3 181 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Fönster som sitter fast
Ska i sommar renovera fönstren i vårt 1700-talstorp. Ett fönster i varje rum är öppningsbart, de andra är fasta vilket jag förstått är vanligt. Min fråga är hur vi ska göra när vi ska renovera fönstren - ska vi ta ner dem eller ska vi renovera dem på plats?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det är bara att ta ner dem. Hur ska ni annars se om understycket behöver bytas t.ex.? Det är ett av de vanligast felen förutom brist på kitt och färg.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Absolut - ta ner dem. De är ju bara fastspikade (förmodar jag) och ingen svår match att ta ner. Hos oss hade allt kitt fallit bort, så jag var ju tvungen att glasa ur och olja och kitta, helt ogörligt om jag inte hade tagit ner fönstren. Ibland har träpluggen krupit ut och behöver bytas ut också.
Ett tips är att sedan spika fast dem med hästskosöm. Det skadar fönstren mindre än trådspik. Min svärfar är helt frälst i hästskosöm sedan han spikade fast våra nyrenoverade fönsterbågar!
Ett tips är att sedan spika fast dem med hästskosöm. Det skadar fönstren mindre än trådspik. Min svärfar är helt frälst i hästskosöm sedan han spikade fast våra nyrenoverade fönsterbågar!
Produkter som diskuteras: "träpluggen"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden