Byggmaterial & Byggteknik
rincewind: Röken tror jag mestadels kommer ifrån när jag öppnar luckan för att mata in mer ved... också tror jag har tillräckligt med drag i pannen upp genom skorstenssockeln.. Hade sotaren hos mig för bara ett par veckor sedan.. Vad kan lämligt material vara?
tomas_mandorf: borde det inte fungera med vanligt konstruktionslim av typen avsed för cellplast? http://www.sika.se/view/files/63/Sikabond-525+PB.PDF //Tomas
cpalm: Nej huu, deras priser är inte att leka med. Har inte K-Rauta eller Ekesjöö i Bromma lättbetongblock? Om inte så tar de säkert hem utan extra kostnad.
Bidda: [citat] Akkurat og det er det som er den morsomste tiden, å fundere ;D
Kurtivan: Jag skulle ha lossat på den uttersta trallen. Låtit stolparna gå ner en bit under regeln, kanske 30 cm, fäst dem i regeln med endera skruv eller spikplåtar, fäst ett stag från den nedersta delen av stolpen tillbaka snett upp mot regeln. Någon som förstod? Nähä!
banana: [citat] hmmm, använder man Lcd skärm så borde man väl kunna minska på det "vanliga" måttet ca 30cm, eller? Annars borde jag nog ha ett skrivbord som är 140cm till min stora skärm ;) ;D
anaitis: Alt 1 Hugg bort, spackla sen i med gips till rätt höjd. Alt 2 Köp en pansarfil. Suverän till den sortens justeringar. Alt 3 Slipa med mkt grovt sandpapper, tex korn 16 - 30. Avverkar bra. Men dammar!
freddde: Har precis avslutat putsning av de två väggarna som är mot utsidan av huset. Tänkte jag skulle sätta upp gipsväggar på de väggar som är in mot huset. Är det bara att regla upp och sätta på gipset med en liten glipa mot golvet? Ska även klinka golvet tänkte jag, ska jag göra det först eller ska jag sätta upp väggarna först? Hade aldrig putsat förut (men det blev bra tack vare
AoA: Vi ska bygga ett tvåplans lättbetong hus där spännviden blir max 6 meter på mellanbjälklaget. Vilkett mellanbjälklag är bäst men hänsyn till stegljud instalation av el vatten och golvvärme och inte att förglöma totalpriset material + arbete ? Tackar på förhand/AoA
AndersG: Du bör ha gran i alla fall. Skillnaden mellan Norrland och Småland är att virket norrifrån har vuxit långsammare och har tätare årsringar, det är helt enkelt bättre. Såga ut två lika stora bitar och jämför vikten så ser du.
pinebar: Hej! Clas Olsson har de här som är nästan lika: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=211333001 Även dem får du måla vita själv. /pinebar
zico98: Hej. Under följande rubrik så kan du läsa lite om att handla i polen: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40336 Jag kommer nog antagligen själv att åka ner till polen den 23/7 och åter 25/7 med en stor lastbil och kommer antagligen ha lite plats över. Är du intresserad av några pallplatser till bra pris så är det bara att du hör av dig. Det jag kommer att handla till vår
zankan: Nu reder vi ut lite här.... Borr spets skall INTE användas är inte bra för vanliga RDB eller R reglar skall endast användas vid FR reglar. Använd grabber eller annat fabrikat avsett för plyfa, osb eller spån heter J16 om jag inte missminner mig. Fosfaterade skall de också vara. Det brukar ofta vara mitten regeln som ställer till det. Då änd regeln lätt kan hållas på plats med hand
MathiasS: Plasten hindrar inte ventilation av vinden. Ventilationen av vinden måste du sköta på annat sätt - takfotsventilation, galler i gavelspetsen etc. Plast och ventilation står inte i motsats till varandra. Jag är tveksam till att fuktpåverkan skulle bli nämnvärt större i ytan med tak till nock, men det är bara min magkänsla. Ditt hus har klarat sig fint i 40 år och det kommer klara sig
Mats: Det räcker bra med 2.50 för att man ska se vinsten. Bara lyfta upp skivan och sen justera in den. Sen pressar man dit den med lyften. Skruva gör man sen i lugn och ro
zankan: [citat] Duger inte med spikplugg.... AMA säger något helt annat om jag inte missminner mig...Nu kan jag tyvärr inte slå upp det då jag ej har access hemma...iofs godkänner K att det slås i med spikplugg så räcker det men jag är mycket, mycket tveksam...
Manberg: När jag börjar bygga så kommer det att bli så så Ekologiskt och Ekonomiskt som bara möjligt(med vissa kompromisser) Jag skulle vilja att Ni som byggt, bygger eller kommer att bygga ekologiskt ger lite tips och synpunkter på matrial, tillverkare och erfarenhter.. Fönster, dörrar, isolering, uppvärmning, problem med bygglov pga detta osv osv Själv kommer jag att bygga i 20cm timmer,
per11: samma här - den bullrar rehjält vid centralenheten Sätt CD:ns centralenhet på ett lämpligt ställe, t.e.x. källare, garage, vind? e.t.c.
ByggaNytt: Isolering (glas/sten-ull) blir inte gammal och dålig om den förvaras väl vilken "din" verkar ha gjort. Däremot skall du kontrollera om den fortfarande har raka skurna kanter och alltså inte bara består av spillbitar. Det är viktigare att isolera väl och undvika köldbryggor än typen av isolering. Så visst återanvänd du isoleringen på ett första lager och köp sen till ny på nästa!
Mats: Och därmed blev det..... Slipning. Detta på grund av att om jag hadde bilat så hadde jag ändå behövt slipa resultatet. Ca 30 tim, några blåsor och hyffsat ömma fötter senare så är nu spacklet i stort sett väck. För de som är proffs på slipning så ja min teknik var urusel, När jag väl lärde mig hur man ska göra gick halva jobbet på 6-7 timmar Nu undrar jag hur man lackar ett
Magnus_Nordmark: [citat] Det räcker säkert gott och väl med 66m upplag. Mer kritiskt är det kanske med materialet som balken ska ligga på, hur hårt är det? Är det trä, betong, tegel?
Steffo57: Tänkte på balkarna. Har faktiskt inte tänkt på plinten. (Varje plint är gjuten ihop med en bottensula på 600x600 med höjd 170. Själva cylindriska plinten är Ø200 x 1200 mm med 4x Ø8 mm armeringsjärn. Det är armering i sulan också. Sen är det markisolering för givetvis.)
ByggaNytt: Bättre bilder här: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel
joseful81: Hej! Tack för ditt svar! Ska prova det först, kolla hur det ser ut under några plattor.! Skriver igen sen när jag gjort det så får vi se! Tack igen för all hjälp!!! Mvh Josefin [citat]
kakelmaster: Ja det ser oftast värre ut än det är det skall mycket till om järnen skall rosta igenom. Bila bort allt löst och gjut ny sula med fall. Sedan lägger du en fuktspärr och avslutar med klinkers. [citat]
poiu: Säljs det, ut mot privatkunder, tillsatser för att göra betong mer lättflytande? Det ska användas för att hålla nere VCT på en tunn, egenblandad, gjutning utomhus.