Hej!
Jag är sugen att skaffa en pizzaugn som väger antingen runt 600kg eller 900kg, och jag undrar hur jag ska avgöra vad min ganska nyligen lagd altan klarar av.
är det nån som har gjort liknande?
Vi har en fin del av altan med lite tak som jag skulle gärna sätta den under, annars hade jag hittat en lämplig plats på tomten.
En sån här:
https://www.vedeldadstenugn.se/napoli
Jag är sugen att skaffa en pizzaugn som väger antingen runt 600kg eller 900kg, och jag undrar hur jag ska avgöra vad min ganska nyligen lagd altan klarar av.
är det nån som har gjort liknande?
Vi har en fin del av altan med lite tak som jag skulle gärna sätta den under, annars hade jag hittat en lämplig plats på tomten.
En sån här:
https://www.vedeldadstenugn.se/napoli
Det finns två huvudsakliga sättG grytkonst skrev:
- Prova och se om det fungerar
- Räkna ut om altanen klarar belastningen
Rimligen finns det det. Men nu gäller det din altan... Så vad andra gjort i andra "liknande" situationer behöver inte betyda något.G grytkonst skrev:
Om det är tak över eller inte spelar nog mindre roll. Däremot har altangolvet och det som finns under detta avgörande betydelse. Behöver golvet förstärkas får man göra det. I teorin är det enkelt.G grytkonst skrev:
Min tolkning är att beslutet att skaffa inte är 100% klart. I såfall har jag ett förslag för att hjälpa till i processen.G grytkonst skrev:
Det jag funderar på är hur mycket man kommer att använda en sådan här ugn. För det lär ju ta en stund att värma upp den. Eller egentligen att jag ser en stor risk att den används väldigt lite eller till och med inte alls efter att den första säsongen är över. Men sådant är individuellt och svårt att säga något generellt om. Det man kan göra är att uppskatta hur många pizzor (och annat vad det nu är) man kommer att göra per år. Samt vad kostnaden blir per pizza. Sedan kan man för skoj skull räkna fram hur många år det tar innan man är nere i kostnaden för att istället beställa proffstillagad pizza.
Självklart fattar jag att grejen inte är att spara pengar utan att det snarare är en fråga om upplevelse, känsla. Men funderingen blir så om det är värt pengarna och besväret samt om platsen kan användas bättre.
Men vill man så kan man placera den på altanen. Vill man är frågan...
Tänkte mest om nån har tips eller erfarenheter från ett liknande projekt.O skrev:
Det finns två huvudsakliga sätt
- Prova och se om det fungerar
- Räkna ut om altanen klarar belastningen
Rimligen finns det det. Men nu gäller det din altan... Så vad andra gjort i andra "liknande" situationer behöver inte betyda något.
Om det är tak över eller inte spelar nog mindre roll. Däremot har altangolvet och det som finns under detta avgörande betydelse. Behöver golvet förstärkas får man göra det. I teorin är det enkelt.
Allt det här jag tänkt på. Jag har en gasol ugn som jag gillar men vill kunna öka mängd i emellanåt (därav större modell) och även baka bröd, som jag gör väldigt ofta.O skrev:
Min tolkning är att beslutet att skaffa inte är 100% klart. I såfall har jag ett förslag för att hjälpa till i processen.
Det jag funderar på är hur mycket man kommer att använda en sådan här ugn. För det lär ju ta en stund att värma upp den. Eller egentligen att jag ser en stor risk att den används väldigt lite eller till och med inte alls efter att den första säsongen är över. Men sådant är individuellt och svårt att säga något generellt om. Det man kan göra är att uppskatta hur många pizzor (och annat vad det nu är) man kommer att göra per år. Samt vad kostnaden blir per pizza. Sedan kan man för skoj skull räkna fram hur många år det tar innan man är nere i kostnaden för att istället beställa proffstillagad pizza.
Självklart fattar jag att grejen inte är att spara pengar utan att det snarare är en fråga om upplevelse, känsla. Men funderingen blir så om det är värt pengarna och besväret samt om platsen kan användas bättre.
Men vill man så kan man placera den på altanen. Vill man är frågan...
Det är till ett lantställe och kommer användas under tillfällen där 1-2 timmars uppvärmingen är en del av charmen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Jag har ingen personlig erfarenhet från något liknande. En bekant köpte en enklare pool till barnen och satte sen på en ny altan. Full med vatten väger den säkert mer än pizzaugnen (minns inte riktigt storlek på poolen), men förmodligen över en större yta. Han började fylla med vatten men avbröt när den var halvfull och han tyckte att altanen bågnade.
Jag tror du behöver visa mer på hur altanen är byggd och förankrad.
Jag tror du behöver visa mer på hur altanen är byggd och förankrad.
Produkter som diskuteras: "terrassfot"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
En sån här pryl går naturligtvis på nöjeskontot. ROI kan man räkna på en värmepump.O skrev:
Min tolkning är att beslutet att skaffa inte är 100% klart. I såfall har jag ett förslag för att hjälpa till i processen.
Det jag funderar på är hur mycket man kommer att använda en sådan här ugn. För det lär ju ta en stund att värma upp den. Eller egentligen att jag ser en stor risk att den används väldigt lite eller till och med inte alls efter att den första säsongen är över. Men sådant är individuellt och svårt att säga något generellt om. Det man kan göra är att uppskatta hur många pizzor (och annat vad det nu är) man kommer att göra per år. Samt vad kostnaden blir per pizza. Sedan kan man för skoj skull räkna fram hur många år det tar innan man är nere i kostnaden för att istället beställa proffstillagad pizza.
Självklart fattar jag att grejen inte är att spara pengar utan att det snarare är en fråga om upplevelse, känsla. Men funderingen blir så om det är värt pengarna och besväret samt om platsen kan användas bättre.
Men vill man så kan man placera den på altanen. Vill man är frågan...
Jag funderar också på att skaffa en. Yngste sonens pizzor slår redan lokala pizzerians med hästlängder. En sån här ugn skulle göra att italienarna skulle vallfärda ända från Neapel.
Lasten är nog inget större problem, men du vill ha en grund som inte rör sig så ugnen spricker. Jag hade nog grävt ur och gjort en "minigrund" enligt konstens regler. Bara för säkerhets skull.
Ungen står på en betongplatta som är stabil, den har lyftöglor i varje hörn så stabiliteten i fundamentet är nog inget problem.mexitegel skrev:
En sån här pryl går naturligtvis på nöjeskontot. ROI kan man räkna på en värmepump.
Jag funderar också på att skaffa en. Yngste sonens pizzor slår redan lokala pizzerians med hästlängder. En sån här ugn skulle göra att italienarna skulle vallfärda ända från Neapel.
Lasten är nog inget större problem, men du vill ha en grund som inte rör sig så ugnen spricker. Jag hade nog grävt ur och gjort en "minigrund" enligt konstens regler. Bara för säkerhets skull.
För att säkerställa att det inte sjunker eller knäcks så skulle jag åtminstone sätta kortlingar mellan reglarna och nya plintar under reglarna där ugnen ska stå och se till att den sår på två reglar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
