35 395 läst ·
16 svar
35k läst
16 svar
Äldre hus - vågar man köpa det?
Jag motsäger inget av vad som tidigare skrivits i tråden men jag har också ett par råd
: Tillbringa de närmaste månadernas helger med att "leka" husspekulant. Gå på så många visningar som möjligt och titta grundligt och läs besiktningsprotokollen och så sätter ni er hemma och gör budget över just det hus ni tittat på. Det är väldigt lärorokt.
Som ensamstående mamma med en 4- och en 6-åring och nyinflyttad till storstad gick jag själv igenom ett 40-tal objekt på helgerna. De numera vuxna barnen pratar fortfarande om hur trist det var när mamma gick på husvisning och de fick sitta kvar i bilen ... När jag till slut köpte ett hus blev det alls inte det billigaste jag tittat på. Det blev ett litet hus byggt 1925 och som man precis renoverat utan flärd och lyx men gediget. Jag hade huset i nästan 25 år och all min fritid ägnades åt hus och trädgård. Jag lärde mig successivt allt praktiskt - en hel del tavlor gjorde jag också som tex att inte leka VVS-are en helgaftonskväll - och underhöll huset efter bästa förmåga. Hade turen att inte råka på något allvarligt fel med huset - den första rejäla renoveringen gjordes först efter 20 år och då hade jag amorterat ner så mycket på huset att jag hade råd ta in proffshjälp. Barnen flyttade och jag sålde huset med så god marginal att jag hade råd anlita arkitekt som ritade mitt drömhus och fick det byggt. Detta ByggaHusforum fanns inte på den tiden jag skaffade mig det gamla huset. Men det fanns när jag byggde nytt!
Så simma lugnt; titta runt och titta på många olika alternativ. Nosa lite på olika material (som skillnad mellan betong-och tegelpannor som nämnts i tråden), uppvärmningssystem, ventilationsystem, badrumsbeläggning, VVS etc. Det är ganska kul faktiskt. Försök leva snålt och checka hur snålt ni kan leva utan att för den skull må dåligt.
En grej som inte nämnts tidigare: Vanliga besiktningsmän kollar inte el, VVS och ev öppen spis/skorsten. Kontroll av dessa delar måste man ta in specialister om man misstänker att något av detta kan vara fel.
Som ensamstående mamma med en 4- och en 6-åring och nyinflyttad till storstad gick jag själv igenom ett 40-tal objekt på helgerna. De numera vuxna barnen pratar fortfarande om hur trist det var när mamma gick på husvisning och de fick sitta kvar i bilen ... När jag till slut köpte ett hus blev det alls inte det billigaste jag tittat på. Det blev ett litet hus byggt 1925 och som man precis renoverat utan flärd och lyx men gediget. Jag hade huset i nästan 25 år och all min fritid ägnades åt hus och trädgård. Jag lärde mig successivt allt praktiskt - en hel del tavlor gjorde jag också som tex att inte leka VVS-are en helgaftonskväll - och underhöll huset efter bästa förmåga. Hade turen att inte råka på något allvarligt fel med huset - den första rejäla renoveringen gjordes först efter 20 år och då hade jag amorterat ner så mycket på huset att jag hade råd ta in proffshjälp. Barnen flyttade och jag sålde huset med så god marginal att jag hade råd anlita arkitekt som ritade mitt drömhus och fick det byggt. Detta ByggaHusforum fanns inte på den tiden jag skaffade mig det gamla huset. Men det fanns när jag byggde nytt!
Så simma lugnt; titta runt och titta på många olika alternativ. Nosa lite på olika material (som skillnad mellan betong-och tegelpannor som nämnts i tråden), uppvärmningssystem, ventilationsystem, badrumsbeläggning, VVS etc. Det är ganska kul faktiskt. Försök leva snålt och checka hur snålt ni kan leva utan att för den skull må dåligt.
En grej som inte nämnts tidigare: Vanliga besiktningsmän kollar inte el, VVS och ev öppen spis/skorsten. Kontroll av dessa delar måste man ta in specialister om man misstänker att något av detta kan vara fel.
Det känns som din fråga handlar en del om "klarar vi det"? Ja, jag tror ni klarar det. Det gör nog de flesta om man har lite vettigt folk att vända sig till med frågor och kanske en och annan hantverkare att luta sig emot när vindarna blåser snålt och orken tryter. Det krävs pengar att renovera hus men gör man mycket själv (egen tid är billigare tid än om man lämnar bort allt) så behöver man knappast vara miljadär för att äga ett gammalt hus. Vad man inte få vara rädd för är HÅRT arbete, TRÅKIGT arbete och vara NOGGRANN. Alla dessa sakerna ingår oftast i att ta sig an ett gammalt hus. Belöningen kommer sen efter ett tag när man man gjort del för del och man börjar se helheten. Vill man inte eller anser man sig att kunna ha den inre motivationen som krävs ska man göra nått annat tror jag.
Jag och min familj köpte nyligen en hus från 1771 som jag nu håller på att renovera. Det är inte K-märkt eller skyddat på nått vis. Åren har verkligen inte varit snälla mot huset och de sk renoveringarna och moderniseringarna som gjorts har gjorts under devisen "INGET FÅR KOSTA PENGAR och det MÅSTE GÅ FORT". Det sistnämnda är faktiskt det värsta för själva stommen och konstruktionen av huset är genial och enkel och mycket vettigt uttänkt. Det är alla ändringar med moderna material och annat som förstört huset på ett vansinnigt sätt tyvärr. Mycket har hantverkare fått göra åt oss redan, byte värmepanna, vattenrening, elskåp och diverse eldragning. Det är saker jag avstår att göra själv. Taket ska läggas om i sommar men det lejs bort till proffs då detta är tokviktiga saker som MÅSTE funka. Golv och inredning ska jag försöka göra själv. Jag har rivit bjälklag, väggar och alla gamla elkablar i huset, det har tagit två månader av hårt slit. I det ingår även urgrävning av grunden i kök, hall, badrum och veranda. Urgrävningen var ett veritabelt galenjobb som man behöver tänka över om man klarar själv. Vi snackar EXTREMT hårt arbete. Där är det kanske inte fel med några kompisar, många öl och glada tillrop, Tyvärr har jag dåligt med grävkunniga polare så jag fick som sagt dra lasset själv. Jag räknar dock iskallt med att att riva och gräva själv att spara MINST 100 tusen vilket man sen kan lägga på badrum, kök och hall istället. Man kan se det så här, för varje sak jag kan spara pengar på genom att göra det själv inom rimliga gränser, de pengarna kan lägga på något som är värt mycket för mig och familjen.
Det är självklart så att en miljon eller två inte skulle sitta ivägen men sanningen är väl att få har det och att verkligen kan ro iland även ett ganska svårt projekt med lite jädrar anamma och hårt jobb. Allt går men för oss som är vanliga låginkomsttagare så är det hårt ekonomiskt, tillpå köpet har vi dubbla boenden nu eftersom huset ännu inte går att bo i. Man får räkna på det och se om det går. Chansa ALDRIG. Det kan bli en ekonomisk dödsstöt för all framtid om man tänker och agerar fel så ta hjälp så ni vet vad ni köper om ni inte kan hitta felen själva. Ni vänder er lämpligen till någon som kan äldre hus och som inte har något ekonomiskt intresse i det han besiktigar.
Lycka till!
Jag och min familj köpte nyligen en hus från 1771 som jag nu håller på att renovera. Det är inte K-märkt eller skyddat på nått vis. Åren har verkligen inte varit snälla mot huset och de sk renoveringarna och moderniseringarna som gjorts har gjorts under devisen "INGET FÅR KOSTA PENGAR och det MÅSTE GÅ FORT". Det sistnämnda är faktiskt det värsta för själva stommen och konstruktionen av huset är genial och enkel och mycket vettigt uttänkt. Det är alla ändringar med moderna material och annat som förstört huset på ett vansinnigt sätt tyvärr. Mycket har hantverkare fått göra åt oss redan, byte värmepanna, vattenrening, elskåp och diverse eldragning. Det är saker jag avstår att göra själv. Taket ska läggas om i sommar men det lejs bort till proffs då detta är tokviktiga saker som MÅSTE funka. Golv och inredning ska jag försöka göra själv. Jag har rivit bjälklag, väggar och alla gamla elkablar i huset, det har tagit två månader av hårt slit. I det ingår även urgrävning av grunden i kök, hall, badrum och veranda. Urgrävningen var ett veritabelt galenjobb som man behöver tänka över om man klarar själv. Vi snackar EXTREMT hårt arbete. Där är det kanske inte fel med några kompisar, många öl och glada tillrop, Tyvärr har jag dåligt med grävkunniga polare så jag fick som sagt dra lasset själv. Jag räknar dock iskallt med att att riva och gräva själv att spara MINST 100 tusen vilket man sen kan lägga på badrum, kök och hall istället. Man kan se det så här, för varje sak jag kan spara pengar på genom att göra det själv inom rimliga gränser, de pengarna kan lägga på något som är värt mycket för mig och familjen.
Det är självklart så att en miljon eller två inte skulle sitta ivägen men sanningen är väl att få har det och att verkligen kan ro iland även ett ganska svårt projekt med lite jädrar anamma och hårt jobb. Allt går men för oss som är vanliga låginkomsttagare så är det hårt ekonomiskt, tillpå köpet har vi dubbla boenden nu eftersom huset ännu inte går att bo i. Man får räkna på det och se om det går. Chansa ALDRIG. Det kan bli en ekonomisk dödsstöt för all framtid om man tänker och agerar fel så ta hjälp så ni vet vad ni köper om ni inte kan hitta felen själva. Ni vänder er lämpligen till någon som kan äldre hus och som inte har något ekonomiskt intresse i det han besiktigar.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden