövs
2 svar · 3,0k läst
S
selala: Hej, Alternativt kan du gå in på www.ctcvarme.se och maila dem frågor via deras kontaktformulär. Det gjorde vi ang vår Norah 314 från 1950 och fick mycket god hjälp. De var bara glada och hjälpsamma när de hörde att deras gamla goding till kökspanna fortfarande används flitigt. Den pannan de säljer är 99% likadan än (ändrades tydligen lite på toppen 1977 bara).
2 svar · 5,1k läst
K
ktm250: [citat] Jag gick förbi där i höstas, när jag var där, och den ligger på antingen Norra Storgatan eller Nygatan. Båda går iallafall in från Stortorget norrut mot regementet :)
15 svar · 6,9k läst
K
Kloster: [citat] Ja den binder väl kritan bättre. Det är ju äggvita i kristyren på pepparkakshuset ocksåoch den blir ju stenhård efter att ha torkat till efter jul.  :)
15 svar · 9,4k läst
T
timmermannen: Jag har renoverat många gamla hus och blivit lärd att man aldrig skall isolera med mer än 50 mm och den isoleringen skall vara på insida av väggen. Jag har aldrig använt plast i gamla hus och mig veterligen har aldrig husena mått dåligt av det. Men jag är noga med att ha en självdragsventil i varje rum och den skall vara öppen.
14 svar · 3,3k läst
T
TorpSara: Det gick utmärkt! Nu ska byrån monteras och sen kommer bilderna på Total Bedroom Makeover! :D
4 svar · 2,6k läst
tallmilan
tallmilan: Äntligen har jag fått fatt i en bild, har velat svara länge på denna tråd. Denna lampa skruvas fast i de öppna hyllorna som varje lant-kök med självaktning har  ;) [bild] De tillverkas av Tallmilan byggnadsvård, ha ha ha ... och är i normalt skick inte dammiga och snett monterade ... Det är textil kabel och det skulle vara snyggt med uppsättning på porslinsknoppar, men vi valde att
11 svar · 3,3k läst
·
spocks_beard
spocks_beard: Är det inte så att Plastfärg egentligen står för den första upplagan av vattenburen färg som var väldigt diffusiontät, och som kunde skada virket pga. oförmågan att andas? Dagens latex-färg är inte diffusionstät har jag blivit informerad om. Men den kallas nog för plastfärg den med i vissa sammanhang.
3 svar · 11,8k läst
pinebar
pinebar: Hej! Kan bara säga att om man lägger ett golv på gammalt vis så finns det definitivt inga svetsar i skarvarna. Som jag har fattat det är det inga svetsar på de nya rutorna heller, men de kanske har någon sorts fas kan jag tänka mig. De gamla rutornas mått är 23x23 cm. /pinebar
4 svar · 2,0k läst
·
Torpar-Anna
Torpar-Anna: Nån som vet var i Stockholms-trakten man kan hitta en kurs i fönsterrenovering, förutom på Skansens Byggnadsvård? Skansens kurs är kanske bra och prisvärd, men det skulle vara intressant att höra om nån har erfarenhet av nåt annat ställe.
0 svar · 4,8k läst
Harrieth
Harrieth: Om du som jag ska måla med linoljefärs så är det bra att grundmåla innan du spacklar med oljespackel. Därefter kan du måla. Hål som behöver spacklas syns mycket bättre efter det är grundmålat.
6 svar · 1,6k läst
·
H
Haagbard: [citat] Nej eldstaden är helt normal för modellen, den är bara rejält kortad. Luckorna är ju lika höga som första kakelvarvet, sedan är det bara knappt 2½ varv slätt kakel upp till dom ornamenterade där sotluckan sitter. Jag löser problemet till sommaren genom att bygga vattenburet system och pannhus istället  ;)
16 svar · 5,7k läst
S
Schwingen: [citat] Där håller jag med, iof. så har jag nya fönster, men av typen 'äldre' alltså kopplade/spröjsade med LE-glas i innerbågarna. Visst ser man skillnad på ett vanligt glas och ett LE-glas, men några mörka dimmor är det definitivt inte tal om. Du Tobbe, det är inte så att du förväxlar LE-glas med den typ av glas som reflekterar och motverkar solinstrålning 8-)
19 svar · 12,3k läst
morsan
morsan: Och på startsidan här på bygghus.se har du en ypperlig funktion Länkguide http://www.byggahus.se/lankguide/ ;)
3 svar · 3,0k läst
N
nicdah: Hejsan ! Jag har fyllt ugnen med tegelsten så visst håller den värmen ett tag i varje fall. Det blir ingen köksspis, det blir en vedspis av typ Viking 30 istället. Tar betydligt mindre plats och är säkert mer effektiv. / Niclas
3 svar · 3,3k läst
G
gaia: Jag tror att skorstenen skall putsas i vilket fall som helst. Putsa först och se om ni trivs med det ;). Kakel är dock lättare att hålla rent och skulle själv föredra kakel ovanför och runt på ytor vid spisen :). Man behöver inte  kakla hela väggen upp till taket ( kan lätt se ut som hos slaktaren :-/) och man kan fex avsluta halvvägs med snygg kakellist  ;). Vitt, glaserat kakel
2 svar · 7,6k läst
Sophie
Sophie: Vi har använt linoljefärg i vårt kök och vi är inte riktigt nöjda. Inte för att den inte tål fläckar för det har vi inte haft problem med. Däremot har vi målat i en ljust grågul färg och inne i skåpen har färgen gulnat väldigt mycket pga att det är mörkt där. Det ser ganska tråkigt ut när man öppnar skåpen. Vi har stommar från Ikea som vi byggt in med pärlspont och egna
2 svar · 2,2k läst
Thomas_LLA
Thomas_LLA: Äntligen är spisen på plats, värmer som tusan, så nu bidrar man till den globala uppvärmningen.. ;D Återstår målning av murstock och lite putsarbete på fundamentet. Men det får vänta till sommaren.
4 svar · 5,3k läst
·
S
Sara_B: ...har jag lagt in under "isolering" - ni på denna avdelning får jättegärna tycka till också. Det är en fortsättning på tidigare inlägget om golvreparation och handlar om ifall man ska välja mossa, jord och lera, eller spån.
0 svar · 1,3k läst
TorpAnders
TorpAnders: Provat med bygghandeln? Jag köpte min via min vanliga bygghandlare...
1 svar · 4,6k läst
Overlander
Overlander: Kolla på eljos renova serie inte så dyra och gaska ok i utseende. Dom riktigt gammla strömställarna och el uttagen var vita porslin.
2 svar · 1,7k läst
morsan
morsan: Kanske ska tilläggas att Kompanjon har fått tillstånd av Marlene att lägga in den här tråden. Hälsar morsan Hoppas Kompanjon får napp ;)
1 svar · 2,5k läst
S
Skogsbananen: Klockrent! Ligger ju bara några kvarter från mej. Tackar! :D
2 svar · 3,4k läst
T
Tornhill: Många gamla hus är ju "vattenskyddade" i källaren med asfalt som är målad på utsidan av grunden, det är väl en modern (tätare) variant av detta du kommer att få. Problemet är väl vad som kommer att hända med den fukt som trots allt kommer in i muren, underifrån, uppifrån (lite) och innifrån (ganska lite, så länge du inte inreder källaren och värmer upp den). Sannolikt kommer
1 svar · 1,3k läst
Overlander
Overlander: Kolla Höganäs Grynna. Bör ses i verkligheten.
4 svar · 7,2k läst
Harrieth
Harrieth: Vi har ungefär likadan väggkonstruktion som du och har isolerat innifrån. Vi har plockat ner pärlsponten, bräda för bräda och därefter fyllt hålrummen med papp och isolering. Därefter satte vi papp igen innan vi satte tillbaka den skrapade gamla pärlsonten. Den är av en fantastisk kvalitet och ca 1 tum tjock, så vi ville absolut bevara den. Vår filosofi är att vi vill inte ha plast
4 svar · 8,0k läst
A
Alko: Snyggt! Nu får jag också lust att köra gamla stilen i nya badrummet i vårt 20-talshus.... /A
32 svar · 8,7k läst
·
JakenF
JakenF: hm, postade ett nytt ämne om källaren i ett gammalt hus jag varit och kikat på. Kanske kan någon i denna delen av forumet göra ett uttalande om bilderna jag bifogat i den andra tråden. Sättningar i grunden, fuktig källare. BILDER http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2 [bild] Posta inga svar här utan skriv i den andra tråden. Tack.
0 svar · 2,9k läst
O
ozean: Tackar för svaren!
3 svar · 1,8k läst
I
ivo: Tack, jag ska testa det, får se hur de går, är inte så hemma med murarbete. Tack för din hjälp. Mvh Ivo.
6 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.