personstarthumb-up

Hur river man enklast kakel?

6k läst  14 svar

1. F
    Medlem Nivå 5
    Är det någon som kan tipsa om hur jag enklast river ner kakel som är kaklat på en putsad källarvägg (betonghålsten)?? Kan man bila bort det eller är det hammare och mejsel?

2. sandhall
    Medlem Nivå 9

Re: Hur river man enklast kakel?

Bilade med borrhammare (rotationen avstängd) när jag renoverade badrummet. Gick hur smidigt och snabbt som helst. Skadorna på underlaget blir naturligtvis större än med hammare och mejsel men jag föredrar ändå den metoden om kaklet sitter oredentligt. Tar inte så lång tid att fixa till med husfix.

Däremot om kaklet sitter väldigt löst så kan hammare och mejsel vara att föredra för att minimera efterarbetet.

Är det gammalt kakel så kan fixen innehålla asbest. Kan vara bra att kolla upp.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 23

En vanlig kofot funkar till allt.

4. F
    Medlem Nivå 5

Tack för tipsen! :)

Jag kanske börjar lite med kofoten och får väl gå över på bilmaskin om det behövs. Jag räknar ändå med att väggen måste putsas slät innan det kan bli tal om nytt kakel.

Ojdå, så det kan vara asbest? Bäst att ha ordentligt andningsskydd då...

5. K
    Medlem Nivå 5

Om det finns asbest så räcker inte andningsskydd, du får absolut inte riva asbest själv (förbjudet) utan det måste saneras efter konstens alla regler för får du in asbest i lungorna så kommer du alltid ha asbestfibrer i kroppen.

6. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Inte är det väll förbjudet att riva i asbest själv så länge man inte tar betalt av sig själv för att man ska göra det. Vad jag minns så gäller dessa förbud de som gör detta mot betalning. Sedan tror inte jag att man åker på aspestoss (eller hur det nu stavas) av en rivning av detta i sitt liv även om man drar runt det i huset ganska länge. Trots detta så kan man ju göra det bästa av situationen och sluta in rummet mer än vid vanliga jobb och kanske köra med en gångs overall mm.
    Nästa fråga är ju hur man vet om det nu är asbets i fixen.

7. K
    Medlem Nivå 5

Det kan räcka med en rivning i ditt liv och har man barn i huset eller om någon är asmatiker så är de extra känsliga. Vanlig dammparticklar är trubbiga som kroppen tar hand om medans asbestfibrerna är spettsiga och lämnar alldrig kroppen så varför chansa ;)

8. snuttjulle
    Medlem Nivå 11

Har för mig att jag läst om detta förut och då har alla som fått problem med detta varit stor rökare och jobbat med detta en längre tid men visst ska man tänka sig för. Det jag reagerade på mest va att du skrev att det va förbjudet och det tror inte jag. Och fortfarande frågan. Hur vet jag vad det är för fix som har asbets i sig?

9. F
    Medlem Nivå 5

Ingen som vet hur vanligt det var med asbest i fixen på 60-70 talen (jag tror det var då mitt badrum kaklades)??

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 23

Det är inte förbjudet att riva själv.

Ett riktigt andningsskydd, dvs en halvmask med rätt klassning på filtren räcker bra. Det svåra är att hantera det som flyger i luften när du tagit av dig masken.

11. T
    Medlem Nivå 1

Ruggigt med asbest,
    någon som vet när slutade det att användas?
    Alltså hur gammalt bör det vara för att risken är befintlig?

12. K
    Medlem Nivå 5

Användning av asbest totalförbjöds i Sverige 1982 men Sverige importerade råasbest så sent som till 1997. Asbest är inte farligt så länge du inte petar i det. Störst risk för att hitta asbest är i hus byggda på 60 talet fram till mitten av 70 talet.

13. K
    Medlem Nivå 11

Om du skall använda bilmaskin rekommenderar jag starkt att du använder en vinklad kakelmejsel (40-50 mm bred). Klart enklare, effektivare och med mindre skador på underlaget än med en vanlig mejsel.

14. F
    Medlem Nivå 5

Tack för alla tips. Jag hyrde en Hilti 706 på Cramo eftersom jag även skulle bila upp golvet. Maskinen var i största laget för att knacka bort kaklet men det funkade. Jag upplevde inte att spaden funkade bättre än mejseln, men du kanske menade en specialare för att ta bort kakel? Jag förstod av uthyraren att det fanns speciella maskiner just för att ta bort kakel.

15. H
    Gäst

hoppar tillbaka till första frågan... ;)

jag vet att clas ohlson säljer en liten maskin till detta ändamål för runt 250 spänn.. eldriven. om jag inte minns fel har de väl sånnadär skyddsmaskar också.. ;)

lycka till!

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: