Jag behöver sätta reparationsgips/spån på en putsad vägg. Vad är fördelarna resp nackdelarna med resp material? Tycker att gips är lite svårt att jobba med, går ju lätt sönder och svårt att senare skruva i om man vill sätta upp tex en hylla.

Tacksam för all input!

(Det här har säkert diskuterats tidigare. Går det att söka i resp forum?)

Några frågor först till dig!

Varför vill du gipsa/(spåna) en redan färdigputsad vägg?

Hur ser hela väggkonstruktionen ut idag? Under/över marknivå, Leca/betong, ev. isolering på ut/insida vägg m.m.??

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280

Ok, beror kanske lite på vad du svarar på ByggaNytts frågor, men själv har jag bara positiva erfarenheter av reparationsgips. Har bl a täckt en murstock med det.

Fördelar gips:
+ bra yta för spackling, målning, tapetsering
+ lätta att kapa (mattkniv)
+ fasade kanter för spackling av skarvar (med remsor)
+ hyfsat lätta att bära
+ reparationsgips 6mm finns i hanterbara 900mm bredder
+ ett dött material

När man sätter vägg på reglar kombinerar man numera osb-skivor och gips för att få en bra yta (gips) och något att skruva/spika i (osb).

ByggaNytt skrev:
Några frågor först till dig!

Varför vill du gipsa/(spåna) en redan färdigputsad vägg?

Hur ser hela väggkonstruktionen ut idag? Under/över marknivå, Leca/betong, ev. isolering på ut/insida vägg m.m.??

[länk]
Tack för svar Dalle och Bygganytt. Anledningen till att jag behöver täcka väggen är att putsen är väldigt skadad. Jag tror att det blir mkt mer jobb att spackla upp den än att sätta tex gips. Med tanke på fördelarna du beskrev, Dalle, så tror jag att det får bli gips.

Dalle glömde:
- Brandsäkert

AndersG skrev:
Dalle glömde:
- Brandsäkert
Japp, dessutom finns det många som hävdar att spånskivor är tveksamma rent miljömässigt pga limmet, men där har jag ingen koll alls. ;)

Lycka till med skivorna!

Utan tvekan skall du ha gips. Limma strängar med montagelim med ett avstånd på 10 cm c/c över hela baksidan. Sätt sedan gipsen på plats och borra och slå i ca 8 st expanderspik så är det klart. Väldigt enkelt och resultatet blir mycket bra.

Jag förtsår inte varför alla prisar renoveringsgipsen.. Visst den är lättare men jag tycker det är ett j*vla skit o jobba med... sen är den ju faktiskt dyrare än vanlig 13 mm gips oxå... Bara mina tankar om det hela.. ;)

Helt riktigt som stefan säger, använg 13 mm gips. Jag använder endast det om det absolut inte går med 13 någon gång men det är ytterst sällan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.