Vi har köpt ett hus från 30-talet. Det är i sämre skick än vi hade väntat oss. Det är en hel del sprickor i väggarna och tak och när man knackar ner putsen på insidan faller den lätt av. Bakom putsen ser man tegelväggen som är ytterväggen. Problemet är att de har inte använt riktig murbruk mellan tegelstenarna. Man kan rispa loss den lätt och verkar som grus Jag undrar om väggarna kommer att hålla? Måste vi knacka ner all putsen invändigt och näta mm och putsa om eller bara runt sprickorna? Kommer nya sprickor att bildas annars?

Vi ska senare putsa om huset utifån, detta borde väl stötta upp huset? Vi tror att övervnåningen är för tung och den har gjort att huset satt sig. Eller så beror det på att stora jordmassor som använts som terass trycker på husets ena sidan och på en mur som går vinkelrätt ut från huset .
Vi ska dränera källaren men kom fram till att det kanske är lämpligt att gjuta och armera runt om så att inte väggarna faller. Hur stor är risken att huset rasar när vi börjar gräva?

Jag undrar även om man måste isolera vägarna på något sätt? Vi har rivit ut skivor som satt på innerväggarna. I så fall, vad ska vi isolera med, luft frigolit eller leca?

Som om detta inte räcker så läcker taket och det är mögel i källaren. Fågelbo i skorstenen och gaspanna som jag är orolig ska explodera.

Nån med erfarenhet kanske kan ge lite tips.
Orolig nybliven husägare

Oj, hade ni ingen besiktningsman när ni köpte huset?

Vad gäller sprickor och husets stabilitet så skulle jag genast ta dit en byggnadsingenjör som kan bedöma läget och ge råd om vad som behöver göras. Att putsen är dålig behöver inte betyda att väggen har sprickor, men det måste i så fall en fackman bedöma

Att murbruket är smuligt är inget konstigt. Troligtvis kalkbruk, som man använde förr. Det är porösare än cementbruk. Lämpligtvis fortsätter man att laga och putsa med kalkbruk, annars kan man få problem med fukt och att det blir sprickor.

Lägg alla frågor om putsning och isolering åt sidan så länge. Det är husets stabilitet som är det viktiga i det här läget. Gör framför allt inget förhastat för då kan det gå så här:
http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080608/YSTAD/642625379

Redigerat:
Nej vi hade ingen besiktning vid köpet. Vi ska satsa på att gjuta runt huset först, men en liten bit i taget så inte väggarna rasar. Det verkar som väggarna är spruckna för det går sprickorpå både in- och utsidan.

Det kan också vara så att det är marken under huset som rör sig. Det är nog den vanligaste anledningen till att hus spricker.

Först och främst, har huset stått där sedan 30-talet, så kommer det nog att stå ett tag till om inget har förändrats på senaste tiden. Jag tror knappast att det kommer att hjälpa mycket att gjuta runt huset, husgrunden har redan stöd av marktrycket. För att fixa grunder som sjunker måste man i stället "påla", dvs gjuta pålar under grunden ner till fast mark. Inget som man gör själv. Men, om inget har förändrats kan jag inte förstå varför ett 70 år gammalt hus plötsligt skulle behöva pålas.

Att murbruket är smuligt och poröst är, precis som sommartorparn skriver normalt. Är det från 30 talet så är det kalkbruk och det är och skall vara smuligt och poröst. Det kommer att hålla i många hundra år till om det är hyffsat korrekt gjort från början.

Hur ni skall göra med sprickorna är ett problem som är svårare att svara på via nätet.
Det viktigaste är när de har tillkommit. När du bygger ett nytt hus kan marken under det röra sig första tiden. Likadant om det har utförts större arbeten i närheten, tex väg-, tunnel- eller källarbyggen, som kan ha förändrat tex grundvattennivån. Detta kan påverka markens bärighet och kan leda till att husen i närheten sätter sig. Ett stenhus som sätter sig kan spricka. (du märker att det är många "kan" här)

Hur ser sprickorna ut? Är de horisontella eller vertikala? är de lika breda hela vägen, eller är de smala i ena ändan och breda i den andra? Ligger de olika kanterna jämnt med varandra, eller är ena sidan pressad in (eller ut) i huset?
Om sprickorna är vertikala, hyffsat smala (5mm), lika breda hela vägen och utan delar som är in- eller utpressade så är det nog gamla sprickor. Gamla sprickor är inga problem ;-) Du skriver att ni skall putsa om utvändigt. Har ni redan knackat ner den gamla putsen och hittat sprickorna under den? I så fall har ju huset inte rört sig sedan senaste omputsningen, så "då är det lugnt". Jag tror dock inte att ni skall räkna med att en omputsning kommer att stötta upp särskilt mycket, putsen har ingen vidare lastbärande förmåga, särskilt eftersom ni bör fortsätta att använda kalkbruk. Du skriver att övervåningen kanske är för tung. Har den blivit påbyggd på senare år? Om det är så kan det innebära att det var det som startade problemet.

Om ni skall dränera källaren eller inte är naturligtvis ert beslut, men en källare från 30-talet var inte gjord för att bo i. Om ni inte skall bo i den och inte har vattenpölar på golvet, ens vid långvarigt regn, är det inga problem. <edit> jag såg att ni hade mögel i källaren, det är ju inte bra, då är det ett problem. kanske man kan lösa det med mer ventilation?</edit>

Att taket läcker är naturligtvis inte bra, det måste fixas direkt. nämligen denna sommaren. Tänk på att taket kan bli dyrt, vänta gärna med tex källardränering till efter taket för att ha en penningreserv.

Mitt förslag till åtgärder är följande:
1. Köp några säckar kalkbruk på byggmarknaden. Vattna väggarna rikligt vid sprickorna och kasta på bruket (som blandats till konsistens som tjock lervälling) med en murarslev för att täta sprickorna. På detta sättet så kan du se om de öppnar sig igen. Om de gör det, så rör sig huset fortfarande och då är det dags att rådfråga en byggnadsingenjör.
2. Täta taket. Om det har läckt "ett tag" så kan undertaket och eventuellt även takstolarna vara dåliga och behöva bytas. om ni byter mer än bara takpappen, så kan det vara ide att tilläggsisolera samtidigt.
3. Sätt en extra ventil i källarväggen där ni har mögel. Sätt en avfuktare i närheten och ställ in den på 70%. Koppla avfuktaren via en billig elmätare från Claes Olsson, så får ni en uppfattning om hur mycket den kör, dvs hur stort problemet är. Kontrollera då och då och stäm av nästa sommar hur mycket el som har gått åt och bestäm om ni måste dränera.
4. Lev med putssläppen i vinter. Då får ni veta om det blir kallt innomhus, samt om värmeräkningen blir obehagligt hög. Nästa år kan ni då fatta beslut om ni behöver tilläggsisolera, samt om ni skall göra det invändigt eller utvändigt. Detta påverkar i högsta grad ert behov av eventuell omputsning in eller utvändigt, samt vilket material ni skall använda.

Fågelboet i skorstenen fixar sotaren på en halvtimme. Han kan dessutom titta till gaspannan, om den inte känns säker.

Ge inte upp, jag tror inte att det är någon katastrof, men det är ju lätt för mig att säga som varken behöver bo där eller betala räkningarna.

/ Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
Shuttran och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.