1
1971: Tack, perfekt! Jonas
9 svar · 16,0k läst
M
Mats: Spontant så tycker jag att 120 mm isolering låter som en bra ide. Teoretiskt ska ju 145 få plats precis men jag skulle nog ta 120 för säkerhetsskull
1 svar · 4,4k läst
N
Newman: Hej. Har fått för mig att en del klär sina källarväggar med lättbetong skivor, finns det någon här som gjort det? Gör man det endast för att få en slät vägg eller har det även en viss isolerande effekt? Har precis fått riva ur min inredda källare efter visst mögelangrepp och söker efter alternativ till innerväggarna då dessa inte ser allt för roliga ut efter rivningen, de som
0 svar · 3,9k läst
M
Mannesson: Brukar stå på förpackningen, rör sig om en torktid på 1-3 timmar om jag inte minns fel. Glöm ej att spä den om du primar på betong (sugande underlag)
1 svar · 5,8k läst
M
Mats: Jag har plast där jag gjorde genomföringar i mina L -element men det är ju samma temp på båda sidor. Tanken är ju att det inte ska vara nått vatten stånde i slangen så det ska inte vara nått problem
1 svar · 3,8k läst
M
Mats: Det fina med duken är att den släpper fukt/vatten åt ena hållet och är tvärtät åt andra. Använde faktist en spillbit som pressening ett tag
16 svar · 3,8k läst
P
poiu: Dessutom finns det olika cement: :)
2 svar · 4,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: T.o.m. en fördel att vända blocken uppochner i det översta skiftet för t.ex innerväggarna ;) http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/murning/
2 svar · 1,9k läst
W
wbghandi: Hej ! Jag har 4 st slagportar , och det sitter panel på dom så nu är det så att panelen är vriden o torr som fnöske (sprickor) min fråga är finns det inte färdiga skivor man kan montera på garageportarna ? var finns dessa o köpa ? pris ?
0 svar · 3,7k läst
M
Mats: Jag hadde parocs variant iofs. Hadde en bekant som är ex snickare som matrialväljare åt mig så det var enkelt i den biten. Gips har alltid brandskyddsfördelen, nackdelen är vikten
13 svar · 3,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Precis så, andra beskriver det likadant. Men du behöven definitivt inte lika kraftig limträbalk som nockbalken. Med endast en meter spännvidd ska du klara dig med mycket mindre, kanske t.o.m. 2st 220x45 ihopspikade, men utan att veta vilken vikt ditt tak är beräknat att bära är det omöjligt att säga vilken dimension du behöver. Jag kan inte sådana här beräkningar, men om du
4 svar · 3,3k läst
pinebar
pinebar: Hej! Vi kommer också att använd plyfa som är lika tjock (och sågas lika bred) som de andra fönsterfodren till vårt runda fönster. Tror inte heller att man märker så mycket att den inte är "hårig" som de andra. Du kanske kan rolla den lite med någon typ av spackel innan du målar den om du vill få en lite ojämn struktur på den också. /pinebar
3 svar · 4,3k läst
G
guran1: Hej! Jag skall göra en övervåning på mitt befintliga hus och skall ha en järnbalk i bjälklageet för att allt skall hålla. Har någon ideér hur man lättast skall fälla ner den i bjälklaget och lägga nya golvbjälkar. Jag tror jag vet hur jag skall göra men vill gärna höra andras ideér. Innertaket på våningen under är inte fastspikat i de gamla takstolsbjälkarna utan nedsänkt
0 svar · 5,1k läst
S
Silverfisk91: Tack för svaren! Finns det något sätt att göra det utan en 50 mm stenullsskiva, det är en takkupa som ska putsas och jag vill helst inte att väggarna ska bli för tjocka.
3 svar · 5,5k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=57814/0]Fönster & dörrar[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,8k läst
J
JohanP: Hej! Det är så att jag tänker bygga ett hus och garage med lättbetong av fabrikatet Ytong. Tanken är att köpa det själv från Polen. Men utan att behöva åka över utan endast med telefonkontakt/mailkontakt. Är det någon som har erfarenhet av att fixa Ytong från Polen. Är det lönsamt? Någon som kan delge mig någon polsk kontakt eller polsk leverantör som har Ytong? Finns det
0 svar · 3,0k läst
R
robb@n74: Skall bygga lägenhet ovanför garaget, garaget är väl isolerat, men jag vet inte hur mycket värme jag kommer ha på i framtiden..  :-/ Det är golvvärmeslingor ingjutna så lite grundvärme blir det troligen ::) men inte över 12 grader på vintern iaf. Skall jag använda ångspärr, och isf var placerar jag den, i taket i garaget eller under golvspånet?
0 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hmm Ett sånt där cirkelanslag verkar ju inte så svårt att tillverka till sin egen sticksåg, en "plåtremsa" av rätt dimension, och ett hål längst ut på plåten. Sen drar man en liten skruv eller spik i hålet! Tror jag ska göra en sån till min såg :D
4 svar · 9,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Har du golvvärme? Tänk isåfall på spik/skruvdjup
3 svar · 2,7k läst
F
Fehnik: En variant är väl att göra som vi gjorde med uterummet i sommras att skruva en 45x45 och "hänga" balken på. Vet iofs inte riktigt hur man ska göra i ditt fall vi satte en 45x45 på ena bärlinan för taket och jackade ur balkarna så dom passade. Ska försöka mig på lite ascii konst nedan.... |L------------| |#L_______| Vet inte om du fattar jur jag menar.
2 svar · 2,3k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kila upp fönstren och borra med karmborren genom fönstret in i 45:an. Så får Du ett borrat hål som passar karmskruven utan att spricka. Mvh Putte
5 svar · 4,9k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50208/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,6k läst
Eklundh
Eklundh: Hejsan! Jag har ett litet problem jag hoppas någon här kan hjälpa mig med. Till våren ska vi bygga ett uterum. Bredden för detta kommer att vara 5.7m och djupet 3.8m. De flesta uterum jag har sett har en stolpe i mitten för att bära upp taket och undvika svikt. Min fråga är är följande: Vilken dimension behöver man gå upp till för att slippa pelaren i mitten? Jag har funderat på
0 svar · 2,0k läst
P
pixel: Har du läst igenom den här? http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40336/0
1 svar · 4,3k läst
lier
lier: 3-4cm har ingen sörre betydelse.... Förutom att se till att garderober får plats som Mats o sa. :)
7 svar · 5,1k läst
Larsa
Larsa: För att böja trä skall det ju ångas. Det går att använda ett spirorör som man på ngt finurligt sätt kopplar till en gryta med kokande vatten. Isolera röret så att ångan inte svalnar på en gång. En variant är att sätta ett 100 mm rörinuti ett 150 mm rör. Skumma fast det med byggskum i ändarna. Sen är det bara in med en träpinne i röret och efter en stund tar man ut den och
8 svar · 4,1k läst
M
Mats: Som sagt hellre osb eller spån i bottenlagret och sen gips utanpå
4 svar · 2,9k läst
M
Mats: Japp de har de. Har köpt 2000+ skruv där. Vettitusan var de har gömmt den på webben
17 svar · 3,3k läst
A
alacs: Förmodligen fel forum, men jag hittar inte något bättre ställe att posta frågan på. Vi ska bygga om hemma, och har för avsikt att ta ner några väggar. Problemet är att det inte finns några konstruktionsritningar för huset, så vi vet inte själva vilka som är bärande/icke bärande. Tänkte alltså kontakta någon för hjälp med att utröna vad som kan vara vad, men VEM kontaktar
0 svar · 4,9k läst
M
midvinter: Korttidsmätningar har gjorts tidigae, 160 Bq i källarrum, och 250 Bq i sovrummet som har en dörr öppen till fd. garaget . Förra ägaren hade gjort ett kontor i en del av fd.garaget. Frågan är då om radonet kommer i från fd. garaget.... Hur tar man reda på radonet kommer i från marken eller byggnadsmaterialet? Jag tycker att det är märkligt att få ett lägre värde i källarplan än
3 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.