1. Köp ett billigt kylskåp på blocket (300 kr).
2. Ställ det på altanen/balkongen.
3. Dra två slangar mellan bostad och kylskåp. En med inluft / en med utluft.
4. Sätt en pax fläkt för att trycka in luften i kylskåpet, så den kyls och sedan går in i huset.

Funkar som en luftvärmepump, fast för 500 kr?
 
A Avatar86 skrev:
1. Köp ett billigt kylskåp på blocket (300 kr).
2. Ställ det på altanen/balkongen.
3. Dra två slangar mellan bostad och kylskåp. En med inluft / en med utluft.
4. Sätt en pax fläkt för att trycka in luften i kylskåpet, så den kyls och sedan går in i huset.

Funkar som en luftvärmepump, fast för 500 kr?
Nja det blir inte som en VP med kylfunktion.
Det kyl/frys utnyttjar är peltierelement.
Så verkningsgraden är under 100%
dvs om du stoppar in 1kW el får du ut kanske 0.5-0.6kW kyla
Nu är ju inte kyl/frys på 1kW utan mer 100-250W kanske du kan hitta nått som är dubbelt, så säg 500W
då har du ut ca 300W kyla
Visst det kyler ... men kostnaden i drift ....
 
  • Wow
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det kyl/frys utnyttjar är peltierelement.
Vanliga kylar/frysar funkar exakt som en värmepump. Peltierelement finns bara i billiga camping-/skrivbordskylar.
 
  • Gilla
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vanliga kylar/frysar funkar exakt som en värmepump. Peltierelement finns bara i billiga camping-/skrivbordskylar.
Oh! då har jag missat nått ... måste kolla upp det!
(hinner dock inte nu)
Tack
 
Ett kylskåp är väldigt ineffektivt eftersom kylelementet är inbyggt i "väggen" och inte byggt som ett kylelement som det kan blåsa luft genom.
Om du cirkulerar luft genom ett kylskåp med en PAX fläkt så kommer förmodligen inte skillnaden på luftens temperatur skilja på många tiondels grader...
Det blir att elda för kråkorna...
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vanliga kylar/frysar funkar exakt som en värmepump. Peltierelement finns bara i billiga camping-/skrivbordskylar.
Peltier billiga, njae, köpte ett 40l peltier till sonens rum för 3800:-, helt ljudlöst och klarar att hålla kylskåpstemp.
 
B
Gimp Gimp skrev:
Peltier billiga, njae, köpte ett 40l peltier till sonens rum för 3800:-, helt ljudlöst och klarar att hålla kylskåpstemp.
Går tydligen att köpa dyrt också... 😀

Men rent principiellt är det billigare att peta in ett peltierelement än en kompressor. Och verkningsgraden blir klart sämre
 
B BSOD skrev:
Går tydligen att köpa dyrt också... 😀

Men rent principiellt är det billigare att peta in ett peltierelement än en kompressor. Och verkningsgraden blir klart sämre
Ja, det finns billigare men dom klarar inte samma temperatur och saknar lyse.
Ensamt barn...

Verkningsgrad, vad är det...😉
 
Man kan ju producera el med peltierelement med. Om man värmer på varma sidan får man ut en ström på 'kalla" sidan.
 
E Emanuel01 skrev:
Man kan ju producera el med peltierelement med. Om man värmer på varma sidan får man ut en ström på 'kalla" sidan.
Apropå verkningsgrad...
 
Gimp Gimp skrev:
Apropå verkningsgrad...
Ja det är inte den bästa! Bara en anekdot!
 
Kolla pris och det var ca 5-10k för 100w. Kommer inte ihåg detaljerna.
 
A Avatar86 skrev:
1. Köp ett billigt kylskåp på blocket (300 kr).
2. Ställ det på altanen/balkongen.
3. Dra två slangar mellan bostad och kylskåp. En med inluft / en med utluft.
4. Sätt en pax fläkt för att trycka in luften i kylskåpet, så den kyls och sedan går in i huset.

Funkar som en luftvärmepump, fast för 500 kr?
Principiellt fungerar det precis som en luftvärmepump. Men om du jämför volymen som den är dimensionerad att kyla så inser du nog problemet. Rummet du vill kyla är mycket större än ett kylskåp och effekten räcker inte till.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Var sugen på deras vedpanna men en höjning på 60k kr dämpa mitt intresse.
Annars värmning och 1000w el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.