vad ska jag välja, 240 eller 250 i takhöjd? tänkte sätta spån+gips på väggarna vad tycker ni om det?

ulfi skrev:
vad ska jag välja, 240 eller 250 i takhöjd? tänkte sätta spån+gips på väggarna vad tycker ni om det?
Hej, är inte riktigt med på frågan, har du inget innertak ännu, är det underbyggnation?
Ser man på nyare hus som finns ute så har man nästa uteslutande 2,50m nu förtiden.
Jag skulle ta 2,5m höjden, det ger större höjdskillnad än vad man kan tro de 10cm.
Man änvänder oftast OSB skivor i väggarna inte spånskivor.

Självklart ska du välja en högre takhöjd! Det gör en stor skillnad, även de ynka 10 centimeterna. Ta gärna ännu högre, väldigt många har 2.60-2.70 i takhöjd på nybyggen idag.

:)

Selle skrev:
[quote author=ulfi link=1143792339/0#0 date=1143792338]vad ska jag välja, 240 eller 250 i takhöjd? tänkte sätta spån+gips på väggarna vad tycker ni om det?
Hej, är inte riktigt med på frågan, har du inget innertak ännu, är det underbyggnation?
Ser man på nyare hus som finns ute så har man nästa uteslutande 2,50m nu förtiden.
Jag skulle ta 2,5m höjden, det ger större höjdskillnad än vad man kan tro de 10cm.
Man änvänder oftast OSB skivor i väggarna inte spånskivor.[/quote]

är osb-skivorna dyrare änn k-plyfa?
och vilken tjocklek finns dom i?

OSB skivorna är något billigare än plyfan.
De brukar ligga på 11mm's tjocklek (11x1197x2440)

Bredden 1197mm är för att ge en spring melan skivorna på 3mm.

ja då kanske man ska köpa dom istället! ska kolla vad dom kostar här i kiruna. det är ju så inn i helvete dyrt jämfört i södra sverige.

Vi har 2800 nere och 2600 uppe, 2500 i källaren..

Vad för längd på stående reglar ska man ha vid 240cm takhöjd? Man har ju ett hammarband liggandes ovanpå som mellanbjäklaget ligger på... Gipsen e 240cm.
Konstigt det här...
syll 45mm stående regel 240cm hammarband 45mm... 2490mm blir det.
Minus 28gles minus 13 gips minus 15 parkett (platta på mark) 2434mm... ??

Hur långa ska man göra reglarna. Inga snickare står väl och sågar alla stående reglar?
De beställs väl 240cm??

Själv valde jag utan några särskilda funderingar 240 i takhöjd. Då når jag upp i taket när jag står på golvet. Dessutom blir det mindre luft att värma upp...

Hur långa ska man göra reglarna. Inga snickare står väl och sågar alla stående reglar?
De beställs väl 240cm??
Visst kan man beställa färdigkapade reglar. Men dels är det inte alla bygghandlare som har den servicen, dels så ska ju någon ha betalt för att kapa reglarna i vilket fall som helst.
Tänk på att när du köper "vanligt" virke som är tex 2500 är detta endast grovsågat. Måttet kan variera; kanske 2505 till 2520. Så man kan inte slänga in dessa i produktionen direkt, de måste justeras.

Och nog sågar man alla stående reglar. Att kapa de hundratalet reglar som behövs till ett hus tar väl på sin höjd en timme. Detta är ett av de mindre delmomenten när man bygger ett hus.

andersmc skrev:
Själv valde jag utan några särskilda funderingar 240 i takhöjd. Då når jag upp i taket när jag står på golvet.
Varför vill man nå upp i taket när man står på golvet? *nyfiken* :)

(ser framför mig att jag själv då endast skulle behöva 2 m i takhöjd *fniss*)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.