14 119 läst ·
46 svar
14k läst
46 svar
Kvällspanik bjälklaget böjer ned sig
Oj, bra med lite historier från verkligheten. Jag har också fått en ögonöppnare om det här med laster. Kul att det ordnade upp sig för dig till slut.Dowser4711 skrev:
Jag fick ett liknande problem när jag byggde om köket på övervåningen och placerade ut en köks-ö med granit-skiva"mitt över" ett rum på undervåningen. Tänkte att det inte skulle vara minsta problem då jag liksom du jämförde med vikten med om det skulle stå ett gäng personer där och den var jämnt fördelad utmed tre balkar.
Efter några veckor började jag notera att saker som tappades på golvet rullade in mot ön. Noterade att det låg färgflagor på golvet från taket som tydligt buktade. Min kvällspanik blev att stampa upp och sedan öppna taket och lägga in två limträbalkar. Men i mitt fall är det ett allmänt fuskbyggt hus från 70-talet, så jag borde insett det redan innan.
Dock har jag kanske något förslag kring kaminen.
När jag flyttade in så hade jag en *gigantisk* historia som var 1,2mx1,2mx1,2m tegel med en gjutjärns-insats (Och sedan lite mer tegel ovanpå, men det gjorde väl varken till eller från)
Den avväxlades genom att de hade lagt in fyra kraftiga L-järn i botten som sedan gick rakt ut genom väggen och var inmurade i skorstenen utanför.
Dvs, det skulle mer eller mindre gå att ta bort golvet under den utan att något påverkats.
Dock så var "skorstensröret" genom väggen ett spiro-rör omgivet av några cm glasull och därefter tretex. (Nämnde jag byggfusk?) så även om den fungerade i betydligt fler år än någon efteråt kunde förstå så slutade den sina dagar när brandkåren slog ned den för att komma åt och släcka branden i väggen...
Så när jag för två-tre år sedan äntligen ersatte kaminen mot en ny täljstenskamin med skorsten genom taket så löste jag det genom att lägga in CC 30 och kortling som vilar på väggen. Men med köks-ön som referens litar jag inte på att det håller i det långa loppet utan att innebära några sättningar, så jag har även lagt in ett vinkeljärn under den balk som är i "längst ut" från väggen och tar vikt från kaminen, sedan två stycken till som går i ~30 graders vinkel mot väggen där ett fjärde växlar över kraften till väggen. (Först bultade och sedan hopsvetsade på plats) Om jag minns rätt så är de 40x40x4mm vilket förhoppningsvis är en grov överdrift, men då det är i taket i hobby-rummet så är det "intrånget" OK.
Liten notering - för fastigheter så gäller 10 års reklamationsrätt.
Reklamationsrätten gäller "första ägaren", Byggfelsförsäkring däremot följer med huset, men har en självrisk som gör att vissa fel inte lönar sig att reklammera.
Dvs helt fel av husleverantören att hänvisa till Garbo då du väl är den som beställt huset? (kanske därför de ändrade sig).
Reklamationsrätten gäller "första ägaren", Byggfelsförsäkring däremot följer med huset, men har en självrisk som gör att vissa fel inte lönar sig att reklammera.
Dvs helt fel av husleverantören att hänvisa till Garbo då du väl är den som beställt huset? (kanske därför de ändrade sig).
Klicka här för att svara