5 235 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
golv, hur fästa gips mot spån
skall lägga dubbla lager gips på en golvspånskiva/träbjälklag. enligt golvvärmekonstruktören skall gipset limmas på de spånskivor vari vattenvärmerören ligger. men har även hört att det kan vara bättre att lägga hela gipspaketet flytande på golvspånet för att separera detta från de rörelser som kan uppstå i träbjälklag/spån. övergolv skall vara dels träparkett, dels våtrum med klinker
någon som har synpunkter på detta?
någon som har synpunkter på detta?
Är det inte så att gipsen ska limmas just för att den ska hjälpa till att styva upp spånskivan? Och styvhet behöver du, speciellt på biten som ska fuktspärras och klinkras.
Varför dubbelgipsar du förresten? Är det för att kunna göra fall eller har du cc60-bjälklag också? I så fall ännu större anledning att limma.
Varför dubbelgipsar du förresten? Är det för att kunna göra fall eller har du cc60-bjälklag också? I så fall ännu större anledning att limma.
Detta är saxat från www.gvk.se
1.0. Träbjälklag c 600/Maximalt avstånd mellan bjälklagsstöd är 4,2 m
OBS! 1.0 utgör Golvbranschens Arbetsgrupp för Byggkeramik, GABY:s minimikrav för keramiska beläggningar
på träbjälklag med c 600 och med en 22 mm spånskiva.
Keramisk beläggning på träbjälklag skall förstärkas enligt följande:
Utan golvvärme något av följande två alternativ
Formstabil avjämningsmassa (min 12,0 mm) över hela den golvyta som skall beläggas med keramik.
Limmad golvgips. OBS! skall ej skruvas permanent men kan fixeras med skruv medan limmet härdar.
Sedan skall skruvarna avlägsnas. (För rätt typ av lim, kontakta din leverantör).
Med golvvärme något av följande två alternativ
Formstabil avjämningsmassa (min 15,0 mm) över hela den golvyta som skall beläggas med keramik.
Elkabelns diameter max. 7,0 mm.
Limmad golvgips. OBS! skall ej skruvas permanent men kan fixeras med skruv medan limmet härdar.
Sedan skall skruvarna avlägsnas. (För rätt typ av lim, kontakta din leverantör).
1.0. Träbjälklag c 600/Maximalt avstånd mellan bjälklagsstöd är 4,2 m
OBS! 1.0 utgör Golvbranschens Arbetsgrupp för Byggkeramik, GABY:s minimikrav för keramiska beläggningar
på träbjälklag med c 600 och med en 22 mm spånskiva.
Keramisk beläggning på träbjälklag skall förstärkas enligt följande:
Utan golvvärme något av följande två alternativ
Formstabil avjämningsmassa (min 12,0 mm) över hela den golvyta som skall beläggas med keramik.
Med golvvärme något av följande två alternativ
Formstabil avjämningsmassa (min 15,0 mm) över hela den golvyta som skall beläggas med keramik.
Elkabelns diameter max. 7,0 mm.
Klicka här för att svara