Byggmaterial & Byggteknik
fremag: På www.byggbeskrivningar.se finns en bra beskrivning om trä. Titta under menyn "allmänt" så finns beskrivningen "Bra att veta om trä"
Nickenorpan: [citat] Låter mycket intressant! Men jag förstår inte. Vad är Sto och var hittar man åtgärdsprogrammet? [/quote] www.sto.se Prova att ringa dem? Vet ej om någon "återförsäljare" som säljer deras produkter till kund, utan arbete s.a.s. Där jag bodde innan hade vi exakt samma fenomen som du beskriver och då bilade man bort det som var löst och sen byggde de en form och göt nytt..
kakelmaster: Hur många söker bygglov för detta. Myndigheterna ska skita i vad man gör i garaget. ;) [citat] Att du måste söka bygglov, eftersom du vesäntligen ändrar utrymmets användningsområde. [/quote]
robert_turesson: hehe, de sitter redan där de ska så den biten är avklarad redan.
Lybeck: Jag renoverar ett gammalt (1930) kostall i Skåne och är tyvärr nybörjare på stenhus. Invändigt färg- och putsskikt sitter mycket dåligt så jag ska riva all putsen. Under finns en ganska grovkornig struktur som jag tolkar som någon form av gammal grov cement. Dessutom finns en del lite djupare "skador". Stommen är troligtvis gråsten. Ska bli ett häststall och det är insidan jag
banana: hallå igen :D Efter mycket hit å ditande? så har jag tagit bort gammal puts på nästan hela stocken. Det ser inte bra ut, antingen putsa eller fusktegel....... men Lycke.. du sa att det inte är att rekommendera, hur vet man var man kan sätta fuskteg.? viss puts/bruk går inte ta bort, det förstör mer än nödvändigt (sitter som sten) Hur fäster man fusktegel?....det kan väl limmas fast
Anonymiserad 23608: Jag har bara använt expander en gång under mina 16 år i branschen och det var till exakt samma ändamål. Fördelen med expandern är ju just att ju mer du drar/rycker i den desto mer expanderar den och desto hårdare sitter den. Om bara taket är schysst gjutet hela vägen ner (och endast spacklat och målat) så tror jag inte att det skall vara något problem. Har du bara en bra borrhammare
pag: Hallå, hallå och tack för svaren! Ska se om jag inte ska kontakta någon forumkollega och se om man inte kan spara 600 spänn helt plötsligt... Mvh Pagge
andreashj: Nu är vi igång igen. Kan man putsa upp ett målat betongtak med gipsputs. Tänker leja bort detta till en putsfima men oroar mig lite för om det kommer hålla dvs inga sprickor i framtiden:-) Taket är betong med gamal puts. det ser ut som en ost med en massa borrhål och annat (har varit garage). Någon form av färg (antagligen plst) är målat på den bef putsen. Räcker det att skrapa bort
Mats: Det har åtminstånne stått klart och tydligt på baksidan på cementas säckar så prova att kika på en sån nästa gång du är på byggmarknaden. DU ska ju ända ditt och handla cement ;)
pappskallen: Hör med kättingmäster ang mässingskätting dom kan ev ha, om inte annat så vet dom kanske var man kan få tag på sådana http://www.bemascandinavia.se/ Själv körde jag med galvade från biltema.
morsan: Googlade lite ;) Det ska tydligen gå bra att använda samma verktyg som till trä :-/ http://interlam.se/taljsten.html http://www.vetamera.com/Taljsten http://www.sverigelanken.se/J%E4mtland.htm http://www.sodran.com/artikel.asp?id=1265021 http://ns.lindesberg.se/template/Page____3323.asp Men var försiktig om du borrar, den verkar ha lätt för att spricka ;)
Magnus_Nordmark: Jag tycker dte låter som en rimlig arbetsgång. Du får ju på så sätt "ritkgit" golv under allt du ska bygga just nu. Keep going!
elof: Nej finishpron 18 skall du absolut inte använda till detta, kommer inte håla länge. Däremot så kan du mycket väl använda 601:an och köpa 2" spik, det har jag använt till staket och det sitter fortfarande uppe :) /elof
Scrappy: Hej, I min källare har vi tagit bort gamla stammen/vattenrör och satt in nytt. Nu är där ett schakt som går från golv till tag som jag vill sätta igen på enklaste sätt. Runt schaktet är det puts på gjuten källarvägg. Kan jag limma/skruva upp en Mineritskiva? (cementbaserad, stor som en gipsskiva). Eller finns något annat som kan fungera bra? Tidigare var där murat i schaktet men
JonasHolm: Ja jag såg den. Såg ju ut att vara det jag ska ha. Skickade ett mail till Essve igår kväll och rådfrågade dem. Annars får jag väl åka och hälsa på dem. Jag jobbar bara någon kilometer från dem. :) Får se vad de svarar. /Jonas
Brannmark: Du drar in båda yttersta spanter stolparna samma längd som de är breda, dvs så du får ett hörn som du säger. Då är det lättare att skruva gipset invändigt. Sen fyller du hörnet med isolering. Utvändigt så får du ju ändå ett bra hörn för fasaden eftersom spik reglarna möts i hörnet.
Fein: [citat] Då är ju pluggen borta i alla fall. Det tar ju inte flera hundra år att laga ett större hål i en gipsskiva heller. Tar man ju lagom bit, håller mot väggen, ritar runt om, sågar, sätter plankbit innanför skruvar och spacklar. det kanske tar lite tid men det går å andra sidan väldans fort att borra pluggarna så det tar nog ut sig. Har inte råkat ut för ditt fenomen alltför
fiddelie: Du verkar helt klart att ha en poäng, har visst känns det lite som en tanke miss. Man blir ju lite nyfiken på hur det kan bli om 10 år???? Skall man verkligen behöva dreva själv i ett hus år 2006 som man beställer "färdig byggt"?? >:( Bra sakligt inlägg, lycka till//XII
Ms_IT-Nisse: Ja visst håller jag med dig om att det blir tyngre, men nog klarar man av att resa blocken utan kran. Vi hade vårt största block 8,5 meter och den behövdes 4 st till att resa, de övriga ca 4 m långa var vi 2 st på,(Jag och min man). (Förutsatt då att man bara behöver resa blocket och inte flytta det). Sedan med "precision" som du säger, är regelstommens diagonalmått ok samt att
Asterix: Har sökt lite information om detta här på forumet och lite var stans men bara fått svar av typen "svårt" och "tänk efter före" men jag är helt övertygad om att jag som tidigare kan få hjälp av er på Forumet. Den generella frågan är hur man fixar en ventilerad luftspallt när man sätter ny isolering i ett hus som är byggt utan luftspalter med sågspån som isolering. I mitt fall
nina74: Tack så mycket för hjälpen. Jag får nog sikta in mig på att köpa nya block låter det som. Då är det väl bara att slänga på sig blåstället och passa på att ta ut lite aggressioner samtidigt. :) Tack ännu en gång
aries: Helt rätt, nu vet jag att det är lättbetong. Ingen del av väggarna ligger under mark. Golvet är i samma nivå som marken.
jdb264c: Förmodligen en väldigt enkel fråga. Min elektriker har bilat ut för lite kablar, väggen är gammal tegelvägg från 1890, med ganska poröst bruk. Jag har en säck husfix stående hemma och funderar på om det räcker att fylla med det, eller om det måste vara annat bruk.
haltalotta: Det är idag en utbyggnad med kök, och som har vanligt tak, (sluttande då vinkel på båda sidorna) och tänkte om man då höjde takstolen så man får in ett rum på ovanvåningen, typ då 2,20 kanske i höjd och nej nån vind behövs inte. Enbart till ett rum till med 1 - 2 fönster.
LyckeKonsult: Jag skulle nog ha gått på "EgenHärd:s" lösning. men inte använt diamant verktyget... det kan bli för sätt... Att laga i en spritputs snyggt är omöjligt! För att veta hur du skall göra, måsta man veta att den - som du beskriver - spritputsade väggen inte är plastmålad (ta en flaga av ytputsen och elda på den - luktar det så finns det plast - den måste i så fall bort
haltalotta: om man vill bygga en vardagsrums vinkel, 4 x 8 meter, (det är en gavel på ett hus alltså förlänga huset med 4 meter) Och då samtidigt göra vardagsrummet i vinkel och då sänka golvet (för idag är golvet inne högre än marken ute) och då med tak och kamin, ect. Hur går man då tillväga? och vad kan man tänkas få betala för ett sån utbyggnad, Och kan man bygga sånt själv?
snickarboden: Tror inte jag skulle vilja bygga den på plats för det där kräver lite maskiner för att få bra finish. Sen är det inte så lätt att såga i 300 mm tjockt virke *rys* Jag hade nog gjort den av 225x45 som jag sen limmat ihop, blir lite enklare att hantera så. Stegen bör man nog såga ut med en bordssåg eller en Festo med skena och sen rikta kanten. Gör en fullskaleritning på
kristian_Nilsson: Ska bygga tvättstuga i källaren. Kommer regla upp ett nytt golv och väggar med luftspalt på 5-10 cm runt om hela och under. I tvättstugan ska vi ha golvvärme och för övrigt god värmekomfort/ekonomi. Undrar vilken regeldimension som är lämplig/tillräcklig till att hålla värmen bra. Källaren håller ca 10-15 grader året runt. Kort sagt..:) hur tjockt behöver jag isolera i golv