F
FireMaster: nä de finns inga sotluckor som är 100% täta. behåll dem du annars kommer han ändå säkert klaga på att han inte kan sota ordentligt.
6 svar · 10,2k läst
K
kvistarn: gott, blev lite orolig där ett tag :)
6 svar · 5,9k läst
·
Saxpy
Saxpy: Vi valde ett parallellkantat golv i olika bredder, varierar mellan ca 15-25cm.
4 svar · 6,1k läst
morsan
morsan: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51461/0]Inredning[/link] [move by] morsan.
0 svar · 2,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Det va bara att jag undrade för målaren på jobbet va så glad att dom hade kört värme stammarna i galv istället för koppar. Och jag frågade varför och då sa han att om det va koppar så va han tvungen att måla med nån annan färg innan färdig strykningen. För kopparen kunde ärga igenom. Tyvärr kom jag inte ihåg vilken färg typ han menade. Mvh Putte
9 svar · 19,3k läst
L
lennartohras: Jag slipade om hela bordet med finare och finare sandpapper och oljade sedan om det ett par gånger. Det blev fint!
3 svar · 3,0k läst
M
Mr_T: Vi tog ut just en sån spis förra året. Den stod lös på sin "järnsockel" som i sin tur låg lös på en gjuten platta. Detta tycks ha fungerat i ca. 50 år så det ska nog funka för dig också. /T
3 svar · 3,5k läst
N
norrbottenstorpet: Det är inte tillåtet med dubbelpostning av trådar. Men jag tror att jag har bättre hjälp här i byggnadsvårdsavdelningen med denna tråd. Jag hänvisar istället. Tacksam för hjälp. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50166
0 svar · 3,4k läst
Sophie
Sophie: Vi har bytt våra tätningslister. Samma sorts fönster som beskrivs här. Satt gamla textillister från 30-talet och de var uttjänta. Vi köpte nya på Gysinge och det funkar utmärkt. ett problem med att byta till moderna gummilister verkar vara att de plattas till snabbt och slutar fungera. Vi provade först med den tunnare modellen avullsnöre som var avsedd för fönster men den var förr
6 svar · 4,7k läst
G
gogu: Tack för många bra synpunkter o svar inte för att det gjorde valet lättare ;) Tror jag sätter gips med väv både i tak o på väggar. då kan jag pappspänna taket senare om jag inte blir nöjd och om tid finnes. Får se hur jag gör med snedtaket om det får följa väggen eller taket. När gipsen kommer på ser man ju kanske lite bättre vilket alternativ man faller för. Övrigt hade jag
14 svar · 7,7k läst
Overlander
Overlander: Jag har varit inne på att måla, men jag vet inte vilken färg, eller snaare kulör. Jag är rädd att om man målar så blir det så "dött". Målar man ett plankgolv så är det ju alltig lite springor mallan plankorna, vilket ger lite "liv""rörelse" till golvet. Men ett parkettgolv som målas blir väll bara platt? Någon som målat och kan visa foto på det?? Fast jag måste säga att
8 svar · 11,2k läst
·
hajof70
hajof70: Byggfabriken har [bild] Kulturhantverkarna har motsvarande i sin butik.
6 svar · 3,8k läst
K
kacke_x: Hålen är är placerade efter hålen på beslaget. Varpå några är riktigt stora. Se första beslaget på: http://www.byggfabriken.com/db_produkter.asp?artikel=53%20h%F6rn%20o%20vinkelg%E5ng
4 svar · 4,6k läst
S
stefango: Hej, Jag har en öppen spis där några tegelstenar har spruckit p.g.a. ved stälts direkt mot innerväggen. På blocket hittade jag eldfast tegel i samma dimensioner och tänkte nu helt enkelt skrapa loss putsen kring de spruckna stenarna och byta ut dem mot de nya. (är det en bra idé eller ska man täcka med eldfast betong och låtsas som ingenting?) När jag skrapade loss putsen på sidan
0 svar · 2,2k läst
N
Nilsdotter: Tyvärr verkar en del "experter" på byggande enbart vara inriktade på en byggstandard som är svårt att hitta i gamla hus. Mitt tips är att du tar kontakt med någon byggnadvårdare. (de brukar finnas på länsmuseerna, Gysinge, eller Qvarnarp) För några tusenlappar brukar det gå att få en beskiktning av huset, som kan vara guld värd när man sedan ska börja renovera.
17 svar · 10,8k läst
·
L
LUDDET: Hej Wester! Det ligger nog lite i det du säger. Jag försöker få igång mycket skrivande om detta eftersom jag ångrar vissa åtgärder och behöver lite tröst och råd. Vårt hus, ett tvåvånings timmerhus på 190 kvm har så många gamla fina detaljer. Jag har försökt behålla allt som inte gör tillvaron alltför obekväm. Det finns dock detaljer som bara inte gick att rädda. T.ex.
2 svar · 968 läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Vi valde en trappa från Trappspecialisterna i Norrviken, de kan lösa det mesta. Det finns också andra som kan leverera.
1 svar · 4,2k läst
J
JonOMaria: Vi tänkte nog göra som de flesta skrivit ovan, to bort allting och lägga in rör. En viss del av eldragningen tänkte vi nog dra utanpå för det är lite mysigt med kulo, tex i hallen där vi har original pärlspont som vi inte vill ta bort. Men det är ju inte så snyggt alla ha alla elkablar/stereosladdar/nätverkskablar utanpå väggen...
35 svar · 6,2k läst
saturnus
saturnus: Håller med om det det ser lite konstigt ut med grunden därunder. Det finns även skivor på cementbas med olika stenar på =Mineritskivor-. Enkelt att montera på ett regelverk. http://www.tepro.se/Category.asp?Cat=143&publicationid=2144&CatName=Mineritskivor
7 svar · 2,5k läst
Snurre
Snurre: Sara_B! De fina köksbilderna som Fredrik.e publicerar är hämtade från Åraslövs kök. De gör väldigt fina och exklusiva kök. Här får du länken till dem! http://www.araslovssnickeri.se/bildgalleri.html
5 svar · 6,0k läst
·
tallmilan
tallmilan: Aha, är det det det är : -) kalkfärg, det var som fasen ... Har heller ingen ventilation, vinflaskorna är angripna av mögel o.s.v. Ska fixas som näst näst nästa projekt, hur mycket ventilation behövs ? Henrik
6 svar · 9,8k läst
T
Tornhill: Har inte testat det själv, men vår snickare pratade om "japanolja", som han hävdade att det var vanligt att behandla betong med i slutet av 1800-talet. Kan kanske vara värt en googlesökning? / Fredrik
1 svar · 5,3k läst
U
ulrikam: Tack för tipsen! Har provat med stålborste men det tar lite tid för jag får göra det för hand. Tänkte nog prova det där med citronsyra och bilbatteri...
5 svar · 1,9k läst
S
Sara_B: Det finns hur många trådar som helst om detta. Jag har själv skrivit ett par inlägg under ämnet isolering, om hur vi gjort med vårt timmerhus. Glöm bara inte att ändra inställningen när du söker, så att du inte bara söker på senaste veckan!
2 svar · 2,9k läst
Sophie
Sophie: Vi tog en dag extra just för säkerhetsskull..så det inte skulle bli klibbigt. Hade ju inte varit roligt när det är en trappa som man springer i flera gånger om dagen. Alltså målade vi första strykningen på måndagen blev nästa på onsdag kväll eller torsdag. Men det var torrt innan. Så höll vi ju på med resten av hallen uppe oxå och då blev det att ibland stod trappen några
23 svar · 8,9k läst
·
S
Sara_B: Är det alltså en produkt man köper, eller något man blandar ihop själv?
2 svar · 3,6k läst
C
calle336: Halloj där ute. Håller på att renovera ett gammalt torp och har satt in en kökspanna från norrhult. Men själva locket (det som är löstagbart ovanpå pannan) är lite vint så de röker in igenom denna. kan amn täta detta på något vis?? Den blir även väldigt varm på ovansidan. Kan man lägga i nåt ovanpå vattenmanteln så den inte blir lika varm?? Mvh Calle
0 svar · 2,8k läst
L
likblek: kanske är köket redan klart,,, med någon typ av luftspalt bakom borde man iaf inte få problem med fukt. enligt min erfarenhet är nummer 1 nästan att man har en bra borrmaskin som med riktigt slag (använder själv en billig borrhammare från jula) - det ger rena hål även om man skulle råka stöta på en tegelsten bland allt lertegel. om det ändå visar sig att hålet blir förstort,
1 svar · 3,1k läst
L
likblek: "Fråga 1. Räcker det med att lägga i de nedfallna partierna eller måste pga den fukt väggen varit utsatt för, även annat arbete göras?" knacka ner det som sitter dåligt/inte alls och gärna lite till. och putsa upp med nytt HYDRALISKT KALKBRUK. glöm inte att vattna väggen före och efter putsning. hos mig visade det sig att hela norrgavelns puts eg bara satt fast längst upp och
1 svar · 4,1k läst
roland53
roland53: Håller just på med att rensa fogar på ett gammalt hus med en fogfräs som är kopplat till vinkelslip. Fungerar kanon men man ska vara medveten om att fräsen lätt går av. Det är då viktigt att fräspinnen är spårad i bakkanten så att man kan skruva av den för att montera en ny. Om det som i mitt fall finns en del lagningar som är i ren betong eller cement så är detta för hårt
8 svar · 17,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.