14 862 läst ·
11 svar
15k läst
11 svar
Hur bygger jag för runt fönster ?
Hallå.
Håller på att bygga om och ut farstun här , och på gavlarna på bygget är det tänkt att sitta runda 60diam fönster.
Frågan är hur byggaer jag för dessa ?
Antar att man får regla upp en fyrkant som är 60x60 till att börja med... eller ??
Sen då?
Tack på förhand// Gabbe
Håller på att bygga om och ut farstun här , och på gavlarna på bygget är det tänkt att sitta runda 60diam fönster.
Frågan är hur byggaer jag för dessa ?
Antar att man får regla upp en fyrkant som är 60x60 till att börja med... eller ??
Sen då?
Tack på förhand// Gabbe
okej... ska jag sen lägga en masonitremsa runt i hålet med då eller nått sånt ?
För jag antar att du menar att jag ska sätta sån plywod både i utkant och innekant på regelverket.
Nån som har bilder på installation av runda fönster ? eller kanske nån som kan göra en skiss ?
För jag antar att du menar att jag ska sätta sån plywod både i utkant och innekant på regelverket.
Nån som har bilder på installation av runda fönster ? eller kanske nån som kan göra en skiss ?
Hej!
Jag har sett varianter där man först gjort en fyrkant 60x60 som du beskriver, och sedan satt regelbitar på snedden i alla hörn. På så sätt bildas ett 8-kantigt hål som ganska bra sluter tätt kring fönstret. Gott om fästpunkter finns då också. De små glipor som finns kvar täcks med de vanliga väggskivorna.
Har tyvärr inga bilder, men jag har för mig att det finns på nån av de privata hemsidor som finns i byggahus länkarkiv.
Jag har sett varianter där man först gjort en fyrkant 60x60 som du beskriver, och sedan satt regelbitar på snedden i alla hörn. På så sätt bildas ett 8-kantigt hål som ganska bra sluter tätt kring fönstret. Gott om fästpunkter finns då också. De små glipor som finns kvar täcks med de vanliga väggskivorna.
Har tyvärr inga bilder, men jag har för mig att det finns på nån av de privata hemsidor som finns i byggahus länkarkiv.
hur menar du då bebben?
Plocka bort innervägg tillräckligt mycket så du kommer åt. Din fyrkantiga ram monterar du på plats och ansluter mot de bärande reglarna underifrån och övriga reglar. Om du har gips som vindskydd innanför panelen sågar du bara ur för det runda fönstret. Montera fönstret antingen med skruv genom regelvirket (ramen) eller kilar och lim. Har du papp som vindskydd får du lappa detta mot fönstret så du inte får för stora glipor. Vi vill ju inte ha köldbryggor.
Nu är det bara att montera dit foder på utsidan som enklast består av 22mm plywood. OBS! såga ur hela fodret ur en skiva så slipper du fuktproblem i skarvar. Olja och måla fodret innan montering. Jag klippte bara till en rostfri plåt som fick vara utesmyg. Var noga med att det är helt tätt mot fönsterramen, för det blir ingen lutning utåt nämligen med denna metoden. Mitt runda fönster sitter rätt nära taket och mot Norr så det blir aldrig något vatten som kommer åt där. Plåten ska gå upp på halva fönstret. Limma ordentligt under. Borra plåten och spika med gummitätad plåtspik. Nu blir det supertätt. Man kan också sätta en plåt på ovansidan om man tycker det behövs för regnskydd. Jag kletade istället dit en massa utelatex så plywooden skyddas rejält mot väta.
Dags för isolering med glasfiberull på insidan. Har du glipor i vindskyddet fyller du bara dessa med fogskum. På med innersmyg, plast, gipsskiva och innefoder (som också kan göras med plywood eller OSB).
/CC
Nu är det bara att montera dit foder på utsidan som enklast består av 22mm plywood. OBS! såga ur hela fodret ur en skiva så slipper du fuktproblem i skarvar. Olja och måla fodret innan montering. Jag klippte bara till en rostfri plåt som fick vara utesmyg. Var noga med att det är helt tätt mot fönsterramen, för det blir ingen lutning utåt nämligen med denna metoden. Mitt runda fönster sitter rätt nära taket och mot Norr så det blir aldrig något vatten som kommer åt där. Plåten ska gå upp på halva fönstret. Limma ordentligt under. Borra plåten och spika med gummitätad plåtspik. Nu blir det supertätt. Man kan också sätta en plåt på ovansidan om man tycker det behövs för regnskydd. Jag kletade istället dit en massa utelatex så plywooden skyddas rejält mot väta.
Dags för isolering med glasfiberull på insidan. Har du glipor i vindskyddet fyller du bara dessa med fogskum. På med innersmyg, plast, gipsskiva och innefoder (som också kan göras med plywood eller OSB).
/CC
Produkter som diskuteras: "plåtspik"
Plåtspik
Plåtspikar är särskilt designade för att användas vid infästning av plåt eller stål. De har en robust konstruktion och är oftast tillverkade av starka material som kan tränga igenom plåt eller stål utan att böja sig eller bli trubbiga.
Läs mer
tack för beskrivningen chris.
En liten undran bara "smyg" vad är det ? är det det som blir från själva fönsterkarmen och ut till fodrena ? funderar isf på om det funkar att använda masonit till det ?
Nu slipper jag riva innervägar och sånt för jag håller alltså på att bygga upp en helt ny farstu efter att jag jämnat den gammla med marken... den nya blir dubbelt så stor ungefär. Så jag har fått upp hela stommen och svall och papp , så det som återstår av stombyggandet är bara detta med dom runda fönstrena.
Har idag nästan fått det färdigt till det ena runda iaf. reglade upp en ram med innermått 60x60 med 145x45 reglar presis som resten av väggstommen , och sen läger jag i 145x22 i varje hörn så hålet blir 8 kantigt. tror det ska bli bra.
En liten undran bara "smyg" vad är det ? är det det som blir från själva fönsterkarmen och ut till fodrena ? funderar isf på om det funkar att använda masonit till det ?
Nu slipper jag riva innervägar och sånt för jag håller alltså på att bygga upp en helt ny farstu efter att jag jämnat den gammla med marken... den nya blir dubbelt så stor ungefär. Så jag har fått upp hela stommen och svall och papp , så det som återstår av stombyggandet är bara detta med dom runda fönstrena.
Har idag nästan fått det färdigt till det ena runda iaf. reglade upp en ram med innermått 60x60 med 145x45 reglar presis som resten av väggstommen , och sen läger jag i 145x22 i varje hörn så hålet blir 8 kantigt. tror det ska bli bra.
mathiasS: vad är lux-skivor?
Ja just det! Masonit går att använda, eller tunn plywood, eller plåt. Man kan också köpa detta i samband med att man köper fönstren, då är det ofta böjd furu eller stavlimmat. Dyrt men enkelt vid monteringen. Oftast så har man liknande smyg även på utsidan fönstret, så glaset ligger ca 5 cm in i fasaden. Kolla hur de andra fönstren i huset sitter och använd helst samma mått.
/CC
/CC
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
