Jag har tegelväggar i källaren, soutteräng, som idag är putsade med ett puts (som inte är så bra) ifrån 1942 vilket gör att det faller i smulor.
Rummen som nu har puts ska nu bli sovrum så nu tänkte jag knacka ned putsen.

Min fråga är; ska jag putsa om väggarna eller kan man klä dom med något annat?

// Petra

Sett ur fuktperspektiv så är det ett säkert kort att putsa väggarna igen och måla med lämplig färg. Inget kan mögla eller förstöras.

Ett annat alternativ är ju att montera något skivmaterial på plåtreglar. Ett lite större jobb kanske, men som kan ha sina fördelar.

Tackar för det snabba svaret MathiasS.
Vet du var det brukar kosta att få något putsat?

// Petra

Inte en susning!

Noll kronor när man gör det själv.... ;)

gipsputs, min personliga favorit... kan du göra grov yta med, eller fin... knacka bara bort all lös gammal puts och smäll på g66 på det med bredspackel

aaa.sized.jpg

Ser bra ut ! :)

Tänkte precis skicka en fråga om gipsputs! Det verkar vara bra och lättanvänt :)
Frågan då är om det går att tapetsera över det?
Eftersom två av källarrummen ska bli sovrum så vill jag ha möjligheten att sätta upp tapet.

// Petra

tapetsera inte i källaren, tapetlim + tapet = organiskt material = mögelrisk

+ att den person som köper huset efter er (eller ni sjäva) kommer svära som sat_n om ni ska ta bort det (harj själv gjort det (svurit ;D )

om du nu skall tapetsera så är det stålregel och gipsskivor som gäller... (luftspalt etc)

gipsputs är lätt att jobba med, jag har bara smällt på det och sen låtit det torka... sen rivit av de värsta kanterna med stålspackeln... sen målat med vit latex ett varv (latex andas, men ta sån annan färg om du har märkt av fuktproblem tidigare, vad det nu heter?)
(edit) jag gillar looken på hus i grekland, därav detta val...

TiGGrE skrev:
(latex andas, men ta sån annan färg om du har märkt av fuktproblem tidigare, vad det nu heter?)
dom enda färger som andas "riktigt djupt" som jag känner heter silikatfärg, kalkfärg, kalkcementfärg. Har testat silikatfärg själv med god resultat.
Är putsen förstörd så finns det fukt i väggarna ( oftast längst nere vid golvet) och då är andra färger inte lämpliga.
Men är man beredd att göra hela jobbet om igen om några år så kan man ta den risken och måla med vad som helst eller tapetsera över putsen i en källare.
gaia

sååå hette de :) har kört med silikat tidigare men inte på detta huset...

har ju dränerat, så ser inga problem i mitt latexval faktiskt :)

TiGGrE skrev:
sååå hette de :) har kört med silikat tidigare men inte på detta huset...

har ju dränerat, så ser inga problem i mitt latexval faktiskt :)
det påstås ju att latexfärg är inte helt tätt så det blir säkert bra :). Du är mycket skicklig , TiGGrE. Fina slätta väggar.
Hoppas jag lyckas med mina till slut också. Kalkputs tar mera tid.... men jag vågar inte med annat i mitt gamla hus
gaia

den här bilden kanske visar bättre ;)

(väggarna är absolut inte släta, är lixom meningen att de ska ha struktur och liv i sig...)

bryr mig inte så mycket om den gamla putsen, är ju hus från -45, så betonghålsten... så får jag problem (vilket jag tvivlar på) så gör jag bara om då jag har tid om 10år då mina kids är lite äldre ;D

svart tak? vaddå... har inte alla det i nåt rum :P
aam.sized.jpg

TiGGrE skrev:
den här bilden kanske visar bättre  ;)

(väggarna är absolut inte släta, är lixom meningen att de ska ha struktur och liv i sig...)
Hantverket ska synas! Tråkigt våre om ytan liknade en gipsskiva ;).
Ska det bli en pannrum med det svarta taket?
gaia

biorum :)

vet att vissa säger att gips direkt mot vägg med gipsputs som fästmedel är ok om du dränerat

skulle personligen inte göra det (papper på baksidan som OM det blir fuktigt kommer reagera...)

TiGGrE skrev:
biorum :)
AHA! Smart!
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.