V
vithaj: Hmm, en sista fråga - latmasken i mig undrar om det inte borde räcka att såga ett jack i Lecamuren där limträpelaren hamnar och ställa den (Med syllpapp imellan) direkt på sulan? Då slipper man gjuta iaf... fast då får man organiskt obehandlat mtrl i grunden och det vill vi inte ha...lite jobbigt för bärighetens skull om de blir angripna av något oxå... kom jag på.....så det var
24 svar · 6,9k läst
·
A
Alexn72: som jag tolkar din beskrivning så är det lugnt, tror du utan att blinka kan ställa dig på röret om du vill utan att det ger vika
4 svar · 2,0k läst
BirgitS
BirgitS: Borde finnas på kommunens bygglovsavdelning om inte BRF-styrelsen har några.
3 svar · 983 läst
·
J
justusandersson: Det jobbiga med den här typen av hus är att golvbjälkarna kan ha olika riktning på samma plan! Med de uppgifter som du har skaffat fram talar allt för att väggen är bärande. Streckningen på ritningen kan betyda att där finns en balk.
4 svar · 2,5k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: [citat] vad säger du Justus, hade det varit ett alternativ ? Jag hade också kunnat tänka mig att använda pelarna, genom innertaket och isolering för att fortfarande avlasta ovanifrån (om det är ett lämpligt alternativ).
29 svar · 5,8k läst
·
R
Robban.D: Vågar man lita på husritningen? Vad jag tolkar som är inte hjärtväggen bärande, planen är att öppna upp från kök till vardagsrum. Ca 2,5meter till murstock( markerat rött) . Även ta bort väggen markerat (blått) helt... den väggen för övrigt är det redan ett stort valv i och har nog varit det senaste 30 åren, men på ritningen så får jag det till att den är bärande, vilket
0 svar · 1,3k läst
·
S
sökande: Har uppfört ett uterum med prefabricerade delar och uppförandet har genomförts av byggn firma. I efterförloppet visar det seg att altangolvet är 2 cm högre än innegolvet, så det blev problem när glasfirma skulle etablera en altandörr. Stomme och väggar sitter på plats med förankring i husvägg så detta innebär fys problem när dörr skulle sättas på plats.. Vi anlitade en
0 svar · 1,2k läst
F
Flopgunder: [citat] Tack för svaret, det verkar som jag varit lite överambitiös med andra ord, men då minskar jag ner lite så blir det kanon.
2 svar · 2,8k läst
·
J
justusandersson: Om jag tolkat ritningen rätt (och räknat rätt) får jag det till i runda svängar 30 kN per pelare.
1 svar · 2,9k läst
·
N
Norlino: [citat] Hur omfattande blir en rivning av golvet, har du någon form av uppskattning prismässigt? En enplansvilla på 120 kvm. Är det ett nivell golv som då behövs?
4 svar · 2,5k läst
T
tergo: det är svårare att dra ut en gipsskruv för trä i plåtregel än en gipsskuv för plåt
3 svar · 6,1k läst
T
tergo: om du skruvar i plåtreglarna så ingen självborrande skruv och inte förborra ,använd en vass träskruv tex gipsskruv för trä
3 svar · 4,1k läst
·
E
erik999999999: Tack för din tid! Jag försöker hitta i första hand en konstruktör! Återkommer med resultatet. Inom ett år borde det kunna vara gjort! När jag tittar mer på ritningen ser jag att plattan som gör golvet till våning 3 fortsätter in i taket till köket i våning 2. Då förstår jag att jag kan ta bort väggbiten C och det gör mig väldigt glad! Jag trodde felaktigt att eftersom
6 svar · 3,6k läst
·
J
justusandersson: Ångspärrar ska normalt ligga på den varma sidan och man kan inte ha två ångspärrar i samma bjälklag, så den undre måste bort. Om källaren är helt uppvärmd behövs i och för sig ingen ångspärr alls, men om källaren alltid är något svalare, kan den inte göra någon skada.
1 svar · 3,2k läst
M
-MH-: Ingen av de innertaken verkar vara gjorda för att isoleras.
2 svar · 1,5k läst
J
justusandersson: Om väggen inte når någon bjälke kan den inte vara bärande. Med de rejält tjocka murade ytterväggarna tror jag inte att väggen har någon stabiliserande funktion heller.
1 svar · 1,4k läst
·
Violina
Violina: [citat] Lagom skruv till regeltjockleken.. lär behöva två olika sorter (en för att fästa regeln i väggen och en för att fästa produkten i regeln) Jag hade tillverkat en stålram att fästa den i som jag sedan skruvat i reglarna i väggen, men jag är duktig på att överarbeta såna saker..
3 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: Det borde finnas mer ritningar när huset är så pass nytt däremot kanske de inte har digitaliserats utan du behöver leta i ett arkiv. Om du kan få komma åt att inspektera hur takbjälkarna är konstruerade kanske det går att se om det är fackverkstakstolar (W-form) för i så fall bör inga innerväggar vara bärande. Men en byggnadskonstruktör som kan kolla på plats är ju bra.
5 svar · 1,4k läst
·
J
justusandersson: W-takstolarna verkar rejält och kompetent gjorda, vad man kan läsa ut av bilderna. Jag kan inte se något problem med att ta ner den akyuella mellanväggen. Hur takkonstruktionen i vinkeln ser ut kan jag inte läsa ut helt och hållet av ritningen. Begreppet "hanbjälke" verkar inte vara rätt använt, även om det är en kraftig timmerbit som den är gjord av. 5x8 tum motsvarar 45x280 mm
5 svar · 2,3k läst
·
Shakula
Shakula: [citat] Tack för förklaring! Kan meddela att vinden fortfarande i princip är tom, ligger någon pulka och cykel där nu enbart. Byggnadsställning blev inte heller inköpt, så förvaringen av den löstes också... :)
8 svar · 9,5k läst
·
T
Tompafix: [citat] Jag antar att ni inte ska ha dörrar?
1 svar · 1,1k läst
·
E
esmeralda22: vi går i tankarna att inreda källaren. Idag flytspackel med färg och i framtiden kanske något som bilden nedan. [bild] men.. jag har ett frånluft tillufts aggregat i källaren, kan jag nyttja den? I skrivande stund har jag -3grader utomhus och avluften är på 4grader, hur vore det att låta avluften passera först källargolvet innan den åker ut från huset?
0 svar · 1,6k läst
B
Boan: [citat] de skarvar som är fria tejpade jag med T-flex
9 svar · 2,3k läst
Mattenylle
Mattenylle: [bild] [bild] [bild] Detta är alltså väggen mot hallen, från förrådet sett
1 svar · 1,2k läst
·
jockeping
jockeping: [citat] Precis. Om du bygger vägg och tak i den konstruktionen och fäster i befintliga vägger håller det.
3 svar · 2,5k läst
·
J
justusandersson: [citat] Jodå, men det är en fördel om balk och pelare har ungefär samma bredd.
14 svar · 4,5k läst
·
J
justusandersson: Nja. Limträbalkarna bör vara 90x180 för att få en OK svikt. c/c 800 mm för acceptabel nedböjning. Annars går det nog bra.
1 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Ja, de får nog betraktas som självbärande. En sorts variant på saxtakstolar. De verkar ha hållit ganska länge dessutom.
1 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Kanske uttryckte mig lite fel med avväxling, menade att stötta upp medans du ordnar det med rivningen, det är långt över där och kanske inte bra med växla av så. Är ingen konstruktör som kan ge råd på detta, bara med stöttning och att sätta tillbaka en eller flera stolpar vid färdigt golv, Finns dom på forumet som kan detta med hållfasthet,
4 svar · 3,6k läst
·
optimum
optimum: Jag hade gått på förslaget tidigare med skiva mellan reglarna att fästa i. Troligen hade jag satt en plywoodskiva. Sedan i denna hade jag monterar islagsmuttrar före jag satt upp skivan. Alltså sådan här bakifrån som man sedan skruvar väggfästet i. [bild]
3 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.