H
hulimskulim: Åhh tack vad smart. Det finns ju i drivor på IKEA... Jag tänkte bara på byggmax och såna affärer. Jättebra idé /Jessica
2 svar · 2,8k läst
S
sirbo: Vet att siggesta trä är tillbaka nästa vecka. http://www.siggestatra.se/
4 svar · 3,3k läst
J
JonasHolm: Vindpappen är för den utvändiga tillääggsisoleringen. Nu har jag köpt in två rullar Mataki Halotex W10 på mitt nyupptäckta lågprisvaruhus K-Rauta...  8-) /Jonas
2 svar · 3,8k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31687/0]Tak & vind[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,0k läst
R
rudivoller: Hej, jag ska inom kort köpa bänkskivor i ek till mitt kök. Jag har en fundering på kvaliteten på dessa. Generellt gäller väl att man får vad man betalar för. Köper man en skruvdragare för 300 kr får man än betydligt sämre än en för 2000 kr. Men gäller detta för bänkskivor också månne? Det är rätt stor skillnad på pris mellan olika företag. Fins kvalitetsskillnad? Är
0 svar · 1,8k läst
V
_Valle_: Lyfter tråden lite !! :) Jag förstår inte varför trappor ska vara så oändligt dyra. Konstruktionen har använts i en herrans massa år och borde vara inarbetad och i övrigt är det mest bara lite virke. Vi har kikat lite på alternativ till vanlig standard furutrappa och tänkt oss något modernt luftigt med kanske underliggande vang och rostfritt eller glasräcke eller liknande.... Jag
1 svar · 1,6k läst
M
markop: Satsa på Gärdesgård, material+arbete ca 220 kr/m......Dessutom "underhållsfritt"
3 svar · 3,2k läst
M
Mats: Det råkar vara en artikel om just detta i senaste gör så här. Fick den i lådan igår så den borde finnas/komma till tidningshandeln vilken dag som helst. Alternativet är en trevlig kommunal inrättning känd som biblioteket
2 svar · 2,7k läst
S
Schwingen: Nja, nu har jag tak över så det rör sig inte om några större vattenmängder..
5 svar · 4,5k läst
P
pixel: Jag får det till att det bör vara 1,1 m och det får inte vara klättringsbart under 0,8 m.
2 svar · 17,6k läst
T
tafkap: Det blev mollyexpander och det känns som att lampan sitter där den ska nu. Tack för hjälpen! /Jonas
3 svar · 16,3k läst
swecul
swecul: så, nu är nästan bygget klart, det blev 45x45 virke med 1,5 m mellan stolparna och det ÄR stabilt.... funkar jätte bra, har en liggande regel som de andra står på... tidsnog kommer den väl att ruttna men....den dagen ....den sorgen...
9 svar · 7,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Spika dolt. Det brukar ju fungera fint. Clips är bara bökigt, men fördelen är ju att du kan ta ner panelen.
1 svar · 5,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Just den där "antagande-biten" är den som är jobbig. Tycker nog att det borde ha funnits detaljer på verandan på era K-ritningar. Vi, som just nu bygger också (lösvirke), har insett att detaljer på ALLT är det som gäller. Gudskelov har vi grund- och markanläggare och snickare som verkligen stämmer av och frågar om allt som kan tänkas vara oklart, dessutom byggmöten varje vecka där
5 svar · 3,5k läst
M
Mats: Tex byggmax köper allt trä i sverige så det är samma grundråvara och så vitt jag mins så är det samma impregneringsklass också. Dock gäller standardtipset. Räkna ut exakt vad du behöver och ring runt. När jag bad om prisuppgift till mitt bygge så vart beijer hux flux billigare än byggmax
1 svar · 7,0k läst
K
Kvarnbonden: Ja, jag ångrar att jag inte gjorde det inne & sedan använde vinkeljärn vid fixeringen. Nej, då var det till att lyssna på den gamla stammen. "Så här gör man" Iofs. var det nyttigt med hjälp men... oj vad allt hade gått att göra enklare - och bättre! Masonit & klyvna masoniter (!) som mellanlägg regel för regel... I det här fallet tänkte jag faktiskt på utvändingen - ny
3 svar · 1,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19129/0]Verktyg, maskiner och fordon[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50291/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,4k läst
M
Mats: Grus utan att vara expert. Inte gjuta fast rören
1 svar · 1,5k läst
M
Mats: För att då förtydliga mitt tidigare inlägg så brukar jag göra hörnet av en 45X45 och en 45X70 där 45X70 då går lite bakom 45X45 tex två cm så att man kan dra i ett par skruv eller 4"
9 svar · 14,5k läst
·
M
Mats: Ska du måla så bör du inte ha impregnerat virke, Färgen fäster dåligt på impregneringen
0 svar · 2,7k läst
Starfighter
Starfighter: Tack! Trodde att de skulle vara tätare, men inget som inte kan tätas med silikon.
2 svar · 4,0k läst
S
snabelars: Ok, så då börjar vi med att fråga styrelsen om det överhuvudtaget är något att gå vidare med. Vår lägenhet ligger ju underst, antar att det inte direkt hjälper till? Tack för tipsen
2 svar · 2,8k läst
S
sanne78: tackar, då vet jag.
2 svar · 5,1k läst
Mattias L.
Mattias L.: Jag hade mätt slarvigt dom är 117-118 så det är säkert som de krympt efter impregneringen.
2 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: Ja det var inga problem att handla som privatis. Grymt bra affär, det enda som saknades var en bra sortering på skruv.
8 svar · 6,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50296/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,5k läst
pinebar
pinebar: Hej! Vi har en entrétrappa i betong med matkällare under. Den har en del fuktskador. Vår besiktningsman sa alla fuktskador kom uppifrån. Det har runnit ner i hålen där trappans räcke sitter fast bland annat. Han sa också att det inte är någon fara med den om vi tätar ovansidan av trappan ordentligt. Så hans rekommendation verkade vara att täta ovansidan och endast låta den andas
1 svar · 2,0k läst
·
K
kajnys: Jag tänkte mest bekräfta det där med att stödmurar alltid rör sig. Sällan speciellt mycket åt gången men oavsett hur mycket man förankrar dem så rör de sig alltid lite och måste tillslut göras om. Detta enligt min och tidigare ägare till mitt hus erfarenheter under 60 år med två stödmurar. Den mur som har hållit bäst har varit förankrad i en sex ton tung oljetank på flera
7 svar · 4,3k läst
·
E
elof: Är det allt för ojämt så är det kanske läge att regla upp väggen så ni får en helt plan yta. Därefter sätta gips, alternativt OSB/spån/plyfa och gips. Beror ju lite på hur kräsen man är mot ojämnheter :)
2 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.