I källaren finns en limträbalk som sänker den annars låga takhöjden på 210 cm till 182 cm under balken. Nu skulle jag vilja göra ett relaxrum/gillestuga i källaren där balken finns, kan man på något sätt ta ned balkens höjd utan att försämra hållfastheten? Balken är 315x115 mm och 8 meter lång. Man skulle t ex kunna sätta en pelare 3 m från ena väggen? Flera, mindre limträbalkar? U-balkar som förstärker limträbalken och sedan såga ned den? Det vore trevligt med åtminstone 10 cm takhöjd till. Någon som har haft/sett ett liknande problem?

På tomten finns 7-8 granar som är 10-12 meter höga, så det finns material till "balkar"... :)

Med en stålbalk kan man minska dimentionerna. Dessa ska dock kläs med dubbelgips för att bli brandgodkända. Fråga nån som kan räkna på lite hållfastheter så du får bästa minsta balk.

mvh plexi

Måste man klä in stålbalkar i dubbelgips?
Jag har en i källaren, idag oinredd, måste även den kläs i gips för att bli brandgodkänd?
Är det skillnad på villor och offentliga byggnader?

///J

Du måste ha full bärighet på balken i 15 minuter tror jag det är i enfamiljshus. Och möjligt att det krävs nån gipsskiva på men det är icke troligt. Man kan även brandskyddsmåla istället för gips

Tja, är du beredd att byta fri yta mot stolpar måste du kunna ta ner balken rejält. Tänk dig att bygga vägg istället, med en dörröppning på 1 m. Kan inte behövas mycket stål därimellan. (men det får någon som kan räkna på)

///J

Töreboda limträ har gjort ett program som gör att man kan räkna på limträbalkar.

Detta kan absolut inte ersätta en kontroll av en riktig konstruktör, helst på plats men det kan kanske ge er en uppfattning om vad olika alternativ som stolpar vägg osv kan tänkas ge.

Jag använde programmet för att få fram limträ storlekarna till min carport

Tack för era svar!

Jag har tänkt ha en projektor i relaxrummet så jag vill ha åtminstone 5 m fritt från stolpar. Jag får nog ta kontakt med någon som kan räkna på det och ge förslag på hur man skulle kunna lösa mitt problem. Det skulle vara snyggt och praktiskt med flera mindre balkar i taket istället för en stor!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.