5 730 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Ändra höjden på en kakelugn
Sida 1 av 2
Hur kan man modifiera en kakelugn till ett lägre mått pga låg takhöjd (2,15)
Dom verkar finnas mest i 2,35 höjder och däromkring??
Går det att ta bort ett varv eller ska jag renta av sänka sockeln en bit under golvet?
Den är bara i tankestadiet än så det är fritt för ändringar!
Dom verkar finnas mest i 2,35 höjder och däromkring??
Går det att ta bort ett varv eller ska jag renta av sänka sockeln en bit under golvet?
Den är bara i tankestadiet än så det är fritt för ändringar!
Man tar bort ett varv, precis som du beskriver.
Ok kanon! då ökar ju risken betydligt att hitta ett lämpligt objekt då!
Jag har en som är 1,72 och den har riktigt usel verkningsgrad, får mata den med ved i timtal, ja det händer ofta att jag eldar hela dagarna :
Inte för att 2,35 -> 2,15 kommer att göra sådan skillnad, men det tål att tänkas på i.a.f.
Inte för att 2,35 -> 2,15 kommer att göra sådan skillnad, men det tål att tänkas på i.a.f.
Jag är medveten om det, men har ju inget val.Haagbard skrev:
Det blir trots allt bara ett varv som försvinner.
Men har inte alla äldre kakelugnar ungefär samma verkningsgrad? Jag trodde alla var uppbyggda enligt samma princip med tegel och slingor som röken leds igenom? Det där med att elda kakelugn är ju en hel vetenskap; enligt min kakelugnsmakare ska man bara elda i kakelugnen max två gånger per dag. Jag eldar ca 6 tjocka björkved pinnar/gång. Tänder, stänger de inre luckorna och öppnar dragluckorna. När elden tagit sig rejält stänger man dragluckorna och efter ungefär en halvtimme stryper man spjället till hälften. Därefter tar det ca en timme innan kakelugnen blir riktigt varm på utsidan (värmen måste ges tid att tränga igenom teglet). Man ska kunna lägga handen på kakelugnen utan att få brännskador annars har man eldat den för varm och man riskerar att förstöra kakelugnen!Haagbard skrev:
Samma fråga men tvärtom: några förslag på hur man kan öka höjden på en ugn? Vi har två låga ugnar, som inte är i bruk, i en lillstuga och har funderat lite löst på att nån gång ta in en av dem i stora huset. Takhöjden skiljer väl en fyrtio cm i alla fall, så i befintligt skick skulle ugnarna nog se lite dockhusaktiga ut. Någon som har byggt en snygg sockel eller liknande? Eller finns det andra, bättre sätt att göra detta på?
På Nääs i turistbyråns övervåning finns svaret - en av ugnarna är hoppsatt av nog en 4-5 andra ugnar - dvs det är ett varv i en färgsättning (svart med guld) nertil, sedan ett par varv med stänk och något varv i en annan färg.
Så - man kan sätta ihop en av delar - det som är viktigt är att det är rätt radie - men det är hyffsat standardiserat - vill minnas att 31", 33", 36" är vanliga mått ? Det finns en siffra (romersk) på insidan av teglet som talar om vilket mått det är, står en I,II, eller III där.
Jag antar att vad som hänt är att herrskapsugnarna byttes ut till senaste modet och att de tidigare 1700-tals (stänkmålade) hamnade nere i stugan i delar ;-)
Insidan är ju ändå platsbyggd av tegelstenar så det är inte ett problem att höja den inuti.
Mvh
/Angelven
Så - man kan sätta ihop en av delar - det som är viktigt är att det är rätt radie - men det är hyffsat standardiserat - vill minnas att 31", 33", 36" är vanliga mått ? Det finns en siffra (romersk) på insidan av teglet som talar om vilket mått det är, står en I,II, eller III där.
Jag antar att vad som hänt är att herrskapsugnarna byttes ut till senaste modet och att de tidigare 1700-tals (stänkmålade) hamnade nere i stugan i delar ;-)
Insidan är ju ändå platsbyggd av tegelstenar så det är inte ett problem att höja den inuti.
Mvh
/Angelven
Nu har jag läst på och frågat runt en hel del inför mitt kommande ugnsprojekt.GunnarM skrev:Samma fråga men tvärtom: några förslag på hur man kan öka höjden på en ugn? Vi har två låga ugnar, som inte är i bruk, i en lillstuga och har funderat lite löst på att nån gång ta in en av dem i stora huset. Takhöjden skiljer väl en fyrtio cm i alla fall, så i befintligt skick skulle ugnarna nog se lite dockhusaktiga ut. Någon som har byggt en snygg sockel eller liknande? Eller finns det andra, bättre sätt att göra detta på?
Och visst kan man både höja och sänka en ugn så länge man har kakel med samma radie!
Insidan byggs ju "bara" upp med vanligt tegel som enkelt anpassas till kaklet.
Ändrar du på sockelhöjden så är risken stor att geometrin inte ser bra ut !
Jo men en högre kakelugn (flera kakelvarv) ger ju längre rökkanaler och bättre värmeöverföring från rökgasen till kakelugnen.co skrev:
Två kakelugnar med samma höjd, bredd och konstruktion ligger nog nog bra så lika till i verkningsgrad, kortar man kakelugnen så blir ju kanalerna kortare och verkningsgraden sjunker..........tro mig, min på 1,72 är usel.
Verkningsgrad och effekt är inte samma sak.Haagbard skrev:Jo men en högre kakelugn (flera kakelvarv) ger ju längre rökkanaler och bättre värmeöverföring från rökgasen till kakelugnen.
Två kakelugnar med samma höjd, bredd och konstruktion ligger nog nog bra så lika till i verkningsgrad, kortar man kakelugnen så blir ju kanalerna kortare och verkningsgraden sjunker..........tro mig, min på 1,72 är usel.![]()
Verkningsgraden är i stort den samma för kort eller lång ugn.
Tex att 90% eller mer av tillförd vedenergi lagras i ugnen.
Effekten blir förstås större ju större ugn man har.
Teoretiskt så kan en kakelplatta värma ca 1m3 rumsluft, dvs. en normalugn med ca 36plattor värmer 36m3 rumsvolym per brasa.
Det kan jag nog inte hålla med om, om min kakelugn är 1,72 och en annan 2,32 så har ju min kakelugn ca 240 cm mindre rökkanal för värmeavgiving, alltså kommer rökgaserna som försvinner ut i skorstenen vara varmare = sämre verkningsgrad.TorpAnders skrev:
Att verkningsgraden är hög på kakelugnar beror ju på deras långa rökkanaler, kortas kakelugnen så tycker i.a.f jag att det är självklart att verkningsgraden sjunker.