Byggahus.se

gammalt tegel - patina - vittring

1. K
    Medlem Nivå 1
    Lägger om tak på en gammal parstuga. Befintligt nedplockat teglet är tvåkupigt och delvis skadat. Perparten av taket går att återanvända och jag har möjlighet att få tag på mer "gammalt" tegel av samma typ.

Första frågan är hur mycket skador kan man acceptera på en panna innan man kasserar den? Självklart sorterar jag ut pannor med avslagna hörn etc men det finns ju även vittringsskador på tegelytan som kan vara ganska omfattande.

Andra frågan är man vill ju gärna ha ett tak med patina. Skall man ändå göra rent de gamla pannorna genom att skrubba av gammal mossa/lav, smuts etc?

2. P
    Medlem Nivå 1
    Jag var ganska intolerant när jag sortarade mina, men det berodde kanska på att jag hittade en lagom stor mängd av samma sort i närheden som jag köpte till en billig peng.

Förutom dom som är direkt skadade eller sönder sorterar jag ifrån sådanna:

1. Med sprickor som orsakar läkage, eller kan förväntas bli värre med frost och annan påvrekan. Det kann dock vara sprickor från gjutningen som klarat sig i alla år och inte försämrar funktionen.
    2. Där tapparna dom hänger på är skadade eller av.
    3: Där frosten flakat av områden och pannan är tunnare, då tänker jag att det ändå kommer bli värre för varje vinter.

Men som sagt, jag har ju än så länge gott om extra pannor.

Hur kritisk du är beror väl på hur mycket extra tegel du får tag på. Ju mera kritisk du är, ju längre är det mellan du måste upp och byta.
    Mitt råd är köpa allt du får tag på.

Jag gjorde inte mina rent utan ibland bara borstade av det värsta med hanskan.

Lycka till.

Redigerat 19 jun 2008 12:31