Byggmaterial & Byggteknik
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=4662/0]Pool[/link] [move by] MathiasS.
Yzerman_19: Tack! Då har jag lite koll på hur mycket man kan räkna med ren generelt. /Y19
Niq: Om man skall göra uttag i kaklet så tycker jag att det går lättast med en vinkelslip med diamantskiva.Och om det skall vara hål så fungerar det enligt mig bäst med borr. Sticksågsbladen fungerar bra på sådant kakel som inte är så hårt men på mina hårda kakel fungerade dom inte.
Fein: "Fein, det är inte egenvikten av överramarna som är dimensionerande. Den största påverkan har snö, vind och egenvikt av den totala konstruktionen, dvs panel, isolering, papp, plåt eller pannor. " Nej det förstår jag. saken är den att takstolarna på huset är byggda som på bilden med skillnad att överramarna är 15*150 och de har ju hållt i 40 år. nu skall jag ha öppet till nock i
Styx: Att undvika generalskarvar blir hur lätt som helst.. Sätt t.ex. första spånskivan hel (120 bred) och kapa första gipsskivan (60). Sedan ger det sig själv.. Däremot är jag inte så säker på att det alltid tillämpas ute på byggen... Jag har mer än en gång sett gips skruvas där det passar om det finns Plyfa/OSB under.. Inte lätt att känna om skruven drar heller eftersom den i vilket
anaitis: Man kan beställa betong med stålfiber- eller polypropenarmering. Stålfiberarmeringen kan ersätta eller komplettera den traditionella armeringen. Armering med polypropen används mest för att minska mängden/storleken på de krympsprickorna som kan uppstå under härdningsförloppet.
andersmc: Jomenvisst! http://www.moelventoreboda.se/ Gå in på menyalternativet Program så hittar du det där.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
Manberg: Jag tänker mig at du tar och borrar hål längst ute i aluminiumlisten i var sin sidan, precis där du markerat, sedan sätter du fast en 5 millimeters rundstång i hålet på nåt sätt.. Denna rundstång kan du sedan gömma bakom markisflärpen, eller framför men då syns det väl lite mer kanske. Sedan så när du vill ha stöd så "viker" du ner stängerna mot altanräcket och där akn du
Norell: Tjena och tack. Det är bara vanlig takplast fastdragen med montageskruv.
JonasHolm: Jag trodde det var skillnaden jag med tills jag tittade närmare på dem på Bauhaus och där hade både vanliga och GDS-skivorna spackelkant. /Jonas
Manberg: Du skall ha så kallade glidlister.. Kan inte säga på rak arm om det finns färdiga, men det är hur som helst en enkel konstruktion, Mitt förslag är att kontakta en timmerman, varför inte han som byggt huset?! Vart är huset byggt?
patrikr: Hej, Vad menas med plåthörn och plåtvinkel? Hur menar ni att man monterar de i så fall?
Pedda_P: Hej, vi bygger ingen balkong i början på övervåningen, där den framtida balkongen skall bli skall det först monteras två 60x130 fönster, har sett någon slags "blindplåt" som fungerar som en ram i den storleken som balkongdörrarna kommer att utgöra i framtiden, på så vis slipper man ju att kapa panel å annat sedan utan bara lyfter ut hela ramen så att säga, vad kallas sånt?
Skandyla: Hej! Jag och min famlij har en Storpool från J&F. Poolen är 5,45 diam och är 1,32 djup. Saken är den att det aldrig kommer någon som kan bygga ihop den, och vi vill inte ge oss på det själva. Vi hade en kille från J&F, men som nu har backat ut av olika anledningar. Vi vill hinna bada innan sommaren är slut. Strulet började med att grävfirman som skulle shakta av marken inte kom
Mats: Av en väldigt enkel anledning. Jag monterade syllen först och hadde således fått gräva mig under plattan och skruva genom isolering,platta och syll ;) Jag byggde helt ensam och hadde inte kunat resa en hel vägg i taget så därför fick jag göra som så att jag satte syllen på plats, monterade och riktade hörnen, monterade spikbandet och sist satte jag vägreglarna
dejmon: eller skriv helt enkelt upp på ett papper vart i höjd kortlingen sitter. ..//N
dejmon: jag ska köpa 8*120mm spikplugg o banka fast syllen med ! berättar om resultatet ! ..//N
dwedin: Tack för snabba svar... Huset är ett 1½ plan från 1954 och har bärande väggar på nedre plan, de bärande väggarna löper från gavel till gavel... Taklutningen är 38 grader. Jag kommer att rådfråga en arkitekt/konstruktör för ett exakt svar om detta är möjligt att genomföra.
Milkshaken: Hej. jag hade nog försökt att bryta upp mattan där,,, av 2 anledningar... 1: För att inte fukt ska vandra från golv till vägg. 2: För att. ponera att du vill byta matta om några år,,,, blir knöligt att skära fint och dessutom få in en ny matta tätt till den gamla befintliga som då ligger under teglet...
bmx: Jag ska mura upp min suterängvåning med leca och ovanpå detta gjuta betongbjälklag. Problemet är att det ska ansluta till mitt befintliga hus där vi rivit grundmuren (står uppstämpat på järnbalk och stämp just nu). Jag hade tänkt att vi skulle gå in med den nedre plattan under befintlig syll och sedan mura rakt upp så att mitt gamla hus står stadigt på den nya plattan + lecamuren.
spikmas: Vet inte riktigt vad du är ute efter men Rinkaby har ett förhöjningsrör till Upos 3-kammarbrunn, diameter 40cm , längd 1m. Man kan även tänka sig en vägtrumma (i samma plastmaterial). Det kan dock som mats_o säger, vara svårt att få tag på kortare längder.
007: Ok, tack för svaren! Det ligger en takstol i gamla gaveln, så lasten från taket borde fördelas ner till långsideväggarna. Hjärtväggen kommer ju fortfarande att stödja bjälklaget ungefär mitt på, det borde väl räcka? "Regelverket" består av plankstomme så det går inte att se om den endast bär sig själv eller dessutom fungerar som stöd för bjälklaget. Hur gör man för att
Manberg: Ja om det håller eller inte spelar väl ingen roll, för såvida du inte är supersäker på att det håller, så skulle i alla fall jag se till att stötta upp, förstärka eller göra vad som helst för tillfredställa min oro för ras. Om du vill ha tillstånd för att för att sätta dit akvariet så skulle jag lämna förskringsbolaget utanför, om du däremot undrar om du får ersättning
AndreasK: När jag spacklar så använder jag en 20-25 cm bred spackel. Fiberremsa med klister på och mediumspackel. Klistar fast remsan över skarven, lägger på spackel och ser till att skrapa av så att det bara finns spackel i nedsänkningen. Låter detta torka ordentligt, lägger på ett nytt lager, samma sak här, skrapar av det ordentligt. Låter det torka och slipar sedan med 120 sandpapper.
dejmon: Hej Någon här som har erfarenheter från skånska byggvarors takskjutsport http://www.skbv.se/index.cfm?Template=underkategori&ArtNr=PG-GP102&MainCat=K-GP anar ugglor i mossen, det är ju så billigt ! ..//N
Milkshaken: Här hittar du säkert vad du söker... http://www.google.se/search?q=rygg%C3%A5stak&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official google är fantastiskt... ;D ;) Ändra smileysen till : o fast utan mellanslag
Magnus_Nordmark: Vad säger leverantören? ::) Kan vara en bra väg att börja på, inte minst för att ha något att luta sig mot försäkringsmässigt..