L
LyckeKonsult: Du skall inte läsa sådana tidningar, man får så många ideer, för att inte tala om när den andra halvan lägger beslag på dessa tidskrifter... köp dem inte! ;D ;) Jag tror Fermacell pröjsade saftigt för att få dem att skriva upp deras produkt... visst finns där en annons också???
5 svar · 7,6k läst
M
Mats: Jag gjorde det väldigt enklet för mig 125X38 slagna som golvtrall med 1-2 cm mellan plankorna. på så sätt slipper jag sponten och det ventilerar ändå hyffsat
4 svar · 4,6k läst
L
LyckeKonsult: Ta med all information till en konstruktör... vi skall inte hjälpa dig att gissa i en så här viktig fråga! >:( ;)
1 svar · 3,6k läst
E
elof: Enklaste lösningen som dessutom är både snygg och gammalmodig är att sätta en skurklots i skarven mellan listerna. Alltså en enkel klots som de båda listerna möter på.
1 svar · 4,4k läst
L
larseman: [citat] Den blir dubbelt så stark, dvs den klarar dubbla böjmomentet. Om lasten ligger på båda så behöver dom inte sammanfogas alls, åtminstone inte hållfasthetsmässigt. Du uppnår precis samma effekt genom att lägga bjälkarna dubbelt så tätt, t.ex. cc 600 isf 1200. Jag tror ändå inte att det kommer att fungera, möjligen i brottgränsstadiet (dvs risken för att bjälken går av)
5 svar · 6,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: En fördel med OSB jämte spån är att OSB har vissa "självläkande" egenskaper. Mao, när du sätter en spik för en tavla och sedan tar bort den så "krymper" OSB skivan ihop runt hålet medan spånskivan efterlämnar ett hål.
5 svar · 1,9k läst
A
anaitis: Går säkert bra! En huggmejsel. eller flera, kan vara till god hjälp!
5 svar · 3,1k läst
A
AndersG: Ingen orsak ;) Vi byggde iofs elementhus och där var de element som skulle till våtrummen tydligt märkta "Saknar fuktspärr". Just detdär med fuktspärrar kan vara litet lurigt, eftersom dubbla spärrar, utan att ventilera mellan, kan bli mycket illa.
3 svar · 3,2k läst
A
AndersG: OK. Tjärpapp bakom då? Kanske en luftspalt så det torkar upp.
3 svar · 6,5k läst
·
K
Krudtugle: Är det någon som har några erfareheter av att göra våtrum i timmerhus? Går det t.ex. att helkakla eller rör sig väggarna för mycket? Är det överhuvudtaget lämpligt med tanke på att man kanske behöver byta ut (delar av) en stock framöver o.s.v.? Det kanske inte heller är lämpligt att använda våtspärr i timmerhus? Någon som har några bra tips på litteratur vad gäller
0 svar · 1,5k läst
B
banana: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=396 lycka till, jag håller på med samma sak, fast jag sätter nog på fusktegel!
2 svar · 6,3k läst
·
P
Anonymiserad 5589: Har ingen riktig ritning att få tag i. Men taket är platt och väggen är reglad med 9.5cm x 4,5cm tror jag med 60cm mellamrum, räcker det att veta? Kan ni tipsa om ett bra ställe där jag kan köpa limträbalk billigt i göteborg?. MVH/ Dadde
7 svar · 3,7k läst
·
J
JonasHolm: Man kan ju låta plasten vara öppen uppåt under taket, och i nederkant, så borde den uppvärmda luften stiga innanför plasten och torka ut fasaden. /Jonas
8 svar · 15,5k läst
morsan
morsan: [citat] En tidigare tråd här på forumet http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1078778421 Det finns en bra bok ”Gärsgår´n” av Sten Hagander Några länkar från Google http://web.telia.com/~u16902159/gardsg. http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowArticle&articleid=1025
7 svar · 59,4k läst
M
matte2k: Likt Ikea's "HOL"... [bild] Fast då utan rutnätsmöntret om ni hajjar... Liter mer såhär: [bild] Vill få den så lätt byggd som möjligt då jag måste hålla till med bygget ute på balkongen. Måste jag använda impregnerat trä eller räcker det med att efterbehandla sen? Den ska stå ute året runt.. Den ska byggas av billigt material, men jag vill att den ska få en färgton som
0 svar · 17,1k läst
L
LyckeKonsult: Jag skulle kolla med leverantören av ditt aggregat vad de rekommenderar för lösningar... hur varmt blir det? Gör annars som "Faidos" föreslår! Och lättbetong är inte bättre än Leca!!!
2 svar · 15,8k läst
A
anaitis: Kan varmt rekommendera Gösta Hamrins böcker i Byggteknik. Grundliga och pedagogiska.
3 svar · 6,4k läst
K
kloka_elin: Ok, jag fattar vinken! :) Tack för alla svar. Det var i och för sig inte regelrätta springor, utan snarare spår mellan sponten, men där hade säkert kunnat rinna ner en och annan liter spackel... Jag trodde att man skulle täta flytspackel var dyrare än vanligt spackel, och därför helst bara skulle användas till själva utjämningen och inte till att fylla ut vinklar och vrår, men se
4 svar · 9,2k läst
MathiasS
MathiasS: Ja, vad som passar bäst beror ju verkligen på vad man faktiskt är ute efter. Visst blir det en golvvägg av att använda golvplank, för det är ju precis vad det är.... ;) Jag är väldigt nöjd med golvet vi har på väggen i det nya sovrummet, lagom livligt. Jag kan dock absolut se tjusningen i ett betydligt livligare utseende men det var inte vad vi ville ha i detta fall. Men det kan
15 svar · 12,8k läst
S
Scrappy: Hej, Jag använde 15mm plyfa från K-rauta (rätt så dyr jämfört med ByggMax 12mm) men nu tror jag att jag kan ställa en stridsvagn där utan problem... Det finns endel olika plywood, just K-plywood hade dom inte hört talas om på K-rauta... Men jag valde den som var starkast (och inte lackad eftersom jag använde puretan- eller vad det nu heter -trälim) Limmet var lite häftigt, jag prov
4 svar · 1,9k läst
U
ungrim_: okej, då återstår det bara att ta reda på hur man vet om väggen är bärande eller inte.
5 svar · 2,8k läst
·
morsan
morsan: Ingen aning :-[ men de använde det som ytbeklädnad på baracker förr enl Google ;)
3 svar · 2,8k läst
mattiasp
mattiasp: Gammal tråd. Jag såg att jag hade skrivet en något svårbegriplig beskrivning. Bifogar skiss över vad jag menade.
15 svar · 50,9k läst
·
B
betelgeuze: Nä, det gör det inte, då fasningen är ganska mycket "grövre". Vill ha tips på tillverkare av gammaldags fasat kakel, tack. Inte tips. Jag vet vad jag vill ha... ;)
4 svar · 5,8k läst
S
spikmas: En annan möjlighet, om reglarna är korslagda mot takstolen, kan du på varannan fästpunkt sätta ett gaffelankare för att ge mera stadga.
1 svar · 2,3k läst
N
Niq: Om det är extruderad akryl (plexi) så finns det speciella skärare som man kan rispa med ett antal gånger och sedan bryta. Det går också med cirkelsåg. Det går även att använda sticksåg även om risken är stor att det spricker. akryl går att kitta fast om man vill hur länge det sedan håller vet jag inte. Använd inte linoljekitt.
2 svar · 5,6k läst
L
Lurvnos: Jag byggde en innervägg, anslutande till murstocken, av stålregel+gips med rockwool emellan, och vid eldstadsbesiktingen nyligen nickade inspektören gillande. Givetvis får man inte spika/borra i murstocken, utan regeln närmast får bara "stå intill", å sedan mjukfog efter gipsningen.
9 svar · 16,6k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55918/0]Färg, måla & tapetsera[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,7k läst
Z
zingo: Ooops. Det blir 800 kronor vilket väl var ungefär tre gånger priset jag hoppats på.
2 svar · 2,4k läst
D
dalle: Det är väl bara att söka reda på reglarna (regelsökare eller "knack-metoden") och sedan använda lite längre skruv/spik så kommer du igenom gamla gipset och in i reglarna. Ev så sätter du läkt emellan för att underlätta uppsättningen av det nya taket.
3 svar · 10,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.