J
justusandersson: 75 mm virke finns inte färdigsågat i bygghandeln. Ett alternativ är att använda 95x95 virke som du får hjälp att klyva ner till 75 mm bredd. Välj då ut tätvuxna och kvistfria bitar. Annars får du gå till ett specialsnickeri eller en mindre såg.
15 svar · 4,0k läst
·
S
Stefan1972: nä det är det inte.
1 svar · 1,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Så byggdes husen Eller Så byggdes villan Laila Reppen Sån du menar?
1 svar · 1,1k läst
B
bopakoster: [citat] [citat] Då är vi tre amatörer som tycker lika, tack för inläggen!
3 svar · 1,4k läst
·
B
bopakoster: [citat] Tack för snabbt svar justusandersson(y)!
2 svar · 2,6k läst
·
T
t451: Tack för svar! Du har säker rätt ... Men vi kommer stärka konstruktionen med ett gäng metallstag/pelare. Det säkra före det osäkra. Mvh, Tobias
2 svar · 1,7k läst
·
niclas_e
niclas_e: Nej det låter rimligt... Det var vad jag lyckades fotografera när vi skrev kontrakt :rolleyes:. Jag får helt enkelt lugna mig till tillträde och scanna ritningarna. Det ligger såklart någonting på fönsterstolparna och då är det kanske bärande tillsammans med "Bärlina 45x220" som ligger 1400mm ut från fönsterväggen. Jag återkommer med fräschare ritningar om drygt en månad! Sen
2 svar · 2,1k läst
·
A
Admir1980: Vilken grupp och vilken bemötande, stort tack..
8 svar · 1,6k läst
·
B
bossespecial: [citat] Det enklaste är att dubbelkolla med stålleverantören. Men har stålet benämningen s420 så är det ok att byta.
4 svar · 3,3k läst
W
witten: Bra att det hjälpte, det svåraste är oftast att bryta ner problemet i sina enklaste beståndsdelar. När det är gjort ser det lätt ut. Det här problemet löser man även med handberäkning av två formler.
16 svar · 3,8k läst
·
J
justusandersson: När man testar för nedböjning utnyttjar man normalt en väldigt liten del av balkens kapacitet. Därför kan man bortse från en rad otrevligheter som kan inträffa vid högre grad av utnyttjande. Risken för buckling (att livet deformeras) är störst i samband med höga och slanka balkar, t.ex. i broar och i hallbyggnader. Orsaken kan vara både för höga tvärkrafter och för höga
6 svar · 2,2k läst
J
justusandersson: Nej det tror jag inte.
4 svar · 1,3k läst
·
Z
Zedo: Så här ser planlösningen ut, vilket jag nog borde haft med från början. Takhöjden är begränsad på bottenvåningen.
10 svar · 2,8k läst
·
bettet
bettet: Skulle vilja använda Cembrit Construction fibercementskivor på ett tak som kommer att beträdas. Hur går jag tillväga för att med hjälp av tillverkarens hållfasthetsdata räkna ut vilka avstånd jag kan ha mellan reglarna? Min fråga gäller alltså inte hela takkonstruktionen, utan bara hur jag kan räkna ut hur mycket stöd fibercementskivorna behöver för att inte spricka av en viss
0 svar · 1,9k läst
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Med C 24 kvalitet så blir max nedböjning 3 mm vilket väl är OK i sammanhanget. Det är inte snyggt med synliga balkskor. Fundera på en annan lösning.
1 svar · 3,5k läst
J
justusandersson: Littera E.
8 svar · 2,2k läst
·
J
8 svar · 2,2k läst
·
S
Shiraz: Började svara tills jag såg att denna tråd är från 2018...
15 svar · 5,6k läst
tommib
tommib: Jag är absolut inte konstruktör så ta allt jag säger med en nypa salt Om man vill ha långa icke bärande spann, dvs ha takstolar som vilar på en väggsektion som inte kan bära deras vikt, måste man växla av med något och ta ner lasten på något annat sätt. En vanlig metod är stålbalk eller limträbalk samt pelare. Exakta dimensioner och spännvidder räknar man fram. Om bästa
5 svar · 1,9k läst
·
D
Diamant5599: Ja den skruven var inget att hänga i granen... Men om en tjuv har tagit sig in till källarförråden och har med sig brytverktyg, så kommer nog ingen av dessa skruvar spela någon roll, båda knäcks enkelt. Men jag skulle ändå skruva in en grövre där nere, för säkerhets skull. Finns ingen anledning att sänka ribban i onödan.
1 svar · 1,6k läst
·
B
bossespecial: Att sätta dit små diagonaler i hörnen med så lång spännvidd är inte lämpligt, mycket pga att det uppkommer väldigt stora tvångskrafter som kan vara svåra att ta hand om. Sen är jag tveksam till om de små diagonalerna har någon större effekt just i detta sammanhang.
6 svar · 2,4k läst
·
szatkwon
szatkwon: [citat] Balkongen är pulpettak. Har rivit lite i det nu och röda väggen känns inte bärande. Den svajar lite osv. Nu är vi mer inne på kattvindarnas konstruktion och om det går att flytta/växla av dom med balkar. Vill bygga in barnens sängar i varsin ända av ena rummet. Samt göra det andra sovrummet lite "längre"
5 svar · 1,5k läst
·
P
petterovski: [citat] Du får räkna med högre E-modul på c30 virke än på c24 så visst spelar det roll för nedböjningen.
7 svar · 22,9k läst
J
justusandersson: Det är en plankvägg, antagligen tre tum tjock (ca 75 mm). Mycket ovanligt i hus från 1954. Om du vill ta bort en dörr med karm i en befintlig öppning är det inget som kräver förstärkning. Ovanför dörröppningen sitter en balksom vilar på de omgivande plankorna.
1 svar · 4,0k läst
pacharan
pacharan: Har bara en kommentar/fråga angående ett av måtten, gissar att de 70 cm mellan ovankant bjälklag samt taklinje är för att ni vill klassa det som vindsvåning och att det inte skall klassas som två våningar. Har pratat med min kommun om detta och fått svar om att taklinjen skall dras när takläggningen är gjord dvs räkna med råspont och eventuell läkt o takpanna ovanpå takstolen
6 svar · 11,0k läst
·
D
dawid: Hej! Vi har en murad vägg i ytong som är ca 2,4 m hög och 9 m bred. Den är murad på en armerad betongsula och förstärkt med armerade betongpelare i början, i mitten och i slutet av väggen (alltså tre pelare jämt fördelade över ca 9 m). Vi måste nu fylla upp mot denna mur/vägg med ca 1,2 m bergkross + singel i höjdled som ska vibbas/packas så det går att gjuta en poolgrund där.
0 svar · 1,9k läst
A
arkTecko: Nu blev det klart, tack fölr hjälpen! Några bilder hittar ni här: https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-i-ek.372035/
4 svar · 4,8k läst
·
J
justusandersson: Den tjocka delen till höger kan vara någon sorts schakt. Det bör framgå om man knackar på den. Den finns inte med på konstruktionsritningen. Partiet som finns under fönstret kan man alltid såga bort. Annars står jag fast vid det jag skrev tidigare.
9 svar · 4,3k läst
·
J
justusandersson: Finns det fackverkstakstolar är väggen inte bärande. Det är ett Hultfredshus. De använde särskilda väggelement. Det syns tydligast på bild 2. Elementen bör inte hänga avsågade i luften på det sättet. Någon enkel form av avväxling är lämplig.
5 svar · 3,3k läst
·
J
justusandersson: Du kan se bjälkarnas riktning genom att studera golvbrädorna i våningen ovanför. Dessa ligger i rät vinkel i förhållande till bjälkarna.
5 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.