Byggnadsfysik
C.Lundin: [citat] Säker på detta? Har inte så mycket erfarenhet av 40-fortare, men på en 20-fotare kan man ju ta bort en hel långsida utan att det gör någon skada. Är inte ramen på en 40-fotare gjord för att vara bärande i sig?
TechChad: [citat] Så sant. Regel nr1 är väl som sagts många gånger, läs hela j*vla TS först inlägg innan du öppnar mun...:seenoevil:
doubleH: Liten notering - för fastigheter så gäller 10 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller "första ägaren", Byggfelsförsäkring däremot följer med huset, men har en självrisk som gör att vissa fel inte lönar sig att reklammera. Dvs helt fel av husleverantören att hänvisa till Garbo då du väl är den som beställt huset? (kanske därför de ändrade sig).
justusandersson: Du är inne på något viktigt, att bärlinan/stålbalken inte ska böja ner mer (mätt i mm) än vad som är acceptabelt för golvbjälkarna. HEA 180 bör klara det kravet.
komakino: Lite för mörkt därinne just nu, men såhär ser det ut. Golvet ligger ju hipp som happ på olika höjd, så tror inte heller det är en del av konstruktionen. [bild]
LinusKristoffersson: Hallå! Linus här. Köp inte huset!! Jag gjorde samma misstag och nu har jag ingen fru eller barn! Förlorade alla pengar på hästracing!
Faith: Tack för svar! Jag har kontaktat en snickare som ska kolla på jobbet, men det känns som man vill ha lite kött på benen innan så man är med på noterna. Har försökt kollat runt på nätet och hittat lathundar för limträ och det verkar som det bygger mer i höjd än väntat.
Bravvlan: [citat] Jag insåg att en hel del information saknas, jag fotar fler ritningar och takstolar när jag kommer hem från jobbet
mangeroffe: [citat] Tack för informationen och tipsen Justus! Huset är i ’gott’ originalskick och vi trivs väldigt bra. Ska se till att se över situationen med hanbjälkarna när tid ges. Hur högt upp på takstolarna kan man sätta dem utan att de tappar sin effekt? Trevlig kväll
justusandersson: Väggen är garanterat bärande, övervåning, kallvind och tak. Eftersom det är ett plankhus är det en del pyssel med att växla av väggen. Räkna med 3 tums plank samt 15 mm puts och vassmatta på vardera sidan. Jag skulle först fundera på om man inte i stället kan låta vissa rumsfunktioner byta plats? Nyttan med en sådan rockad beror självklart på husets orientering i väderstreck.
justusandersson: Man kan misstänka att det inte ska vara något pronlem med att riva den röda vähhen, men för att vara säker behöver man veta mer. Är det ett enplanshus? Hur är ytterväggarna byggda? Visa gärna en sektionsritning. Hus med plankstommar kan vara lite luriga.
Gamlehav: [citat] Tack så mycket för hjälpen :)
Isakare: Är varje cc 600 bjälke en takstol ?? I så fall kan du nog ta bort upp till tak utan problem. Skruva ett golv på vinden innan, så kommer problemet bli om möjlig ännu mindre.
Sophie123: Hej, Vi har planerar att göra en valvsformad öppning kantig, dvs ta bort hörnen i valvet. Väggen är högst troligt bärande men vill undersöka om detta kan göras utan att förstärkas med stålbalk el liknande. Förstår att vi bör vända oss till en byggkonstruktör men skulle ändå vilja höra om någon här har input. Jag bifogar foton samt ritning från 1948 då huset byggdes. Några
justusandersson: Det låter vettigt. Man ska ju alltid undvika s.k. generalskarvar.
Husnovis30plus: Hej, Drog bort alla lager av tapeter som fanns i ett rum på bottenplan i huset och upptäckte den här sprickan i väggskarven i husgaveln. Jag kan utan hinder trycka in hela bladet på en spackelspade. Ska jag vara orolig? Hur kan detta täppas till? Måste det åtgärdas på annat sätt för huset hållfasthet? Den högra väggen är kortsidan på huset och från den delen hör vi ofta
Anonymiserad 382559: [citat] Det blev PUR isolerar bättre. Huset nästan klart nu
Verga: Kan bekräfta att det blev hur stabilt som helst, i varje fall för en vind :D Tack för hjälpen!
Jesperlann: [citat] Nu lurades jag lite menade med tvärgående. Har man längsgående så slipper man stödenne.
justusandersson: Dey är inget du behöver oroa dig för., men ett problem för grannen.
Sarasaras: Hej! Skulle vilja göra en mindre öppning, likt en serveringslucka i bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Det är i en lägenhet på våning 2/3. Huset är byggt 1943 så misstänker betong eller tegelvägg? Hur brett tror ni att en öppning skulle kunna vara utan att man behöver bära av öppningen? Eller är det någon som vet var man kan läsa på om detta? Obs tänker konsultera en
byron v2: Kollat igen och det är sågat virke, stående i 12x12 eller 12x14. Ingen spontant alls.
Oldboy: [citat] Ja, om det stämmer så ser jag ingen annan lösning. Eftersom denna lösning är omfattande, så är det såklart bra att försöka dels hitta ev andra orsaker (och enklare lösningar), och dels att verkligen försöka verifiera min hypotes till orsaksförklaring. Det har stått i många år så ytterligare något innan åtgärder vidtas har ingen betydelse. Du kan alltså gott ta dig
Muthai: Vad har man för typ av kontrakt när man anlitar en konsult som privatperson? Ett företag som anlitar en konsult gör det med ett kontrakt som hänvisar till ABK 09, men är det smart som privatperson? För byggentreprenaden köper man ju med ABS 09, istället för ABT 06, eftersom man som privatperson har ett starkare konsumentskydd.
justusandersson: Kanalisationen till lampan från strömbrytaren (VP-rör) är sannolikt ingjuten i bjälklaget. Du måste ha en plan (och en behörig elektriker) för hur du ska hantera det. Det blir inte alltid så snyggt med en utanpåliggande kabel i taket. Man vet aldrig säkert vad som finns i en vägg. Stor försiktighet är på sin plats.
steppen7: Tack, det är ju inte mycket nedböjning (och i praktiken kommer vi nog raka av snön). Hur många % av lastkapaciteten är det? Inte ens i närheten av brottgränsen gissar jag?
justusandersson: Tre balkar är givetvis bättre än två. Det blir trevligare att gå på loftet.