Agge8080
Agge8080: För svår fråga för att svara på på avstånd?
1 svar · 1,1k läst
kristofer12345
kristofer12345: Får testa
3 svar · 1,3k läst
C
C.Lundin: [citat] Det är nog begreppen som förvirrar. Vilplanet är det du mellanlandar på mellan trapplöpen, det som är mitt mellan våningarna. Ingenting kommer att påverkas mer än det estetiska om du kapar enligt din röda linje.
24 svar · 4,1k läst
·
7ender
7ender: [citat] Yes, 90x270 såklart. Jag har en erkänt duktig plåtis som i dagarna kommer och säger hur han vill ha det. Jag har skurit ut panelen och (efter bilden) fäst en fet regel med franska in i plankväggen. Sen fäster jag åsarna ordentligt i regeln samt, om det går, nån skruv direkt in i planket. Kanske säkrar med ett vinkeljärn. [bild]
6 svar · 4,9k läst
·
prototypen
prototypen: Den kommer inte att ruttna men ta in den lite före den ska spikas upp. Protte
3 svar · 1,8k läst
S
Siberia: Ok tack för ditt svar
11 svar · 2,2k läst
·
S
TheGymRam
TheGymRam: Det var det jag tänkte från början och behövde röster från någon som varit med om det. Det har väl med att göra att källarväggarna behöver få andas, både innåt och utåt
7 svar · 2,2k läst
·
X
xdakob: Tack för svar hörni :D Så det räcker att växla av så som ni beskriver. Man behöver inte stämpa upp och byta hela den överliggande regeln? Den såg så klen ut... Skönt i såfall, såg en massa stök framför mig... Ok då är planen att sätta in nya reglar och sen växla av öppningarna med 45x195! Och både limma och skruva!
6 svar · 4,9k läst
·
A
arasmus: Fint!
2 svar · 1,3k läst
·
A
2 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: Att fälla in balkar i bjälklaget är en jättebra lösning när man bygger nytt, men olämpligt (dyrt och krångligt) när man bygger om. Med de aktuella måtten på huset tror jag det finns förutsättningar att komma ner i balkhöjd genom att gå upp i balkbredd i stället. För övrigt konstaterar jag att det är klassiska Göteborgskontor som ritat och konstruerat: Celander, Forser,
12 svar · 3,8k läst
J
justusandersson: Väggen som går genom huset i längsled är garanterat bärande.
1 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Den aktuella väggen är inte bärande. Taklasterna tas ner via högben och eventuella stödben.
2 svar · 1,4k läst
·
J
jenjaev: Hej Skulle behöva lite råd, har ett radhus från -78 med betongbjälklag (elementen ligger på tvären). Det finns en källare. Huset är 5 meter brett och det har sett från vänster: 3-luft fönster, altandörr samt ett fönster till höger om dörren. [bild] [bild] Vi skulle vilja sätta en pardörr i glas för att få in mer ljus men även göra fönsterna 2 dm större (högre). Nästa steg
0 svar · 3,2k läst
·
B
björn/annika: [citat] Hej tack för snabbt svar. Den kommer att stå på vkr 160x160x10 med svetsad platta 300x300 X20. Ang ner böjning så är det bara taket Med plåttak
9 svar · 11,1k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: Ni borde ha fått en pärm med huset där detta står. Bor i en smålandsvilla och där säger dom att man inte får ha ett badkar som väger mer än 250kg utan att förstärka bjälklaget.
1 svar · 2,7k läst
Fröken Hjälplös
Fröken Hjälplös: [bild] Nästa projekt är att mura upp något mellan vedspisen och bänkskåpet. Antingen Finja lättbetongblock 20 cm höga, 60 cm djupa och 7 cm breda eller mursten enligt bild. Tegel kanske blir snyggast men krångligast särskilt om man aldrig gjort det innan. Googlade lite o det var saltsyra o vattning o allt möjligt som inte kändes bra att göra inomhus. Lättbetongblocken kan man bara
0 svar · 2,1k läst
·
A
Avle: Hej! Jag har några möbler, främst bord som fått lite skador i lacken av varma blöta föremål Kan jag åtgärda dessa skador på ett bra sätt? Tacksam för återkoppling
0 svar · 2,0k läst
·
Kareda
Kareda: Tack!
15 svar · 5,2k läst
·
L
Lindev92: [citat] Haha ja nej jag vet faktiskt inte. Detta var vad jag fick tag på via digitala ritningsarkivet. Förstår att det är väldigt svårt att ge ett svar via ett forum. Men jag tackar så hjärtligt för era svar!
22 svar · 6,8k läst
·
Calle Nyman
Calle Nyman: Hittade detta på vinden! Hur får man bort det enklast? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,0k läst
·
B
Blåbär69: Ok, Nä, det finns inget under heller så lite märkligt är det. Men tackar för hjälpen!
6 svar · 2,5k läst
·
K
KjellTimell: I mitt lättbetonghus från 1955 finns ett par äldre sättningsskador som inte rört på sig under mina 4½ år i huset. Idag började jag knacka ner gammal puts runt garageporten inför omputsning av den väggen. Konstaterade då att husets ytterhörn som är murat i förband numera är att betrakta som en generalskarv. Ovanför garageporten är det en platsgjuten betongbalk, vad jag kan se så
0 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Med "worst case" menar jag största tänkbara belastning. Den kan bara du definiera. Egenvikt och solsegel betyder ingenting. Att hänga en gunga för en vuxen mitt på kan spela viss roll. Vänder man pergolor mot södersolen kan den mer lågtstående kvällssolen ta sig igenom. men det är ju inte alltid det går.
3 svar · 2,5k läst
·
O
olahall: [citat] Var lite snabb...det är 70x70 stolpar...
70 svar · 26,9k läst
·
J
justusandersson: Vill man komma så billigt undan som möjligt med limträ ska man välja så smala och höga balkar som möjligt eftersom dessa är mer materialeffektiva. Ofta fungerar det dock bara till en viss gräns.
8 svar · 2,0k läst
L
lakman: Hej, Jag tänkte bygga garderobsförvaring längs en 3100 mm lång lättbetongvägg. (höjd 2500mm) Väggen är endast ca 90mm tjock. Jag hade tänkt bygga i massivträ vägghängda byråer längs hela väggen som ska rymma kläder. Vill helst ha golvet helt fritt och således inga stödben. Byråerna är isåfall tänkt att vara ca 580mm djupa i liknande konstruktion som köksstommar. Det kanske
0 svar · 1,8k läst
O
olahall: [bild] [bild] Jag blandar mig i denna diskussionen då jag har en liknande fråga. Jag vill lägga en regel på tvären över ett trädäck, ca 6-7 meter lång. Denna vill jag använda som högsta punkt i ett litet plasttak som regnskydd (ca 3 x 4 meter) över en soffa. Jag vill helst undvika limträbalk...och stolpe mitt i trädäcket. Skulle man kunna få till en speciallösning??? Har du fått
22 svar · 67,5k läst
·
B
bopakoster: [citat] Tack! (y)
8 svar · 4,9k läst
·
S
Sinologen: Vet inte om man kan likställa överhänget med att det finns en "klack" under golvet. Man skulle väl vilja ha ett titthål in under kanske (eller skapa ett förvaringsutrymme) och/eller konsultera en konstruktör eller nåt som kan räkna på belastningen.
1 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.