Vi kommer att köra lite budgetvariant på köksinredningen, och istället lägga pengarna på reparationer av själva huset. Har därför köpt köksskåp från IKEA, med luckor av massivt trä, som vi tänkte måla.

Frågan är vilken färg (kvalitét alltså) som är lämplig på såpass utsatta ytor som köksskåp. Det ska ju täla att få fett, rödvin, bär o.s.v. på sig. Har för mig att jag hört någonstans om någon som inte var nöjd med att ha linoljefärg just här, eftersom de upplevde den som för känslig för fläckar. Å andra sidan har jag en bekant som målade med äggoljetempera, och fick fettfläckar på inredningen (fast i det fallet tror jag det berodde mest på att färgen inte hunnit härda ordentligt).

Vad har ni använt, och vilka är era erfarenheter.

Hej,

Vi har måste köra budget variant också. Dock hade vi turen att hitta ett snickeribyggt, massivt träkök (infällda luckor, mässing snäckhandtag, porslinsknoppar, utanpåliggande gångjärn och allt) för en en mycket billig peng. Den fick flytta från Saltsjöbaden till Umeå en helg :) och väntar nu ute i logen.

Med köket fick vi receptet på färgblandningen de använt. Det var flera lager linoljefärg. Köket är ca 10 år gammalt och jag kan säga att om det inte vore att jag vill ha en annan färg, finns igen som helst anledning att måla. Inga fläckar, skurmärken eller dylikt.

Kommer absolut att köra på linoljefärg igen när det blir dags.

/L

Vi har använt linoljefärg i vårt kök och vi är inte riktigt nöjda. Inte för att den inte tål fläckar för det har vi inte haft problem med. Däremot har vi målat i en ljust grågul färg och inne i skåpen har färgen gulnat väldigt mycket pga att det är mörkt där. Det ser ganska tråkigt ut när man öppnar skåpen. Vi har stommar från Ikea som vi byggt in med pärlspont och egna luckor och eftersom stommarna är så vita så ser man så tydligt att färgen gulnat kraftigt.

Annars har vi inte haft problem med färgvalet...så för vår del är det bara en estetisk fråga. Och ingen annan tittar ju i våra skåp direkt.... ;) Men nästa gång är jag inte säker på att vi väljer samma färg just av den anledningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.