Byggnadsvård
G_Henrik: Tack för alla svar och råd. Ska nu höra med chefen (frun) vilken vi ska välja. :)
Sophie: Nej jag har inte använt terpentin och det går bra även om det som du säger är lättare när färgen är förtunnad. Vårt golv i sonens rum var precis som ert gammalt och slitet och slipning var inget alternativ. Det hade inte funkat med alls stickor. trodde knappt färgen skulle funka men den band faktiskt dem så golvet är helt ok nu och mjukt för Antons små fötter :) Jag har inte
tallmilan: Läste den tråden, förstår om den stackaren har mord i sinnet ... Och vad fantastiskt nöjd man blir med sitt eget torp, och vilka struntsaker man har ojjat sig över . Henrik
Hans_Nordstrand: Tänkte lägga in nån bild men när det inte får vara mer än 19,5 KB, blir det inte bra. Hur lyckas ni andra lägga in bilder? Det är lite svårt att veta vilka erfarenheter som intressantast att ta del av. Kom gärna med mer specifika frågor. En sak som kan vara bra att tänka på innan timmret plockas ned, är att man dokumenterar och mäter de ställen där väggarna buktar utåt eller
TorpSara: Hm, hm, ursprungstrallen är ju borta, men jag vet att det var hela brädor när de flyttade in. I och med 70-talets vandalisering så blev det "vanlig" trall, dock ej grönskimrande... Eftersom den är lite upphöjd så behöver det inte vara impregnerat.
LinStina: Ser att du fått en hel del svar och kommentarer och förslag som jag inte närmare satt mig in i. Vid ett snabbt ögonkast på olika alternativ får jag lust att rita ett förslag som du inte behöver kommentera desto vidare ifall ni kanske redan gjort ett beslut. Dessutom är det egentligen ganska korkat att ens försöka komma med förslag när man inte sett platsen och huset i verkligheten,
Snurre: Surfa in på Sikon HB fönstertätning, timmerhus, linfiber, linväv, linsnöre, lindrev, byggnadsmaterial, naturprodukt, gamla hus, byggmaterial, byggnadsvård, isolering, linolja, KALLPRESSAD LINOLJA.TJÄRDERV.HAMPA.HAMPAISOLERING där du kan beställa varuprov gratis och på så vis senare kunna beställa korrekt tjocklek på lindrev som är utmärkta att täta fönster med. Mina gamla
Peter_-_Emma: Tvätta och måla med gysinges matta linoljefärg - kalasfint jag gjorde så förra helgen. Fast med nyputsning
Alsti18: Finns det någon som har en gammal innertrappa med fin profil på trappnosen som kan göra sig omaket att fota och lägga upp lite bilder? Skulle behöva lite inspiration för kommande trappsnickrande.
tallmilan: Trot eller ej, men Gysinge låg bra till med priset på riktig Falu. På den ljusare varianten var det till och med klart billigast. Henrik
LinStina: Ett alternativ är ju att köpa färdigt karmmaterial, virke med en urfräst kant för fönstren. Sen är det ju bara att kapa till rätta måtten och foga ihop så fönstren passar in.
Aniska: gynnas av kalk, helt riktigt. Men den kräver också fukt. Så om man tex anväder leca i botten och kalk på bör fukten inte kunna vandra (det finns kapillärbrytande leca). Så gör huset torrt och lägg på kalk utmed väggarna. Anna
Eleanor: Fönsterbågarna, karmen & foder ska alla målas i samma kulör om du nu är ute efter hur det var tänkt orginal! Vitt brutet med kimrök eller grön umbra till milda gråblå/grågröna kulörer var nog det som var mest förekommande. Mer eller mindre % av pigmentet. & klisterremsan kanske du får leva med att den är vit...?
RobinW: Efter en synnerligen regnig höst har jag upptäckt behovet av att impregnera vår tegelfasad. Någon som har erfarenhet av de medel man sprayar på? Andra lösningar? Tackar!
TorpAnders: [citat] Hej ja visst är den läcker! På blocket som mycket annat, och den är helt nyrenoverad. Bilden är inte på min som är en HQ no :71 från 10-20talet. Men den ser exakt likadan ut men är något mindre. Mått ca B 60 D 52 H 37
Lorre: Skulle vara kul att se bilder från lyckade salsrenoveringar. Vi håller på med vår sal på 56 kvm och funderar på hur vi ska använda den när det är klart. Visa hur ni gjort och kom med tips på tapetval.
Overlander: Ring ASSA och fråga. Fråga efter teknisk suport och du blir kopplad till någon som kan och är villig att förklara.
Hans_Nordstrand: Visst kan man vara utan isolering i väggarna, men timmerväggar har stor förmåga att lagra värme och kyla. Om man då ska värma upp tillfälligt med elvärme, krävs betydigt mer effekt än om man har lite isolering på insidan. Tex om man har en väggyta på 30 kvm och ska värma från -10 till +20, krävs det ca 24 kWh för att väggen ska komma i temperaturmässig balans. Sen tillkommer
Skeppars5: Jag skall bygga badrum i mitt sekelskifteshus och är på jakt efter högspolande toalett. Alla ovanstående nytillverkade alternativ ser väldigt bra ut. Har någon erfarenhet av att renovera gamla cisterner? De har en hel del av dem på Nacka byggnadsvård. Jag har nämligen av en bekant fått en gammal toalettstol, men cisternen är utbytt till en i plast, vilket inte alls känns rätt. Är
Saxpy: jo, det kan ju vara en bra idé att testa. Anledningen till att köra linoljefärg är att jag vill ha samma nyans som jag har på en del snickerier, annars hade jag nog valt "vanlig" färg.
plus: Hej alla, vi har precis köpt ett hus från 1943. Tyvärr finns inga ritningar och jag undrar om någon har tips om var man kan leta efter gamla husritningar? Kollade med kommunen, tänkte att de kanske sökt bygglov, men där fanns inget. Ni som tycker att jag verkar tjatig har säkert läst samma tråd på avdelningen "El", jag agnar på flera ställen :).
groggen: Hej! jag har hjälpt far min med hans hussbyggnad i timmer och vi har använt ett märke som heter Norsk Trepleie. Det har gett ett fantasktiskt resultat som bevarat timmrets naturliga utseende och som är lättarbetat. Vi har använt lut och olja på väggar, golv och tak och kan varmt rekomendera detta märke. Ska sätta in bilder inom kort. www.norsk-trepleie.se Jörgen
Pius: Någon som känner till någon affär som har t.ex. traditionella fönsterhakar och beslag m.m. centralt i Åbo ? Skall dit över helgen och tänkte passa på att köpa lite smått och gott till huset.
Lagavulin: Kvalitetskänslan under längre tid = Bra! Det enda jag gjort är att ta bort finfiltret i strilen för att öka vattenflödet som jag tyckte var i klenaste laget. Letade priser i frankrike via nätet men det är ett SVÅRT språk så det sket sig. :-(( Lagavulin
jon_h: Det behövs inte ljus för att linoljefärg ska "torka". Räcker med syre. Däremot gulnar linoljefärg i mörker, för att sen ljusna igen om man utsätter det för ljus. Kanske det som blev ihopblandat på något vis. :)