Hej forumet.
Jag håller på att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Väggen ska ersättas av en limträbalk och jag tänkte höra om någon på forumet kan hjälpa med med dimensionering på balken.
Konstruktionsritning saknas och då huset är ett dödsbo har jag ingen att efterlysa den hos.
Huset har ett pulpettak med 4° lutning. Papptak med isolering. Snözon 2,5. Röda linjer på bilden är takstolar, blå linje är väggen som ska ersättas med limträ. Väggen som ska bäras upp av limträbalken är 415 cm lång och 465 cm bred.
Är du byggnadsingenjör eller bara duktig på att räkna är jag mycket tacksam för hjälp!
Jag håller på att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Väggen ska ersättas av en limträbalk och jag tänkte höra om någon på forumet kan hjälpa med med dimensionering på balken.
Konstruktionsritning saknas och då huset är ett dödsbo har jag ingen att efterlysa den hos.
Huset har ett pulpettak med 4° lutning. Papptak med isolering. Snözon 2,5. Röda linjer på bilden är takstolar, blå linje är väggen som ska ersättas med limträ. Väggen som ska bäras upp av limträbalken är 415 cm lång och 465 cm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du byggnadsingenjör eller bara duktig på att räkna är jag mycket tacksam för hjälp!
Vad är det vi ser? En plan?A AdamHag skrev:Hej forumet.
Jag håller på att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Väggen ska ersättas av en limträbalk och jag tänkte höra om någon på forumet kan hjälpa med med dimensionering på balken.
Konstruktionsritning saknas och då huset är ett dödsbo har jag ingen att efterlysa den hos.
Huset har ett pulpettak med 4° lutning. Papptak med isolering. Snözon 2,5. Röda linjer på bilden är takstolar, blå linje är väggen som ska ersättas med limträ. Väggen som ska bäras upp av limträbalken är 415 cm lång och 465 cm bred.
[bild]
Är du byggnadsingenjör eller bara duktig på att räkna är jag mycket tacksam för hjälp!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Det är nog mer att vi inte förstår vad dessa linjer betyder.
Sen förekommer det att kommunen har ritningar från bygglovet. Har du hört med dem?
Men det är ont om byggkonstruktörer etc. i forumet så de flesta får nog lov att anlita byggkonstruktörer i stället.
Sen förekommer det att kommunen har ritningar från bygglovet. Har du hört med dem?
Men det är ont om byggkonstruktörer etc. i forumet så de flesta får nog lov att anlita byggkonstruktörer i stället.
Då förstår jag 🙂BirgitS skrev:
Jag har fått alla dokument som kommunen har mer huset, men ingen detaljerad ritning.
Jag har fått hjälp av en byggnadsingenjör att räkna ut dimension och balkarna ska dyka upp i slutet av veckan.
Klicka här för att svara