12 884 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Plattform för sotare
Min lucka upp till taket är precis vid skorstenen/nocken. Men där finns inget att stå på och jag är rädd att sotaren kommer med pekfingrar alternativt vägrar provtrycka den snart nyinstallerade kaminen. Är det någon som har tips på var man köper en liten plattform och hur man bäst får dit den? Det är plåttak på kåken.
Det är även ganska snålt om utrymme mellan lucka och skorsten så någon konstruktion som går runt hela luckan så att där blir lite att stå på är nog att föredra.
Det är även ganska snålt om utrymme mellan lucka och skorsten så någon konstruktion som går runt hela luckan så att där blir lite att stå på är nog att föredra.
Precis på samma sett ser det ut hos mig och sotaren hade inget att säga om det när de godkände kaminen hos oss. Ring dem och fråga innan du lägger ner en massa energi/pengar på detta.
Jag skulel ta dit sotaren för besiktning utan att nämna frågan om ev plattform - och vänta och se. Väck inte den björn... Jag har precis samma grej själv med taklucka vid nocken/skorstenen utan plattform och ingen sotare har sagt nåt om det.
Rökkanalsmannen sade att de var kinkiga i kommunen. Jag vet att alla inte är det men tydligen är de det här. Risken är alltså att rökkanalen fixas, kaminen installeras och jag ruinerar mig. När jag sen vill få den provtryckt får jag besked att fixa plattform och sen återkomma. Då är det - 20 grader ute och julen står för dörren. En tanke var också att jag skulle ha en plattform där uppe för framtida ommurning av skorsstenen.
Men visst skippar jag gärna det och gör det till våren!
Men visst skippar jag gärna det och gör det till våren!
Tyvärr är vissa väldigt "kinkiga". Nu är detta inte samma sorts hantverkare men när elen till vårat hus skulle kopplas in så fick vi träffa en trevlig kille
.
Precis där elskåpet på utsidan är så hade vi en liten fördjupning(tillfällig). Allt var framdraget till in i skåpet och det enda som behövde göras var att koppla på kablarna.
Arbetshöjden var ca 180-190cm när man stod i "gropen". Det var ingen bekväm arbetshöjd, det är jag medveten om, men "lite" anpassningsbar kan man ju vara
.
Våran tanke var att ställa en stge mot väggen och jag skulle hålla i den under tiden den lilla tiden som han kopplade.
När han dök upp så var han igång DIREKT ang höjden och jag lade då fram min idé på ett vänligt sätt. Detta gick inte och han krävde att vi skulle bygga en ordentlig platå som han kunde stå och arbeta på, sen åkte han för att komma tillbaka några timmar senare.
Han fick sin platå och vi fick våran el. Han fick inget trevligt bemötande av oss i alla fall >
Han var väl nöjd med att vara en surkuk och jag väntar fortfarnade på dagen han står vid vägkanten med en söndrig bil
, Stanna kommer jag göra, men inte för att hjälpa till eller så utan kanske bara gå ut och kommentera lite osv ;D
Precis där elskåpet på utsidan är så hade vi en liten fördjupning(tillfällig). Allt var framdraget till in i skåpet och det enda som behövde göras var att koppla på kablarna.
Arbetshöjden var ca 180-190cm när man stod i "gropen". Det var ingen bekväm arbetshöjd, det är jag medveten om, men "lite" anpassningsbar kan man ju vara
Våran tanke var att ställa en stge mot väggen och jag skulle hålla i den under tiden den lilla tiden som han kopplade.
När han dök upp så var han igång DIREKT ang höjden och jag lade då fram min idé på ett vänligt sätt. Detta gick inte och han krävde att vi skulle bygga en ordentlig platå som han kunde stå och arbeta på, sen åkte han för att komma tillbaka några timmar senare.
Han fick sin platå och vi fick våran el. Han fick inget trevligt bemötande av oss i alla fall >
Jag gissar att sotaren kan ha synpunkter på att du behöver en platform men att vara så kinkig att han inte kan ta det som en anmärkning bara och trycka pipan iaf låter ju lite drastiskt. Det beror ju lite på om det är en helt ny skorsten eller en gammal som bara är fixad. Min har ju suttit där i 50+ år och hela granskapet ha samma konstruktion. Så skulle de kräva platform hos en skulle de få göra det på minst 70 kåkar sammtidigt.
Klicka här för att svara