fönstren måste kittas om och målas ...men ska man sätta in energiglas eller inte ?

Förutom att det blir dubbelt så mycket jobb, varför inte, glasen finns att hitta för ca 400:- m2 så det blir ju snabbt intjänat, i synnerhet jämfört med nya fönster.

Om det är vanliga floatglas med energisparfunktion, gör det inte, det kommer se illa ut. Är de så mycket bättre?

Efter att ha pratat med en glasmästare valde vi att inte sätta i energiglas.
Energiglasen har en yta som gör att de är just energiglas. Den ytan är ganska känslig. Det är inga problem när glasen används i limmade kassetter, för då vänds den ömtåliga ytan inåt. I våra klassiska dubbla bågar skulle vi ju bli tvungna att putsa glaset även på den belagda sidan. Den kan då lätt bli repig och ful.

Dessutom är det ju så att ett fönsters u-värde ju inte enbart beror på glasets egenskaper. Bågarna är ju som de är på gamla fönster. Dessa två saker ihopslagna gjorde att vi inte tyckte att det var meningsfullt att sätta i energiglas. Vi isolerar vårt tak väldigt ordentligt istället.

Det finns två typer, hårdbelagda och mjukbelagda energiglas, 4 som 3mm. Den mjukbelagda används i kassetter eftersom inget förutom ädelgasen kommer komma i kontakt med den, den hårdbelagda kan man ju tycka borde vara optimal för det vi diskuterar här. 3mm och ingen kommer se någon skillnad tror jag...

Mr Handyman, det är innerglasen jag skulle bytt ut, inte ytterglasen, det skulle förstört fönstren helt enligt mitt tycke...

Redigerat:
Jag har pratat med en glas mästare nu och jag ska få en offert av han för att sätta in en energi glas kasset som man sätter på insidan ....någon som har gjort det?

Mina föräldrar fick nyligen satt energiglas innanför sina 50-talsfönster, men det var inte kassett utan en ruta som fästes innanför den inre rutan med en liten ram. Grundels, hette systemet. Var orolig över att det skulle se klumpigt ut, men det ser ganska OK ut, tycker jag. Det dom framför allt uppskattar är att det blev mindre buller. Jag skulle dock inte göra ett sådant ingrepp om jag hade äldre fönster med vackert profilerade fönster. Sedan återstår att se hur de där glasen åldras.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.