37 084 läst ·
35 svar
37k läst
35 svar
Slamma, rappa alt. Putsa ?
I vårat nybyggda hus så bredspacklade vi hela undervåningen med Maxits Gypsum och sedan målade vi med beckers Silicat färg.
Detta gjorde vi själva genom att först spackla bort de värsta ojämnheterna och sedan när det torkat skrapa väggen jämn med en spackel, för att sedan spackla väggen ytterligare en gång för att få den helt slät och avslutade med att skrapa den en gång till med spackel.
Efter detta så målade vi med vit silicatfärg, resultatet är vi väldigt nöjda med, vi fick en slät vägg med riktig källarkänsla.
Väggen var i grunden uppbygd av något som kallas Lammiblock (http://www.lammistenhus.se/sida1_2.php?s1=1).
Tyckte personligen att det var väldigt lättarbetat för en lekman som jag, men det slutade med att jag har en sambo som gillar att kladda så hon fick göra det mesta ;D
Detta gjorde vi själva genom att först spackla bort de värsta ojämnheterna och sedan när det torkat skrapa väggen jämn med en spackel, för att sedan spackla väggen ytterligare en gång för att få den helt slät och avslutade med att skrapa den en gång till med spackel.
Efter detta så målade vi med vit silicatfärg, resultatet är vi väldigt nöjda med, vi fick en slät vägg med riktig källarkänsla.
Väggen var i grunden uppbygd av något som kallas Lammiblock (http://www.lammistenhus.se/sida1_2.php?s1=1).
Tyckte personligen att det var väldigt lättarbetat för en lekman som jag, men det slutade med att jag har en sambo som gillar att kladda så hon fick göra det mesta ;D
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Detta är ett citat från en annan tråd som jag fortsätter här...A skrev:
Ja det går att lägga i tunna lager och även att laga i hål där putsen släppt.
Eftersom gipsputsen inte krymper när den torkar blir risken liten för att det blir sprickor mot omgivande puts.
Skall man lägga tunt får man se till att vattnet inte sugs in för fort i underlaget... det kan behövas en primning...
Nu är vi igång igen.
Kan man putsa upp ett målat betongtak med gipsputs. Tänker leja bort detta till en putsfima men oroar mig lite för om det kommer hålla dvs inga sprickor i framtiden
Taket är betong med gamal puts. det ser ut som en ost med en massa borrhål och annat (har varit garage). Någon form av färg (antagligen plst) är målat på den bef putsen. Räcker det att skrapa bort allt löst, prima och sedan putsa med Gypsum?
Eller måstye det till nät för att det inte ska trilla ner eller spricka på sikt???
/A
Kan man putsa upp ett målat betongtak med gipsputs. Tänker leja bort detta till en putsfima men oroar mig lite för om det kommer hålla dvs inga sprickor i framtiden
Taket är betong med gamal puts. det ser ut som en ost med en massa borrhål och annat (har varit garage). Någon form av färg (antagligen plst) är målat på den bef putsen. Räcker det att skrapa bort allt löst, prima och sedan putsa med Gypsum?
Eller måstye det till nät för att det inte ska trilla ner eller spricka på sikt???
/A
Klicka här för att svara