10 571 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Gips vs Spånskiva
Jag behöver sätta reparationsgips/spån på en putsad vägg. Vad är fördelarna resp nackdelarna med resp material? Tycker att gips är lite svårt att jobba med, går ju lätt sönder och svårt att senare skruva i om man vill sätta upp tex en hylla.
Tacksam för all input!
(Det här har säkert diskuterats tidigare. Går det att söka i resp forum?)
Tacksam för all input!
(Det här har säkert diskuterats tidigare. Går det att söka i resp forum?)
Några frågor först till dig!
Varför vill du gipsa/(spåna) en redan färdigputsad vägg?
Hur ser hela väggkonstruktionen ut idag? Under/över marknivå, Leca/betong, ev. isolering på ut/insida vägg m.m.??
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280
Varför vill du gipsa/(spåna) en redan färdigputsad vägg?
Hur ser hela väggkonstruktionen ut idag? Under/över marknivå, Leca/betong, ev. isolering på ut/insida vägg m.m.??
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280
Ok, beror kanske lite på vad du svarar på ByggaNytts frågor, men själv har jag bara positiva erfarenheter av reparationsgips. Har bl a täckt en murstock med det.
Fördelar gips:
+ bra yta för spackling, målning, tapetsering
+ lätta att kapa (mattkniv)
+ fasade kanter för spackling av skarvar (med remsor)
+ hyfsat lätta att bära
+ reparationsgips 6mm finns i hanterbara 900mm bredder
+ ett dött material
När man sätter vägg på reglar kombinerar man numera osb-skivor och gips för att få en bra yta (gips) och något att skruva/spika i (osb).
Fördelar gips:
+ bra yta för spackling, målning, tapetsering
+ lätta att kapa (mattkniv)
+ fasade kanter för spackling av skarvar (med remsor)
+ hyfsat lätta att bära
+ reparationsgips 6mm finns i hanterbara 900mm bredder
+ ett dött material
När man sätter vägg på reglar kombinerar man numera osb-skivor och gips för att få en bra yta (gips) och något att skruva/spika i (osb).
Tack för svar Dalle och Bygganytt. Anledningen till att jag behöver täcka väggen är att putsen är väldigt skadad. Jag tror att det blir mkt mer jobb att spackla upp den än att sätta tex gips. Med tanke på fördelarna du beskrev, Dalle, så tror jag att det får bli gips.ByggaNytt skrev:
Utan tvekan skall du ha gips. Limma strängar med montagelim med ett avstånd på 10 cm c/c över hela baksidan. Sätt sedan gipsen på plats och borra och slå i ca 8 st expanderspik så är det klart. Väldigt enkelt och resultatet blir mycket bra.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Helt riktigt som stefan säger, använg 13 mm gips. Jag använder endast det om det absolut inte går med 13 någon gång men det är ytterst sällan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden