6 416 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
ta upp hål i gjutet betongvalv
Hej!
Hur tar man bäst upp ett hål tillräckligt stort för en skorsten i ett gjutet betongvalv?
Ägnade halva kvällen igår åt att borra för centraldammsugaren, ett litet pyttehål i jämförelse... Hyrde en specialborr, men det tog ändå sin grundliga tid, vågar knappt tänka på hur det skulle gå till att göra ett så mycket större hål.
Finns det några knep eller genvägar?? Är bilning det enda alternativet?
/Elin
Hur tar man bäst upp ett hål tillräckligt stort för en skorsten i ett gjutet betongvalv?
Ägnade halva kvällen igår åt att borra för centraldammsugaren, ett litet pyttehål i jämförelse... Hyrde en specialborr, men det tog ändå sin grundliga tid, vågar knappt tänka på hur det skulle gå till att göra ett så mycket större hål.
Finns det några knep eller genvägar?? Är bilning det enda alternativet?
/Elin
Låter tufft. Kanske är en idé att slå en pling till http://www.betonghaltagarna.nu/ ?
Troligen går det ju åt lite rejäl utrustning, som kanske både blir dyr och rent av svår att hyra..
Troligen går det ju åt lite rejäl utrustning, som kanske både blir dyr och rent av svår att hyra..
Jag ringde första bästa håltagare i telefonkatalogen angående hål för värmeförflyttning genom betonghålstensvägg, de ville ha 1250 inkl moms för det. Vet inte om det skulle bli mycket dyrare om det vore riktig betong, men svaret är inte längre bort än telefonen!
Hur tjockt är betongbjälklaget och hur stor håldiameter behöver du?
Betongen är 15 cm. Hur stort hålet behöver vara vet jag inte riktigt ännu, har inte bestämt storlek på skorstenen, men jag skulle tro att det går åt ungefär 30 cm.
/Elin
/Elin
Borra täta hål i en cirkel med en vanlig rejäl slagborr och bila/hugg sen bort det. Du behöver inga värstingbetonghåltagningsgrejer. Armeringen kan bli lite jobbig med det fixar du.
ojoj, tror du att det går?
Med tanke på att det tog 1,5 timma med betongborrningsmuskedundret undrar jag hur det skulle gå att ta upp så många hål som det skulle krävas för hela cirkeln... Men försöka duger!
/Elin
Med tanke på att det tog 1,5 timma med betongborrningsmuskedundret undrar jag hur det skulle gå att ta upp så många hål som det skulle krävas för hela cirkeln... Men försöka duger!
/Elin
Det kan inte vara så att betongborrmuskendundret är en liten slagborrmaskin bara. Har du en riktig borrhammare med sds-borrar?
Om inte, så bör du uppgradera slagborrmaskinen innan du slänger dej på håltagningen.
(förklaring:
En "vanlig" borrmaskin med slagfunktionalitet har en chuck som man skruvar fast borren - antingen för hand eller med chucknyckel. Dessa är total värdelösa att borra i betong.
En borrhammare har en chuck där man trycker i borren utan att skruva på chucken. Det är snabblåsning av borren. Denna maskin är gjord för slag. Hur de är uppbyggda mekaniskt orkar jag inte beskriva. Borrarna har ett såkallat SDS/SDS+-fäste)
Om inte, så bör du uppgradera slagborrmaskinen innan du slänger dej på håltagningen.
(förklaring:
En "vanlig" borrmaskin med slagfunktionalitet har en chuck som man skruvar fast borren - antingen för hand eller med chucknyckel. Dessa är total värdelösa att borra i betong.
En borrhammare har en chuck där man trycker i borren utan att skruva på chucken. Det är snabblåsning av borren. Denna maskin är gjord för slag. Hur de är uppbyggda mekaniskt orkar jag inte beskriva. Borrarna har ett såkallat SDS/SDS+-fäste)
Som Fasting säger: om det tog 1,5 h för att borra ett litet hål till centraldammsugaren så har du fel grejer. Med en rätt slagborr/borrhammare givetvis med SDS-fäste så borrar du ett 15 mm hål genom 15 cm betong på mindre än en minut. Jag har köpt en billig med rejäl borrhammare på K-rauta för 495 kr som kan borra och slå eller bara slå (bila) - den skulle räcka alldeles utmärkt (sagt med tanke på vad hyresföretagen tar för en dag med borrslitage osv). Att sista tips: kolla så du inte har vatten/avlopp/el där hålet kommer....
Jag misstänker att vi pratar om olika saker... Den här betongen går INTE att borra igenom på en minut, jag är helt säker! Väggarna i huset går bra, dels lättbetong som är som smör att borra i, men också de mer bastanta gjutna bärande väggarna går relativt lätt, där kan man nog prata om minuter. Men själva valvet är något annat. Stenhård betong med ganska stora gråstensklumpar i + armering om man får tro borrkärnan vi fick ut efter förra borrningen.
Borren vi använde var en rejäl maskin med ett knappt meterlångt borr som fästes som en jättelik insexnyckel utan chuck. Det var tänkt att man skulle koppla en vattenslang till den för kylning och bortspolning av borrdamm, men vi ville inte gärna ha hela isoleringslagret under trägolvet fyllt med vatten, så vi vattnade i hålet emellanåt och kylde borret i en hink. Detta tog ju förstås lite av tiden, och dessutom behövde vi byta proppar några gånger...
Nåväl, har begärt offert från en håltagningsfirma, vi får se hur det går. Är fortfarande skeptisk till att vi kan göra det själva...
/Elin
Borren vi använde var en rejäl maskin med ett knappt meterlångt borr som fästes som en jättelik insexnyckel utan chuck. Det var tänkt att man skulle koppla en vattenslang till den för kylning och bortspolning av borrdamm, men vi ville inte gärna ha hela isoleringslagret under trägolvet fyllt med vatten, så vi vattnade i hålet emellanåt och kylde borret i en hink. Detta tog ju förstås lite av tiden, och dessutom behövde vi byta proppar några gånger...
Nåväl, har begärt offert från en håltagningsfirma, vi får se hur det går. Är fortfarande skeptisk till att vi kan göra det själva...
/Elin
Klicka här för att svara