J
Jens Skaarup: Vi har sat pärlspont på hele väggen se bild [bild] Vi har ingen problemer med fugt. Anslutningen mellem väg og bord en en kakelrække som er den samme som på pladen og bag kogepladen. JCS
6 svar · 7,4k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Jag är lite osäker på hur ni tänker här, men brukar man inte lägga läkten nerifrån så att den nedersta pannan slutar bra mot takfoten och hängrännan? Och om det blir problem så får man klippa/kapa pannorna i toppen? Det fåniga är att jag har gjort det här, men kan bara inte minnas hur vi gjorde då. Om man lägger riktigt tegeltak kan man ju inte förskjuta pannorna över varandra
20 svar · 8,6k läst
·
K
Kloster: [citat] Blir kul att tälja till dom bitarna, hålen är 1,5 mm. :D Låter hoppfullt att hålen och kanske inte märks så mycket kanske tom sväller igen. Skall testa snart, tror jag. Går ju alltid spackla och måla om det inte blir helt bra.
26 svar · 12,0k läst
C
craig: Jag gjorde på enklas möjliga sätt för att skydda skorstenen tills våren.......en plyfaskiva i lämplig storlek med ett hål i varje hörn som jag fäste med ståltråd i skorstenen (Det satt gamla spikar som jag kunde fästa tråden i). Klart på 20minuter.
18 svar · 11,1k läst
aliback
aliback: Nu när jag sitter och tittar på bilder av pappspända väggar börjar jag fundera och drar mig till minnes papp som fanns mellan tapeter en bit in i det jag tog bort. Jag tänkte inte så mycket på det då men nu undrar jag om inte det har varit pappspända väggar en gång i tiden? Jag får granska närmre nästa gång jag är där.
65 svar · 19,9k läst
·
L
lofjon: Globestar, jag har inte på något sett velat påskina att du gjort fel. Tvärtom, som jag tolkar det är det du som haft den sunda inställningen i erat projekt. Att läsa in sej på och höra sej för är bara sunt och det verkar du ha gjort, hemskt trist att din andra hälft och hans snickarpolare inte velat lyssna på dej och dina argument. Man lär så länge man lever och ju mer man vågar
33 svar · 12,6k läst
aliback
aliback: Det är ju en fördel att de inte behöver göra åverkan och slå sönder för att ta sig in;) Jag hade varit glad om de hakat bort fönster i stället för att ta sönder den fina gamla dörren:mad:
9 svar · 7,6k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Som sagt så säljs modellen helt i fotogenutförande. Det man kan välja till är olika varianter av kabel och utförande på imitationsbrännaren. Du monterar bort fotogenkroppen (metalldelen som matar veke och håller glaset) och ersätter den helt med en ny metallkropp. Bor man på landsbygden med risk för strömavbrott skulle jag definitivt ha fotogen/fotogendelarna i beredskap... Även i
5 svar · 13,2k läst
·
J
JonOMaria: Får jag bara fråga... hur mycket/ofta ska man skura "nya" golv? Vi har ett golv som inte är slipat, men inte skurat heller, ganska slitet och stickigt. Har fått rådet att hyvla/putsa ner stickorna för hand och sen skura. Det syns ju inget efter en sommar, då körde vi 10 rätt på en gång och sen så mycket vi har orkat.
29 svar · 32,0k läst
·
T
Tornhill 2: Hej Soldattorp. Jag svarade just på din fråga under isoleringsrubriken. http://forum.byggahus.se/isolering/79467-oppet-i-nock-isolera-tak-utifran.html / Fredrik
3 svar · 2,9k läst
2
20-tal Österlen: Jag skulle behöva mera ljus i huset o vill inte riva ner innerväggarna. Finns det någon gammal tradition att ha fönster i innerväggen (tänkte mej ett järnfönster 1.5m x 1.5m) eller är det någonting man bara ser i danska inredningsreportage?
0 svar · 3,6k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Svårt att trösta i sånt läge men vid nyuppsättning av kakelugnar brukar det bli en synlig del av stocken kvar om man skall följa de regler som gäller kring eldstäder idag. Vetetusan om jag ens hört att man i känsliga miljöer fått dispens för mer traditionell typ av återuppsättning... Synliga stockar går ju lätt att hitta bilder på om man söker på nätet litegrann men om det nu
8 svar · 5,8k läst
A
Annananna: Tack för båda era svar!
3 svar · 5,7k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Nu är vi på räät spår! Ber min lokala bygghandel kontakta Frinab om pris. /FlitigaLisa
6 svar · 5,9k läst
Gamla Björnhyttan
Gamla Björnhyttan: Hur ser en skorstenskrona ut Kurtivan? Har du någon bild på hur det blev?
4 svar · 8,1k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: En avgörande fråga för ert fortsatta arbete och beslut om rivning eller renovering är om sättningarna fortgår eller om de har stannat av. Av någon anledning låter det som om de fortgår, men det är bara ett intryck. Jag tror ni behöver någon som kan hjälpa er att bedöma situationen med marken under huset, och får ni någon som kan sin sak har ni lika stor nytta av det oavsett vilket
2 svar · 6,7k läst
Gamla Björnhyttan
Gamla Björnhyttan: Om den är från 50-talet så kanske den är emaljerad? Det finns varianter som inte är så populära tyvärr och kan vara svåra att sälja. Är det dock en järnspis eller emaljerad variant av en sådan så tycker jag du ska sälja den. Det finns många som renoverar själva och säljer vidare. Det är dock svårt att säga utan att veta modell eller se bild. Ladda gärna upp en bild så kan
4 svar · 5,3k läst
S
svempur: Hej jag undrar om jag behöver sätta någon ventil gavel på takkupan jag har satt 2 st i gavel, någon som kan hjälpa mig i denna fråga. mvh svempur
0 svar · 2,4k läst
K
Karakorum: Tack för svar! Då kanske det är kalkputs ändå, jag trodde inte att den kunde vara så smulig.
3 svar · 4,8k läst
K
Karakorum: [citat] Kul att du tyckte det var så enkelt! Funderar själv på att pappspänna ett tak (inom en ganska avlägsen framtid). Jag har provat att pappspänna en vägg, men ett tak verkar mycket svårare att få till snyggt.
6 svar · 9,1k läst
aliback
aliback: Jo men det var ett så underbart jobb, lät lite exclusivt också när man sa att man var trädgårdsmästare på en herrgård jag saknar det fortfarande. Just att få arbeta i sådan atmosfär som finns på stället. Det var mitt första livsprojekt, nu är jag inne på mitt andra då, ett torp av okänd ålder som varligt ska restaureras, en bit i taget. Jag kommer nog att bli en flitig gäst
13 svar · 3,0k läst
K
Karin_Lindhagen: Här är en länk till Claessons Trätjära i Göteborg, som säljer linullsskivor. Det har vi använt; fungerar kanonbra. http://www.claessons.com/index.html
29 svar · 13,9k läst
AstaS
AstaS: Angelven - det var årets kurser. Jag mailade och de har inte satt datum för nästa år ännu. Gäller således att hålla ögonen öppna
47 svar · 23,8k läst
AstaS
AstaS: Ja de löser säkert det på olika sätt i olika kommuner. Här har de bildbanken på länsmuséet. Men det beror väl på hur de organiserar det på olika ställen. Bara att fråga runt alltså.
7 svar · 3,7k läst
J
jon_h: Såg att du startat en tråd i isoleringsforumet istället, och verkar få svar där. Jag låser den här tråden för att inte skapa förvirring med dublettrådar. För er som vill svara: http://forum.byggahus.se/isolering/78130-lin-pa-rulle-eller-som-skiva.html
2 svar · 4,4k läst
·
G
gogu: Funderar på att skaffa innerfönster till min glasveranda(som är isolerade i övrigt). Fönstren är treluftsfönster och min fundering är således hur gör man med lösa innerfönster då? Har man ett 2 luftsfönster och 1 enlufts? Eller brukar man ha 3 st enluftsfönster? Ett treluftsfönster blir ju alldeles för stort och får inte plats att ställas undan nånstans på sommaren sen. Ett 2
0 svar · 1,9k läst
O
odena: [citat] Tack för det! Huset har varit i min släkts ägo sedan det byggdes och nu har vi tagit över det. Det ska återställas så gott det nu går. Ett lokalt sågeri ska fixa exakt likadan panel som den ursprungliga, så det känns kul!
7 svar · 10,8k läst
·
J
JohanLysmask: Hej Jag har nu lärt mig att man inte ska moppa ett laminat golv! Mitt nylagda golv som jag har torkat av ett par gånger har nu börjat resa sig i skarvarna på vissa ställen av golvet:( Någon som vet om man kan få ner skarvarna igen och hur man ska gå tillväga då? Eller måste jag lägga om hela golvet... Mvh/ Johan
0 svar · 3,1k läst
K
KJE: Om det finns matkällare i huset så kan det hända att det är där kallvattnet kommer in, så var det hos mig i alla fall.
4 svar · 2,7k läst
J
Jonas_Hammar: Hej ! Jag målade ett handhyvlat tak (nytt) med limfärg för ett par veckor sedan, beroende på hur tjock man gör färgen täpper den igen olika stora defekter, enligt beskrivningen ska färgen vara som mjölk och då täcker den inte igen några stora hål och ojämnheter men man kan göra en liten sats som är tjockare och använda som "spackel" på dom mest utsatta ställena. men som det
7 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.