Jag skall sätta en väldans massa meter med trästaket runt tomten.
När jag satte staket runt altanen skruvade jag i vanlig ordning fast varenda spjäla men nu funderar jag istället på att skaffa mig en riktig klammerpistol och skjuta fast spjälorna med typ 38-40mm klammer istället..

Tror ni detta kommer att fungera?

Först tänkte jag köra med min lille dyckertpistol, men då lär väl spjälorna vrida sig loss direkt de börjar torka. Det kan de väl knappast göra om jag sätter klammer - eller.??

Jag hade nog använt en 18 guage finish nailer med ~50mm spik. Eller en "riktig" spikpistol med 50mm's spik

Klammer kan kanske fungera men har ingen erfarenhet av den typen av montering med klammer.
Vet däremot att spikpistol funkar prima

Har du testat själv med spikpistol.??
Det är ju lite svårt tyvärr att prova själv eftersom det är först när virket torkar och vill vrida sig som infästningen sätts på ordentligt prov

Jag har ju både en Finishpro18 och en Framepro601 (Senco båda)..

Men det känns ju som om spjälorna (22x95) skulle kunna vrida sig loss från de tunna dyckerten om jag kör med dyckertpistolen..

Skulle vara den stora pistolen då - med 2"-spik..

Fast jag tror ändå på min idé med galvade klammer :)
Inte fasiken kan spjälorna vrida sig loss från dubbla klammer uppe och nere..

Nej finishpron 18 skall du absolut inte använda till detta, kommer inte håla länge.
Däremot så kan du mycket väl använda 601:an och köpa 2" spik, det har jag använt till staket och det sitter fortfarande uppe :)

/elof

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.