Hur kan man modifiera en kakelugn till ett lägre mått pga låg takhöjd (2,15)

Dom verkar finnas mest i 2,35 höjder och däromkring??

Går det att ta bort ett varv eller ska jag renta av sänka sockeln en bit under golvet?
Den är bara i tankestadiet än så det är fritt för ändringar!
 
Man tar bort ett varv, precis som du beskriver.
 
Ok kanon! då ökar ju risken betydligt att hitta ett lämpligt objekt då!

 
Tänk på att försöka hitta en helt rak. Vår är sänkt med ett eller två varv och har fris, då blir utseendet lite "knubbigt". Visserligen charmigt, men inte så snyggt... :D
 
Jag har en som är 1,72 och den har riktigt usel verkningsgrad, får mata den med ved i timtal, ja det händer ofta att jag eldar hela dagarna ::)

Inte för att 2,35 -> 2,15 kommer att göra sådan skillnad, men det tål att tänkas på i.a.f.
 
Haagbard skrev:
Jag har en som är 1,72 och den har riktigt usel verkningsgrad, får mata den med ved i timtal, ja det händer ofta att jag eldar hela dagarna  ::)

Inte för att 2,35 -> 2,15 kommer att göra sådan skillnad, men det tål att tänkas på i.a.f.
Jag är medveten om det, men har ju inget val.
Det blir trots allt bara ett varv som försvinner.
 
Haagbard skrev:
Jag har en som är 1,72 och den har riktigt usel verkningsgrad, får mata den med ved i timtal, ja det händer ofta att jag eldar hela dagarna  ::)

Inte för att 2,35 -> 2,15 kommer att göra sådan skillnad, men det tål att tänkas på i.a.f.
Men har inte alla äldre kakelugnar ungefär samma verkningsgrad? Jag trodde alla var uppbyggda enligt samma princip med tegel och slingor som röken leds igenom? Det där med att elda kakelugn är ju en hel vetenskap; enligt min kakelugnsmakare ska man bara elda i kakelugnen max två gånger per dag. Jag eldar ca 6 tjocka björkved pinnar/gång. Tänder, stänger de inre luckorna och öppnar dragluckorna. När elden tagit sig rejält stänger man dragluckorna och efter ungefär en halvtimme stryper man spjället till hälften. Därefter tar det ca en timme innan kakelugnen blir riktigt varm på utsidan (värmen måste ges tid att tränga igenom teglet). Man ska kunna lägga handen på kakelugnen utan att få brännskador annars har man eldat den för varm och man riskerar att förstöra kakelugnen!
 
Samma fråga men tvärtom: några förslag på hur man kan öka höjden på en ugn? Vi har två låga ugnar, som inte är i bruk, i en lillstuga och har funderat lite löst på att nån gång ta in en av dem i stora huset. Takhöjden skiljer väl en fyrtio cm i alla fall, så i befintligt skick skulle ugnarna nog se lite dockhusaktiga ut. Någon som har byggt en snygg sockel eller liknande? Eller finns det andra, bättre sätt att göra detta på?
 
På Nääs i turistbyråns övervåning finns svaret - en av ugnarna är hoppsatt av nog en 4-5 andra ugnar - dvs det är ett varv i en färgsättning (svart med guld) nertil, sedan ett par varv med stänk och något varv i en annan färg.

Så - man kan sätta ihop en av delar - det som är viktigt är att det är rätt radie - men det är hyffsat standardiserat - vill minnas att 31", 33", 36" är vanliga mått ? Det finns en siffra (romersk) på insidan av teglet som talar om vilket mått det är, står en I,II, eller III där.

Jag antar att vad som hänt är att herrskapsugnarna byttes ut till senaste modet och att de tidigare 1700-tals (stänkmålade) hamnade nere i stugan i delar ;-)

Insidan är ju ändå platsbyggd av tegelstenar så det är inte ett problem att höja den inuti.

Mvh
/Angelven
 
GunnarM skrev:
Samma fråga men tvärtom: några förslag på hur man kan öka höjden på en ugn? Vi har två låga ugnar, som inte är i bruk, i en lillstuga och har funderat lite löst på att nån gång ta in en av dem i stora huset. Takhöjden skiljer väl en fyrtio cm i alla fall, så i befintligt skick skulle ugnarna nog se lite dockhusaktiga ut. Någon som har byggt en snygg sockel eller liknande? Eller finns det andra, bättre sätt att göra detta på?
Nu har jag läst på och frågat runt en hel del inför mitt kommande ugnsprojekt.

Och visst kan man både höja och sänka en ugn så länge man har kakel med samma radie!
Insidan byggs ju "bara" upp med vanligt tegel som enkelt anpassas till kaklet.

Ändrar du på sockelhöjden så är risken stor att geometrin inte ser bra ut !
 
Det låter ju bra att man kan sätta i ett varv till. Då är det bara att börja leta under radannonserna i lokaltidningen, "lösa kakelugnsvarv - säljes" ;D!

 
co skrev:
Men har inte alla äldre kakelugnar ungefär samma verkningsgrad? Jag trodde alla var uppbyggda enligt samma princip med tegel och slingor som röken leds igenom?
Jo men en högre kakelugn (flera kakelvarv) ger ju längre rökkanaler och bättre värmeöverföring från rökgasen till kakelugnen.

Två kakelugnar med samma höjd, bredd och konstruktion ligger nog nog bra så lika till i verkningsgrad, kortar man kakelugnen så blir ju kanalerna kortare och verkningsgraden sjunker..........tro mig, min på 1,72 är usel. :(
 
Haagbard skrev:
Jo men en högre kakelugn (flera kakelvarv) ger ju längre rökkanaler och bättre värmeöverföring från rökgasen till kakelugnen.

Två kakelugnar med samma höjd, bredd och konstruktion ligger nog nog bra så lika till i verkningsgrad, kortar man kakelugnen så blir ju kanalerna kortare och verkningsgraden sjunker..........tro mig, min på 1,72 är usel. :(
Verkningsgrad och effekt är inte samma sak.

Verkningsgraden är i stort den samma för kort eller lång ugn.
Tex att 90% eller mer av tillförd vedenergi lagras i ugnen.

Effekten blir förstås större ju större ugn man har.

Teoretiskt så kan en kakelplatta värma ca 1m3 rumsluft, dvs. en normalugn med ca 36plattor värmer 36m3 rumsvolym per brasa.
 
TorpAnders skrev:
Verkningsgrad och effekt är inte samma sak.

Verkningsgraden är i stort den samma för kort eller lång ugn.
Det kan jag nog inte hålla med om, om min kakelugn är 1,72 och en annan 2,32 så har ju min kakelugn ca 240 cm mindre rökkanal för värmeavgiving, alltså kommer rökgaserna som försvinner ut i skorstenen vara varmare = sämre verkningsgrad.

Att verkningsgraden är hög på kakelugnar beror ju på deras långa rökkanaler, kortas kakelugnen så tycker i.a.f jag att det är självklart att verkningsgraden sjunker.


 
Man får se till att ha en stor murstock (som vi) så kan den överflödiga värmen värma upp den istället... :-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.