Vi är mitt uppe i ett husköp - ett torp från 1789, med ett fungerande tillbygge på baksidan med våtutrymme och ett litet vardagsrum, tänkt att vi ska bo permanent. Nu har vi besiktat huset - det är röta i syllarna på vissa ställen av gamla delen... Takrännor o stuprör har inte suttit uppe de senaste åren, och det har skapat en hel del skador. Nu står vi i valet och kvalet om att gå vidare med köpet eller avstå. Kostnaden för att åtgärda syllarna får inte bli för höga, då har vi inte råd. Är det nån som har råd o dåd? Jag är intresserad av att jobba med det, men kan inte själv, och det verkar vara få som har hantverkskunskapen - många är uppbokade på jobb. Skulle vilja hitta någon som kan jobbet, som är arbetsledare. så kan man själv hugga in när det behövs. Detta är i Göteborgstrakten.

Hur dåliga är dom? Om du sticker ex en kniv in i stocken - hur långt går den in? Några cm? Hela vägen?

Har ingen praktisk erfarenhet av syllstocksbyte, men vet såpass att stockarna ofta kan vara rötskadade i ytan, och stenhårda en liten bit in. Och då krävs förstås inte så mycket insatser som om de verkligen är rötskadade rakt igenom.

Röta på syllar är "normalt underhåll" av gamla hus.
Är det på alla syllarna kanske du ska dra öronen åt dig för det blir det inte av trasiga stuprännor i några år.

Varför har inte stuprör suttit uppe "de senaste åren" ?
Är taket så dåligt att de har ramlat ned ?

Priset på huset ska ju naturligtvis dras ned i förhållande till syll-kvalitet, så det inte blir så dyrt som du tror. Se det som en fördel istället, du VET ju att syllen är dålig, de flesta får reda på det när golvet sviktar.

Henrik

Jag är precis i en renoveringsfas av mina syllar.!

Mest en massa jobb, inte så svårt tekniskt.

Som sagt, kolla med en liten träborr hur långt in skadan finns.
Jag hittade kådrikt kärnvirke ca 2-5cm innanför rötan.

Problemet kan vara åtkomligheten om du inte river upp golvet..?

Tack för era svar! Och så var det ju även frågor. Nej, taket är fortfarande helt OK, det är tidigare ägares intresse o fokus på andra saker som gjort att denna viktiga detalj glömts bort... Det är verkligen ruttet just där vattnet strilar ner från taket, men verkar bättre lite längre bort. Men mycket svårbedömt hur allvarligt det är. Men de hantverkare jag pratat med har liknande kommentarer som ni.
Det här med att golvet nog åker med upp i samband med reparation av syllar kan nog vara troligt. Även grunden är problematisk - den är som en liten "stengärdesgård" och går inte djupt ner. Väldigt ostabil. Så ska man dränera får man tydligen göra det försiktigt! Ska få svar o prisidé nu på tisdag efter påskhelgen.
Vi får se hur det blir med köpet, det är andra saker också som vi väger in. Egen brunn med vatten som är tjänligt men med anmärkning. Och så ett avlopp som är en sluten tank. Måste tömmas rätt ofta, det är ju en driftskostnad. Finns ingen möjlighet till kommunalt vatten heller.
Fortsättning följer!

Jag var med på en sådan renovering i höstas (Skåne) och utifrån det, fanns ingen möjlighet att spara golvet, trots att golvbrädorna 1 1/4" var i gott skick. Både de yttre syllarna/golvstockarna (180x180mm) och nästa var angripna av or. Huset, 1 1/2-plans var från 1902. Syllarna var en gång lagda på tegel, men med åren hade de sjunkit ned i jorden, därav fukten. Utrymmet mellan golvstockarna var också jord. Huset var uppbyggt av ett träverk i samma dimension som golvstockarna, och tegel mellan fackverket, teglet var putsat på insidan. Detta fick knackas ned, för att avlasta väggarna, och kunna lyfta väggarna för att få ut de gamla golvstockarna och för att rätta upp kåken. Förvånad ändå att träet (förmodligen bra kvalitet) hade hållt så bra i den fuktiga miljön.  Förmodar att det från början hade varit ett stampat jordgolv. Men klart man tänkte på hur tidigare folk i kåken hade mått, under dessa fuktiga förhållanden.

Har i familjens hus vid en fördjupad besiktning upptäckt viss röta i syllarna och hjärtbalken. Det är de yttre syllarna i respkortända som delvis angripna. Samt hjärtbalken. Enligt besiktningsmannen var det enklaste att riva upp golven och lyfta upp huset för att byta ut syllarna då det är krypgrund där problemen är. jag har sett i frågorna att virket kan vara hårt längre in och det skall jag kolla om det är. Men frågan är vilka företag som kan göra denna typen av arbeten? Enligt besiktningsmannen finns det i princip ett företag i Sverige som gör denna typ av arbeten. jag inbillar mig att det måste finnas fler som borde kunna göra sådant här och det borde väl kunna gå att byta syllar från utsidan bara huset kan lyftas en bit? Måste försöka få en mer precis kostnadsuppskattning för detta och tacksam för tips på företag i västra göralandsområdet.

Jag har aldrig bytt syllstockar, men väl lyft upp hus med husdomkraft och gjort ny grund under. Det är inte så svårt men det är väldigt mycket jobb... Jag vet inte vilka företag som gör sådant, men jag har hört talas om olika lokala snickare som gör precis den typen av arbeten, dvs. byter syllstockar osv, så ett företag i Sverige låter ju något pessimistiskt.

Vad jag förstår är det väldigt vanligt att syllstockarna ruttnar upp mer eller mindre, så det verkar mer som att det är slitdelar som behöver bytas mellan varven, ofta beror det ju på att takavvattningen varit dålig eller att grunden sjunkit ned i marken.

Ni som letar hantverkare: Ring till respektive länsmuséer, de brukar veta hur man går vidare i den jakten.

thomas_nystrom skrev:
Enligt besiktningsmannen finns det i princip ett företag i Sverige som gör denna typ av arbeten.
Vilket trams, jag vet flera seriösa företag bara här i Värmland. Att man måste byta delar av eller hela syllstockar på gamla timrade hus är vanligt, inget konstigt alls. Och ofta räcker det med att skarva i där det är som sämst, men det avgör ju timmermannen när han (hon?) är på plats. Glöm dock inte att ta reda på varför syllarna blivit dåliga, och åtgärda detta först, innan ni reparerar skadorna.

Gör som Handyman säger och ring länsmuseet, eller varför inte byggnadsvård Nääs. Dom vet säkert.

Detta är som ovan säger ett mkt vanligt arbete.
Jag bytte lite syllstock i vårat hus pga äkta hussvamp det var inte så avancerat men mycket tungt arbete.
Detta gör nog i princip alla byggfirmor.

Frågan är hur ni vill få skadorna reparerade.

1 - Ta bort de dåliga delarna av syllarna och ställa väggarna på reglar

eller

2 - Tillverka nya stockar som som ska ersätta de gamla.

Alt. 2 är dyrt har jag hört.
Grannen fick ett pris på 100tkr för att få alla syllar bytta av nån timmer-nisse.
Trodde han skämtade men det gjorde han inte.
Väljer man att ställa väggarna på reglar så går det ganska fort att göra jobbet.
Det är inte så svårt men tar tid.

Det går nog snabbare att bygga på reglar gissar jag. Klart det blir billigare, men hur kul är det? Däremot går det ju att få en fyrskäring sågad på en bondsåg, den är ju lite lättare att jobba med och något slags mellanting mellan stock och reglar. Ska kolla runt lite och se vad man kan får för prisuppgifter från annat håll. Det är inte omöjligt att de som gör det antikvariskt korrekt med stockarna är dyrare, dvs. de som handbilar. Ett annat mellanting är ju någon som jobbar med motorsåg till största delen.

E
Men är en sågad stock tillräckligt fuktavstötande? Jag har fått för mig att det är stor skillnad på en handbilad och en sågad yta i det avseendet. Och just syllen kanske det är värt att lägga lite pengar på om kvaliteten är bättre (alltså inte bara av pietetsskäl).

Nu vet jag inte riktigt vad ni pratar om, syllar på ett torp från 1700-talet, men jag antar att det är nedersta timmervarvet. En som jag känner hade som vi säger "fösk" i nedersta stocken men bara en bit in, kanske halvvägs. När han rådfrågade en äldre man så sa han att det där behöver du inte göra ngt år, den där stocken stoppar ju hundra år till......

Det är och har varit mycket dill om syllar på det här forumet. Snart borde alla svar getts tycker man. Byta syll är inte svårt, det är som vanligt allt omkring som kan ställa till det, som höga och rangliga grunder och murade skorstenar. Anledningen till att en syll blir dålig är till viss mån tiden, men framförallt mänsklig faktor, som i detta fallet hängrännor som saknas osv.

Det viktiga är att använda en tall med stor kärna, lärk skulle funka det med, problemen med lärk är i regel att hitta en som är rak nog. Sedan är det all växtlighet runt huset som måste bort, det ska vara rent, inte en massa buskar som regnet kan studsa på. Sedan om man har en gjuten grund så är det förstås ett kapillärbrytande skikt mellan grund och syll.
Om bara själva ytveden är dålig och man vill förbättra utseendet så kan man göra en halvsulning, vilket är en bilad 2 tums plank som man fäller in efter att man har sågat flera flera spår 5 cm in i timret och sen huggit bort. är det mer än 5 cm så är det oftast lika bra att byta hela syllen för om man inte träffat på kärna efter 5 cm så är det för dålig kvalite för att hålla som syll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.