6 773 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Gamla takbrädor som golv, går det?
Hej!
Jag är på jakt efter gamla breda golvbrädor för att renovera ett gammalt hus från 1700-talet som är utbyggt för ett tiotal år sedan och vill få den gamla genuina känslan i hela huset. Inte lätt att hitta material till detta projekt.
Jag har hittat plank som liggger som tak i ett hus (torp) från 1800 talet. Det ligger en massa sågspån över så det var inte lätt att se hela taket utan bara en del. Nu till mina säkert dumma frågor, men är det någon som vet om det går att använda taket till att ha som golv?
Sedan undrar jag hur jag ska se skillnad på furu och gran? Jag vill ha ett ljusare golv och letar alltså efter grangolv men eftersom detta har legat täckt med sågspån så såg det ljusare ut i tonen.
Går det också att blanda bredd på golv utan att det ser konstigt ut, golven kommer ligga i olika rum och vi kommer försöka få ihop allt samlat med ungefärliga mått, en del plank är nog 13 cem medan vissa av våra golv kanske är 20 cm.
Tacksam för snabbt svar så jag vet om jag kan slå till och köpa detta parti med plank och ro ihop projektet?
//Generellt
Jag är på jakt efter gamla breda golvbrädor för att renovera ett gammalt hus från 1700-talet som är utbyggt för ett tiotal år sedan och vill få den gamla genuina känslan i hela huset. Inte lätt att hitta material till detta projekt.
Jag har hittat plank som liggger som tak i ett hus (torp) från 1800 talet. Det ligger en massa sågspån över så det var inte lätt att se hela taket utan bara en del. Nu till mina säkert dumma frågor, men är det någon som vet om det går att använda taket till att ha som golv?
Sedan undrar jag hur jag ska se skillnad på furu och gran? Jag vill ha ett ljusare golv och letar alltså efter grangolv men eftersom detta har legat täckt med sågspån så såg det ljusare ut i tonen.
Går det också att blanda bredd på golv utan att det ser konstigt ut, golven kommer ligga i olika rum och vi kommer försöka få ihop allt samlat med ungefärliga mått, en del plank är nog 13 cem medan vissa av våra golv kanske är 20 cm.
Tacksam för snabbt svar så jag vet om jag kan slå till och köpa detta parti med plank och ro ihop projektet?
//Generellt
I vårt hus byggt ca 1840 är takplanken rätt mycket tunnare än golvplanken. Dessutom är det urtaget på en del för att passa ojämnheter i stockarna som dom är spikade i. Du kanske kan komma åt att mäta tjockleken på något ställe.
Våra tak är spontade, men inte golvplanken.
Det är ju rätt snyggt om du har kilsågade plank, men det här kanske inte är det?
MVH
Nybyggarn
Våra tak är spontade, men inte golvplanken.
Det är ju rätt snyggt om du har kilsågade plank, men det här kanske inte är det?
MVH
Nybyggarn
Oftast har man använt furu i takbrädor, då det är lättare att hyvla och det är mindre risk för kådgenomslag vid målning. Gran har fler men mindre kvistar, ingen rödaktig kärnved.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det kan mycket väl vara spontade takbrädor. Har sett det på flera ställen och har det i flera rum i ett av husen på landet. Urhuggningar för bjälkar kan förekomma i gamla golvbrädor likaväl som i takbrädor.
Du kan inte få titta på brädorna nerplockade? Det är ganska svårt att se hur de ser ut när de är i spån eller uppe i taket.
Kan det vara så att man hade olika preferenser för golv- och takbrädor? Hans_Nordstrands svar antyder det. Troligen var man mer noga med tätheten till golven? Tror det är likadant hos oss. Gran i golvet, fura i taket.
Det hela beror mycket på vilket pris du får. Är det ett vrakpris är det väl bara att köpa (och ha till något annat om det inte passar). Är det dyrt måste man veta att det verkligen är rätt.
Du kan inte få titta på brädorna nerplockade? Det är ganska svårt att se hur de ser ut när de är i spån eller uppe i taket.
Kan det vara så att man hade olika preferenser för golv- och takbrädor? Hans_Nordstrands svar antyder det. Troligen var man mer noga med tätheten till golven? Tror det är likadant hos oss. Gran i golvet, fura i taket.
Det hela beror mycket på vilket pris du får. Är det ett vrakpris är det väl bara att köpa (och ha till något annat om det inte passar). Är det dyrt måste man veta att det verkligen är rätt.
Menar ni alltså att ni sett ett slätt tak med spontade brädor i ett torp från 1800-talet? Jag har aldrig stött på det, det har så gott som alltid varit brädor satta i lock, så att säga. Men jag kan naturligtvis ha missat detta helt, det vore inte första gången..
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jo, en sak till. Om det skulle visa sig vara rätt brädor/plank (takbrädor är i regel tunnare än golvbrädor av förklarliga skäl) , men ospontat man det väl vara värt att göra en spontning om det finns bredd som duger efter spontningen. Det beror på hur man gör och hur många löpmeter det handlar om. Lämplig metod kan säkerligen med fördel dryftas här eller under Verktyg, maskiner och fordon. Det låter ganska jobbigt iofs.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Man kan inte kalla huset för torp, det är ungefär 8x11,5m i botten, men taket är gjort av på ytan släta brädor som är spontade. Huset är återuppsatt kring 1850, och taket är säkerligen original från den tiden.
Tack alla ni som svarat.
Vi bröt upp ett gammalt golv från 1700 talet och det var 20 cm breda brädor och dem "satt bara ihop" det var alltså inte någon spontning. Jag ville ju gärna få fatt i mera gamla golv till huset så det får den gamla känslan och gick då upp på vinden och noterade att det fanns gamla brädor under sågspånen, breda fina plankor, kanske så där 15-17 cm men jag har inte sett tjockleken på dem ännu så det kanske vi ska kolla först, det lilla jag så så var det "rejäla plankor". Kan man inte ta en snickare till hjälp för att ordna med spontning. Det gick i vart fall att gå på golvet utan att brädorna gick itu
/Genrellt
Vi bröt upp ett gammalt golv från 1700 talet och det var 20 cm breda brädor och dem "satt bara ihop" det var alltså inte någon spontning. Jag ville ju gärna få fatt i mera gamla golv till huset så det får den gamla känslan och gick då upp på vinden och noterade att det fanns gamla brädor under sågspånen, breda fina plankor, kanske så där 15-17 cm men jag har inte sett tjockleken på dem ännu så det kanske vi ska kolla först, det lilla jag så så var det "rejäla plankor". Kan man inte ta en snickare till hjälp för att ordna med spontning. Det gick i vart fall att gå på golvet utan att brädorna gick itu
/Genrellt
Är brädorma/planken bara tillräckligt tjocka kan du ju i princip lägga golv av vad som helst. Spelar ingen roll om det är brädor smalare i ena änden, och om det är olika bredd, det var ju så det var förr. Har själv varit med att lägga golv av virke som sågades upp ur stockarna från en riven ladgård (för att få breda tiljor och gammal känsla med den färg furu får efter lång tid, lite rödaktig).
Lös spont (fjäder) kan man såga eller fräsa in. För att få brädorma att ligga "tätt" så lägger man dem utmed varandra och sågar med cirkelsåg i "springan". Kan behövas ett par drag innan de sluter tätt.
Golvet jag lade var bara råsågat, och slipades sen på plats... Vi lade första brädan, sågade ihop nästa med klinga, och fräste sen in en spont. Fortsatte sedan så över hela golvet. Tar ju lite längre tid än click golv men det ör det värt ;-)
Lös spont (fjäder) kan man såga eller fräsa in. För att få brädorma att ligga "tätt" så lägger man dem utmed varandra och sågar med cirkelsåg i "springan". Kan behövas ett par drag innan de sluter tätt.
Golvet jag lade var bara råsågat, och slipades sen på plats... Vi lade första brädan, sågade ihop nästa med klinga, och fräste sen in en spont. Fortsatte sedan så över hela golvet. Tar ju lite längre tid än click golv men det ör det värt ;-)
Jag har hittat gamla spontade golvbrädor i varierande bredder på ett tak, Brädorna bör vara gamla för de är rejält slitna så knaggarna står upp flera mm på många ställen.. Och de är vackert slitna just som golvbrädor blir.. Taket dom satt på hade gammal tjärpapp spikad på dessa sen var det läktat och tegelpannor ovanpå.. En gissning är att dom var spikade på taket vid förra sekelskiftet..
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Precis! Har sett många liknande exempel. T.ex. sitter brädfodringen från 1700-tals huset istf./som råspånt på nybygget från början av 1900-talet på ett hus jag kikade på. Ligger kanske lite närmare till hands, men förhållningssättet är likadant.
Klicka här för att svara