Jag renoverar ett gammalt (1930) kostall i Skåne och är tyvärr nybörjare på stenhus. Invändigt färg- och putsskikt sitter mycket dåligt så jag ska riva all putsen. Under finns en ganska grovkornig struktur som jag tolkar som någon form av gammal grov cement. Dessutom finns en del lite djupare "skador". Stommen är troligtvis gråsten. Ska bli ett häststall och det är insidan jag pratar om.
Hur kan jag veta om man har använt kalkbruk tidigare?
Bör jag/måste jag använda kalkbruk?
I så fall vilka är för- och nackdelarna?
Om ej kalkbruk - ska jag putsa med bruk B och hur tjocka lager kan man putsa?
Måste man näta om det blir tjockare lager, eller kan man putsa flera lite tunnare lager?
Dessutom har man ovanför de bärande bjälkarna använd lerstenar som mer liknar jord idag. Om man behåller dessa och putsar utanpå - vad använder man då för bruk?
Många frågor kring ett och samma ämne - tacksam för hjälp