Lite svårt att förklara detta:

långsidan på huset är ca 5+5 m där 5 m ligger ca 1 m längre ut(alltså en liten vinkel)
Om jag ska flytta ut väggen så att väggen inte har ngn vinkel( jag bygger ut med 1x5 m ) hur blir det med "bärigheten". kan man förlänga takbjälkar och takstol så att den nya väggen blir bärande eller sätter man en limträsbalk vid den gamla ytterväggenoch låter tillbyggnaden bli en "fristående" konstruktion?

tacksam för svar
 
Det senare alternativet skulle jag tippa på men anlita en byggkonstruktör. Så omfattande avväxlingar ska man inte ge sig på med enbart "Äntligen hemma" och massa mod i bagaget ;)
 
Men jag har ju en del proffsmaskiner? då borde det väl gå? ;)

skämt åsido, var bara intresserad av att veta hur man löser det sen får ju någon utbildad människa ta hand om själva dimensioneringen och konstruktionen.
Men om man har en korrekt ritning borde man väl kunna fixa det utan hantverkare om man är nogrann?
 
fein skrev:
Men jag har ju en del proffsmaskiner? då borde det väl gå? ;)

skämt åsido, var bara intresserad av att veta hur man löser det sen får ju någon utbildad människa ta hand om själva dimensioneringen och konstruktionen.
Men om man har en korrekt ritning borde man väl kunna fixa det utan hantverkare om man är nogrann?
Ja, det fixar du nog själv/med lite hjälp. En byggkonstruktör ger dig en ritning med allt du behöver veta. Sen några stämp och lite sunt förnuft och förutsatt att tummen inte sitter på fel ställe så går det säkert fint. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.