Hej.

Jag har en vägg i källaren hemma som är putsad och vitmålad. Den är dock lite "pizzeria-aktig" och jag skulle vilja ha slät betongvägg. Jag mistänker att den är målad med silikatfärg.

Nu undrar jag två saker.

1. Hur tar man reda på om det är silikatfärg på väggen?

2. Om det är det, kan man putsa direkt utanpå den, eller måste färgen strippas först?

/Gunnar

Jag vet inte själv men hade samma problem som du. Eftersom jag inte visste då heller
så gjorde jag en specialare, jag satte fix - som man fäster kakel med - och sen putsade jag på det. Fixen är så in i h-e klibbig att den fäster ju på allt.

Vet inte om det går att putsa på silikat eller inte, men av vad jag hört så går det inte att kalka på silikat viket ev skulle kunna indikera att putsen inte heller kommer att sitta så bra.

Silikat är matt och är till utseendet väldigt lik en kalkad vägg.

Tompa

Testa om det är silikatfärg: Silikatfärg sitter fastbundet som berget, går inte att skrappa av, blir inte blött och är helmatt. Om du kan skrapa litet färg kan du försöka bränna den. Silikat brinner inte men det gör plastbaserade väggfärger och luktar därefter.

Det är svårt att putsa på underlag som inte sugger in vatten men det finns säkert någon spakel som klarar att fästa på målade ytor .... men det är en riskfylld åtgärd eftersom det är i en källare. Har du fuktvandring som du inte märker nu ( på grund av att det är silikatfärg som andas) så kommer du att få problem när du täper till andningsytan. Säkrast och jobbigast är att slå av den målade putsen och putsa slätt +måla på nytt. Lättast men chansartad blir då att spackla och måla .... :-/.
Undrar om man kan av färg och struktur med någon snabbgående verktyg?
Kanske någon har gjort det och kan berätta mera....
gaia

Om det är silikat färg kan du testa så som "gaia" föreslår... men det är inte alltid den är helmatt och inte alltid den är luktfri när du eldar på den. Silikatfärgen från våra stora "drakar" i färgbranchen har i alla fall jag vet silikatfärg om är på gränsen till plastfärg pga. hög inblandning av "polymer"
Gör ytterligre ett test genom att väta ytan, gärna med lite tvål/diskmedel. Blir ytan mjuk så är det antagligen en plastfärg (har du lust kan du ju också prova med färgborttagning, löser inte det så är det silikatfärg)
Har du nu provat att mjuka upp färgen, utan att resultatet blir en mjuk, smetig färg, så kan du putsa med gipsputs... typ gypsum. Ett alternativ är ett organiskt putsbuk typ maxit serpo 261 putsbruk EF eller t.ex. STO Faserputs (Här finns många varianter)
Lycke till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.