6 931 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
avväxling fönster
Hej
Jag undrar hur man växlar av när fönsterkarmen är så bred att två takstolar ligger ovanpå.
Ståendereglar ovanpå karmen kanske?
är en ganska generell fråga, är inte ute efter ett exakts svar med dimension på avväxling etc utan bara allmänt förfarande.
tack på förhand
Jag undrar hur man växlar av när fönsterkarmen är så bred att två takstolar ligger ovanpå.
Ståendereglar ovanpå karmen kanske?
är en ganska generell fråga, är inte ute efter ett exakts svar med dimension på avväxling etc utan bara allmänt förfarande.
tack på förhand
Det vanliga är att man fäller in en regel på högkant ovanför fönsterna. Den kan även gå längs hela långsidan. Är det väldigt långt avstånd kanske det inte räcker med en vanlig regel utan man får använda en limträbalk.
Du ska absolut inte belasta fönsterkarmarna med någonting. Det är de inte gjorda för. Små stående reglar ovanför karmarna har man förvisso, men det är för att man ska ha något att fästa utegipsen (eller vad man nu använder för något) i.
Du ska absolut inte belasta fönsterkarmarna med någonting. Det är de inte gjorda för. Små stående reglar ovanför karmarna har man förvisso, men det är för att man ska ha något att fästa utegipsen (eller vad man nu använder för något) i.
Fällde in en stående 145X45 ovanför mina fönster just för att vara på säkra sidan. på så sätt kan man bygga väggen som man vill ha den med fönster och så och sen ställa takstolarna där de passar bäst
Fällde du in ovanför fönstret bara eller längs med hela väggen som "bygga nytt" har gjort?mats_o skrev:
Visst, inga problem!
Fönster/dörr skall inte ta några bärande laster över huvud taget.
Jag har dessutom en till 45*220 på insidan väggen också, syns dock inte på bilden eftersom jag spikade/skruvade upp denna senare men det är ren överkurs och beror bara på att jag gillar rejäla/stadiga konstruktioner
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vagg_plast.jpg
Fönster/dörr skall inte ta några bärande laster över huvud taget.
Jag har dessutom en till 45*220 på insidan väggen också, syns dock inte på bilden eftersom jag spikade/skruvade upp denna senare men det är ren överkurs och beror bara på att jag gillar rejäla/stadiga konstruktioner
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vagg_plast.jpg
Klicka här för att svara