Hej.

Har köpt en K8 Chin-up bar från Atletica. Den skall fästas med M10x100 skruv i taket med ø12-60 plugg. Totalt 8 skruv.

Magkänslan säger, att 10 cm skruv i ett vanligt innetak/golv i betong är gränsfall långt?

Har tänkt att använda en borrhammare med ø12 borr.

Tycker också pluggen verkar aningen kort (60 mm), jag menar hela skruven måste ju in i taket (100 mm)?

Uppskattar er hjälp.

• Svart skruv med mutter och bricka jämte linjal, mäter cirka 10 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i ett rum med spotlights på högra sidan, planerat för montering av träningsstång.
    Skapa konto
Skit i den skitskruven och pluggen. Köp betongskruv från en riktig bygghandel som kan hjälpa dig med dimensioneringen

• Gilla
Signator
  • Laddar…
This is a filigree ceiling in which installations are often laid before the concrete overlay is poured. For this reason, I would be careful drilling more than 6 centimeters - this is the thickness of the prefabricated element and you can safely drill in it. Of course, you may encounter reinforcement, but not pipes or cables.
And I mean drilling from the bottom

• Gilla
Signator
  • Laddar…
S sturnus skrev:
This is a filigree ceiling in which installations are often laid before the concrete overlay is poured. For this reason, I would be careful drilling more than 6 centimeters - this is the thickness of the prefabricated element and you can safely drill in it. Of course, you may encounter reinforcement, but not pipes or cables.
And I mean drilling from the bottom
Jag hittade en gammal ritning. På denna är 1 cm = 1 meter, och området jag markerat är taket/golvet där jag tänkt borra. När jag mäter ser det ut som om golvet/taket är ca 20-25 cm, men det kanske är mycket mer än bara betong bjälklaget? Det är ett radhus från 1977.

• Gammal ritning med ett blåmarkerat område som visar tak/golv, skala 1 cm = 1 meter, i ett radhus från 1977.
    Skapa konto
What you are talking about is the thickness of the entire ceiling. Filigran is a prefabricated element that is usually 6-8 cm thick and that fulfills the function of formwork. Reinforcements protrude from it to connect with the load-bearing layer, in which installations are often placed. Therefore, if you drill deeply, you can damage them.

• Gilla
Signator
  • Laddar…
Det var typ 22,5 cm armerad betong, rakt igenom.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Skit i den skitskruven och pluggen. Köp betongskruv från en riktig bygghandel som kan hjälpa dig med dimensioneringen
Gick ner till 8 cm. Det bör hålla för ca 240 kg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.