Vi har en enkelstuga från 1850. Grunden är en mullbänkskonstruktion och sockeln är av natursten - vi har nyligen tagit bort den gjutna cementen som bakat in stenarna.

Vi ska bygga ut och har lite funderingar på hur vi ska göra. Vi kommer att fortsätta med en mullbänkskonstruktion i det gamla huset, i nybyggnaden kommer vi att ha en varmgrund som alltså är en liknande konstruktion. Men utåt vill vi att det ska se ut ungefär likadant som på det gamla huset - dvs att vi murar med natursten. Men hur ska detta gå till? Våra byggare är lite motsträviga då de tycker att det blir sämre och är svårare, på grund av att isoleringen hamnar inne istället för, som brukligt är vid varmgrunder tydligen, ute.

Så: hjälp. Hur sjutton ska vi göra? Ska vi ge upp tanken på en grundmur med natursten?

Jag tycker att ni skall mura er grundmur under huset på vanligt sätt, med lecablock (eller liknande) och isoleringen ytterst, men 20 centimeter "för långt in". Huset skall alltså hänga ut över grundmuren 20cm. Sedan skaffar ni platta naturstenar, 10cm tjocka om ni vill ha grundmuren "en bit in", 20 centimeter om ni vill ha den "i liv med" huset eller 30 centimeter om ni vill ha grunden att sticka ut en bit.

Visst blir det lite extra meck, men det går att fixa och om ni har råd att göra det kommer det absolut att se bäst ut.

/ Fredrik

Hej!
Tack för svar!
Jo, det skulle ju absolut kännas bäst så, istället för en grund som ser helt modern ut. En variant vi har funderat på är att spritputsa den nya delen men det kräver ju i så fall ett underlag som fixar det, och det var vår byggare osäker på. De är jätteduktiga och har fattat vad vi är ute efter men just det här är de lite ovilliga att göra eftersom de aldrig har gjort så tidigare.

Vad är fördelarna att göra som du föreslår, istället för att ha isoleringen på insidan av grundmuren?

Tornhills variant låter helt ok tycker jag. Enda nackdelen jag kan se är att det kan bli svårt att få tag på natursten som bara är 10 cm tjock och som inte ser konstgjord ut när de väl ligger på plats. Det finns en risk att det blir som mitt favorithatobjekt - "vi sätter en apstor lucka i gammal stil på kylskåpet för att dölja det". Ska man sminka över något så ska man göra det snyggt tycker jag... ;)

Enklast är helt klart att putsa sockeln, i liv eller stickandes ut. Så skulle nog jag göra, eller rättare sagt, så kommer jag att göra med vår lilla utbyggnad. :) Det markerar att det är en ny/tillbyggnad men är ändå snyggt och inte ett helt stilbrott. Tycker jag.

Öh, är er byggare osäker på vd man kan spritputsa på? Oj...

Redigerat:
Han är osäker på om det går att spritputsa på isolerskivorna som ska användas. De ser normalt ut som cementputs fast med tvärgående skarvar och ska inte putsas i överhuvudtaget. Han kände dock till en skiva som man kunde putsa på, fast han var tvungen att kolla upp den. Tycker det är ärligare att säga att man inte vet och att man anstränger sig för att kolla upp istället för att säga att det är omöjligt, som många andra gör. :-)

Det enda vi känner oss lite osäkra på är ju att vi bygger ut enkelstugan till en parstuga, med andra ord kommer ju inte utbyggnaden att avvika lika naturligt som en ryggsäck till exempel. Men vi känner nog att spritputs är en ok lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.