Hej forumet.

Jag håller på att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Väggen ska ersättas av en limträbalk och jag tänkte höra om någon på forumet kan hjälpa med med dimensionering på balken.
Konstruktionsritning saknas och då huset är ett dödsbo har jag ingen att efterlysa den hos.

Huset har ett pulpettak med 4° lutning. Papptak med isolering. Snözon 2,5. Röda linjer på bilden är takstolar, blå linje är väggen som ska ersättas med limträ. Väggen som ska bäras upp av limträbalken är 415 cm lång och 465 cm bred.
Ritning som visar röda takstolar och en blå linje som markerar en bärande vägg som ska ersättas med limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är du byggnadsingenjör eller bara duktig på att räkna är jag mycket tacksam för hjälp!
 
A AdamHag skrev:
Hej forumet.

Jag håller på att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Väggen ska ersättas av en limträbalk och jag tänkte höra om någon på forumet kan hjälpa med med dimensionering på balken.
Konstruktionsritning saknas och då huset är ett dödsbo har jag ingen att efterlysa den hos.

Huset har ett pulpettak med 4° lutning. Papptak med isolering. Snözon 2,5. Röda linjer på bilden är takstolar, blå linje är väggen som ska ersättas med limträ. Väggen som ska bäras upp av limträbalken är 415 cm lång och 465 cm bred.
[bild]
Är du byggnadsingenjör eller bara duktig på att räkna är jag mycket tacksam för hjälp!
Vad är det vi ser? En plan?
 
StrukturalAB StrukturalAB skrev:
Vad är det vi
StrukturalAB StrukturalAB skrev:
Vad är det vi ser? En plan?
Jag ny på forumet. Brukar inte medlemmarna ha en plan innan de river en bärande vägg? 🙂
 
BirgitS
Det är nog mer att vi inte förstår vad dessa linjer betyder.

Sen förekommer det att kommunen har ritningar från bygglovet. Har du hört med dem?

Men det är ont om byggkonstruktörer etc. i forumet så de flesta får nog lov att anlita byggkonstruktörer i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog mer att vi inte förstår vad dessa linjer betyder.

Sen förekommer det att kommunen har ritningar från bygglovet. Har du hört med dem?

Men det är ont om byggkonstruktörer etc. i forumet så de flesta får nog lov att anlita byggkonstruktörer i stället.
Då förstår jag 🙂

Jag har fått alla dokument som kommunen har mer huset, men ingen detaljerad ritning.

Jag har fått hjälp av en byggnadsingenjör att räkna ut dimension och balkarna ska dyka upp i slutet av veckan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog mer att vi inte förstår vad dessa linjer betyder.

Sen förekommer det att kommunen har ritningar från bygglovet. Har du hört med dem?

Men det är ont om byggkonstruktörer etc. i forumet så de flesta får nog lov att anlita byggkonstruktörer i stället.
Jag är konstruktör 😇
 
A AdamHag skrev:
Jag ny på forumet. Brukar inte medlemmarna ha en plan innan de river en bärande vägg? 🙂
Med plan menade jag om det är huset sett uppifrån, dvs en planvy.
 
StrukturalAB StrukturalAB skrev:
Med plan menade jag om det är huset sett uppifrån, dvs en planvy.
Jag fattar! 🙂
Ja, det är huset sett uppifrån.
 
  • Gilla
StrukturalAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.