Byggmaterial & Byggteknik
chris47: Det är inte så svårt att räkna på faktiskt. Jag ska försöka lista allt material vi köpt till våran övervåning, sen behöver du bara välja kvalit'e, mängd och kolla priser på detta, alternativt lämna in listan till ett byggvaruhus och be om offert på materialet. Jag utgår från att ni enbart har trapp upp och enbart isolering i bjälklaget samt inga innerväggar.
mattias_m: Är en gammal maskin så den är nog inte så bra fjädrad. Vars kan man köpa färdiga då? Vill ha upp den så pass mycket så att jag kan ställa lådor under, kanske 1m. Tjejen har problem med ryggen så hon vill ha en så rak ställning som möjligt.
chris47: Om det är en stor komersiell byggnad. Fläkt insug kanske. :-/ /CC
chris47: Stor rondell med diamantklinga 150mm. Kapa runt om. Släpp bara stenen på en kant så trillar bitarna isär. Mitten slätar du ut med rondellen. /CC
chris47: Ja just det! Masonit går att använda, eller tunn plywood, eller plåt. Man kan också köpa detta i samband med att man köper fönstren, då är det ofta böjd furu eller stavlimmat. Dyrt men enkelt vid monteringen. Oftast så har man liknande smyg även på utsidan fönstret, så glaset ligger ca 5 cm in i fasaden. Kolla hur de andra fönstren i huset sitter och använd helst samma mått. /CC
dave_R: Tjena! Finns det någon här som vet var man kan få tag i gjutplåtar för träbjälklag, jag skall ha det i badrummet. Jag ringde till inbeda AB i Lidköping men det visade sig vara nerlagt. :( Mvh David i Skåne
drx: www.elbutik.se Jag skall sätta http://www.elbutik.se/?category_id=12376 och har såsom du problem med takhöjd......dock sänker jag 8 cm ( 67 cm trä + 12.5 gips ). Min första tanke var att sätta http://www.elbutik.se/?category_id=5899 nummer 1210 men merkostnaden för dimmers och trafos gjorde att jag som ändå hade möjlighet till det sänkte taket lite till. Nu kommer min nya garderob som
Hansochhennes: hoppar tillbaka till första frågan... ;) jag vet att clas ohlson säljer en liten maskin till detta ändamål för runt 250 spänn.. eldriven. om jag inte minns fel har de väl sånnadär skyddsmaskar också.. ;) lycka till!
gromit42x: Jag bor i Stuvsta och har prima massor (sprängsten och lite betong) ifrån ett dräneringsprojekt som du gärna får ta.
Harre: Behöver byta ut altandörrar. Behöver tips och råd på snygga och säkra altandörrar. Vad tycker ni att man skall välja om vi har föjande önskemål: * De skall passa huset * De skall vara säkra Kom med tips (gärna bilder)
Milkshaken: stålbalk eller färdig från fabrik....Lecabalk det är mitt val.... en stålbalk måste man oftast isolera mera, och det kan vara knöligt med det, tex stor risk för köldbryggor,,,, Jag hade nog satsat på en lecabalk om betongfabriken kan garantera hållfastheten i den..... Det är väldigt lätt att konvertera en lecabak till färdigt utrymme ... ta bara gipspackel,,,(billigt) och gör som
Mats: Jag förstärkte i stort sett hela väggen. Det saknas nån dm i hörnen beroende på att det var den virkeslängd jag hadde hemma
Detblirnogbra: Öppningen är gjord och (nästan) klar sedan en tid tillbaka och det gick utan problem. Jag följde tipset med tillfällig regel på ena sidan, men på andra sidan (90 cm till husknuten) körde jag med plattjärn och franska skruvar som nu sitter permanent bakom en gipsskiva. Under arbetets gång märkte jag att de som en gång timrat använt ganska många dymlingar som höll stockarna på
GoForIt: Biltema www.biltema.se brukar vara svårslagna när det gäller pris på skruv. Jag vet flertalet proffssnickare som numera köper närmast all skruv där..
hajof70: Nu kanske detta kan vara en trådstöld men .... Om man har ett äldre hus där man bilat upp golv och bara ska gjuta nytt ovanpå ny dränering och isolering (typ 25kvm), funkar det då med 5*200mm? Där kan man väl inte tala om någon belastning?!
Fein: Börja med att resa hörnen. fixera med 90*90 vinklar samt snedsträvor. fäst ett par reglar i varje vägg och lägg därefter på hammarbandet. ska du bygga väggen på marken och resa behöver du hjälp annars är det väl vilket som. fördelen med att bygga på marken är väl att du kan spika fast reglarna underifrån syllen .
gds4me: [citat] Finns borrmallar att köpa... Jag ska sätta upp ett par fönsterventiler och då finns färdiga plåtmallar. Fråga där du köpte ventilerna..
dalle: [citat] Det finns spikplugg som är perfekta för detta, har använt dem för mineritskiva mot murstock. Kommer inte ihåg exakt vad de hette tyvärr, men fråga på byggvaruhuset.
Snurre: Har en kompis som har använt det. Han tyckte precis som du att det var perfekt att slippa trampa runt i armeringen. Han klickade fast golvvärmeslangen i speciella skenor och slapp då också att naja fast den i armeringen. Dock är den dyrare än vanlig betong eftersom man på betongstationen häller i järnfiber. Så jag föreslår att du hör med dem igen. Normalt blir det billigare att
Milkshaken: jag är 1,90 lång och har lärt mej att ducka... :):) Men hursomhelst. Tycker det är lite charmigt med lägre dörrkarmar, innertaket i vår källare kommer få tex, ca. 1,92 .... så det blir spotlights i dom taken...:)
flundra: Hej, Jag skall bygga ett plankt längs vår tomtgräns som vätter mot en gångväg. Jag har tänkt att sätta 70 cm plintar med ca 2 m mellanrum. Nu funderar jag på vilken dimension jag skall ha på stolparna som jag skall sätta i plintarna. Jag funderar på 70x70 eller 95x95. Finns det någon som har en uppfattning i frågan? /Fredrik
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50317/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
Milkshaken: Finns RAWLNUT kvar på marknaden ? Använd den isf busenkel och dessutom vattentät...
elof: [citat] fel nej då, beror helt på vilket fabrikat du använder...därför skall man ALLTID läsa på just sin flaska, inte ta ett generellt råd. Så här står det på dne jag har i bilen... "Bruksanvisning: De ytor som skall limmas skall vara rena men ej torra. Tärytor bör ha 12 - 20 % fuktighet, som fuktas med svamp eller trasa. Minst en yta bör vara sugande/porös (ex. trä). Sprid