Byggnadsfysik
peja71: OK, så brandhuvor är endast till för installationer i typ hotell?
justusandersson: Jag tror att det i så fall behövs 2 kryss. Men det är ingen vetenskap.
Fritt harmoniskt hus: Jag stoppade in data i träguidens program och fick ut dimension på nockbalk, som sedan stämdes av med de som tillverkar balken. Kollade för säkerhets skull att denna balkdimension inte var den kraftigaste balken som de tillverkar..... Men visst, det är på gränsen. En snözon tyngre så är det inte tillräckligt. En sådan vinter som vi hade 2010 torde kräva skottning av taket eller ett
Thomasisak: [citat] Vill inte ta bort samtliga, ungefär varannan men då på båda sidor. Har du nån teori? :)
Granngubben: [citat] Så är det enligt tabellerna, och anledningen är, skulle jag tro, att ett förband med 5mm-skruv i virke med 20 mm tjocklek har större skjuvkraftskapacitet än ett förband med 10mm-skruv i virke med 5 mm tjocklek, (framgår av tabellerna). Den svagaste länken i förbandet är virket i de valda exemplen.
justusandersson: Det är ett ganska komplext problemområde som brukar kallas byggnadsaerodynamik. Man har forskat en hel del om det bl.a. på Chalmers. Vindriktningen har naturligtvis stor betydelse. Om vinden blåser rakt emot gaveln, så kan den, som Marlén skriver, ge upphov till vibrationer i balkongräcken och glaspartier. Om vinden blåser vinkelrätt mot gaveln så kommer hålrummet som bildas av det
justusandersson: Alla som sysslar med kostnadsberäkningar på ett seriöst sätt, vilket inte jag gör, har ett konkret förslag att utgå från. Annars blir det bara gissningar. Själv skulle jag gissa på mellan 10 000 kr och 20000 kr per lvm, beroende på ort och utförande. Ett mellanbjälklag kan göras väldigt enkelt, men dina brand- och ljudkrav kommer att driva upp kostnaden. Med de aktuella måtten
Fulkemisten: I så fall är det inga problem om det är stående plank eller motsvarande. En träskruv av dimensionen 5-6 mm och 50-80 mm in i väggen håller för säkert 60-70 kg, kanske mycket mer beroende på omständigheterna. Kör på en sådan med rätt typ av skalle som passar bra i kombination med hålet på baksidan av högtalaren.
justusandersson: Bjälklagsritningen (K3) visar hur golvbjälkarna som bär upp burspråken ligger vinkelrätt mot övriga golvbjälkar och fungerar som en konsolkonstruktion. Det absolut bästa vore om du kan komplettera med sådana bjälkar i mellanrummet mellan burspråken.
justusandersson: Gör en egen enkel skiss som visar planmåtten och portens tänkta placering. Det räcker.
justusandersson: Designmässigt tycker jag det vore snyggt med virke med kvadratiskt tvärsnitt. Problemet är att man inte utnyttjar materialet särsklt effektivt på det sättet. På en täckt del fungerar det bra med 150x150 virke som takbjälkar, däremot är det för klent som bärlina i framkanten. Antingen får du sätta en stolpe till i mitten eller gå upp i dimension, t.ex. till 165x315.
crazy d: Jag fick svar från olika personer i föreningen. Den är inte bärande. Tack för svar och all hjälp(y)
Rabbithole: Det är nog bara för att fönstret är där. I mitten ser det ut som att det är en stolpe. Låt den vara kvar, men det är inte där du ritat in fönstret
justusandersson: Det är en byggnadsteknik som är urgammal. Det är inte helt enkelt att räkna på valv eftersom det finns många parametrar. Enkelt uttryckt motsvarar valvets form trycklinjen, som inte behöver vara cirkulär. Inte heller behöver valvet vara 180°. Kyrkor och gamla tegelbyggnader är lämpliga studieobjekt. Det finns äldre handböcker om murverk och det finns handböcker om jordkällare som
anders07: Håller på att fixa till tvättstuga i gamla pannrummet som har oisolerad platta som jag håller på fixa till för klinker (från gammal plastmatta). Jag har fixat tilluft och det finns mekanisk frånluft (snart) i rummet som är på drygt 8 kvm. Jag har funderat på avfuktare, dels för att få tvätten att torka snabbare men också för att "döda" ev. fukt som kommer upp genom golvet... Sen
szatkwon: Tack för din input, då ska jag ta tag i den väggen med försiktighet
Eavuy: Absolut, det var bara ett räkneexempel hur teorin fungerar. Jag hade minst dubblat skruvkapaciteten om jag skulle slängt upp en tv själv.
justusandersson: Fördelen med din taklösning är att du kan gå upp och skotta snö. 45x195 av konstruktionsvirke är ändå alldeles för klent för den spännvidden, även med hänsyn till snöskottning vid stora snömängder. Att lägga 45x195 på c/c 600 mm eller dubbla skruvlimmade på c/c 1200 mm ger samma resultat. Jag föreslår limträ 90x180 på c/c 600 mm. Då blir du nöjd. Jag utgick från snözon
justusandersson: Det ät svårbedömt. Den kanske inte behöver föstärkas om den ligger över en väg. Du får nog pröva dig fram.
Peter2400: [citat] https://www.byggmax.se/l%C3%A4ttbetongplugg-turbo-fischer-ftp-k-6-p246737?gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB371DIpGyJl7dBU6tm3sjNlhwJN6GB1hlUBXg-1X-v12Q8QL4zRElIFhoC0b4QAvD_BwE
vectrex: [citat] Trodde nog inte att det skulle limmas. Då blir det lite bättre, men bara lite. Skruvlimmat skivgolv ger fortfarande mycket mer styrka.
Kongons: [citat] Berätta gärna hur det går. Själv har jag konstaterat att det inte är rörelse i sprickan och har pratat med en byggnadsingenjör som menade att betong spricker och att armeringen håller. Min plan nu är att fylla i med cement express på tub för att få upp det så djupt i sprickan som möjligt.
Du och 19till: En avfuktare minskar luftfuktigheten. Har du stängd dörr mellan rummen behöver du flera har du öppen dörr eller ingen dörr alls kan det räcka med en avfuktare.
justusandersson: [citat] Den verkligt bärande funktionen utför plankväggen i gaveln, men brädan som är spikad i denna hjälper till. Det blir lite spekulativt när det inte finns en färdig ritning att ta ställning till. Man kan göra på många olika sätt. Allt som har med kupan att göra kan man förlänga och ev ge nya dimensioner. Pelare brukar inte få så stora dimensioner, men de måste landa på
Snickerick: Byggnadsfysik? Hur hamnade tråden här? :surprised: Jag la den ju i Byggmaterial :)
mlkjhr: [citat] Sätt för säkerhets skull tillbaks den bärande väggen så är du helt säker! ;-)