Håller på och bygger garage.

Ska ha takkonstruktion med balk i nocken. Balken är stödd med infällda pelare i väggarna samt en i garaget.

Nu är det så att jag ska ha ett litet loft i halva garaget och för trivselns skull så vill jag ha ett fönster till detta. Jag vill ha fönstret rakt under nocken, men hoppsan!  :-/
Där var ju en pelare!

Det är inget stort fönster, 6x6 max 8x8, men det ska sitta mitt i...

Hur lösa detta?  :o

En pelare på varje sida om fönstret borde väl fungera, men vad växlar jag av med ovan fönstret?

3 st 45x220 spiklimmat? Beställa 1M extra limträ lika nockbalken, 90x315?

Flera bud, kamrater och konstruktörer..?

/V.h. Linus

Jag hade precis samma problem med mitt runda fönster på gaveln. tog helt enkelt två halvrunda.
Blev riktigt bra.

Avväxling är melodin.
Vi har ett runt 1200-fönster precis under vårt limträ.

Fick växla av det med en stålbalk över fönstret som då vilar på två pelare vid sidorna av fönstret ner i grundmuren..

Enda varianten jag kan tänka mig för att lösa ditt problem..

Vi har ett stort vikdörrsparti mitt i gaveln och det har löst sig gallant med en kort pelare av ihopspikade 2tum4 (40 cm) en limmträbalk (3,4m) och sen en pelare på vardera sidan fönstret. Inga problem

Mikael_L
Linus_Arthursson skrev:
En pelare på varje sida om fönstret borde väl fungera, men vad växlar jag av med ovan fönstret?
3 st 45x220 spiklimmat? Beställa 1M extra limträ lika nockbalken, 90x315?
Precis så, andra beskriver det likadant.

Men du behöven definitivt inte lika kraftig limträbalk som nockbalken. Med endast en meter spännvidd ska du klara dig med mycket mindre, kanske t.o.m. 2st 220x45 ihopspikade, men utan att veta vilken vikt ditt tak är beräknat att bära är det omöjligt att säga vilken dimension du behöver.
Jag kan inte sådana här beräkningar, men om du är sugen att använda limträ så finns det beräkningsprogram på hemsidorna hos några leverantörer.

Dom stående balkarna behöver kanske inte vara så superkraftiga heller, men återigen, lasten måste vara känd om en riktig beräkning ska göras.

Om du kan ta reda på vilken last du har, så kanske, med lite tur, någon på forumet kan räkna åt dig. Annars kan(/bör?) du anlita en byggnadsingenjör.

Lycka till
//ML

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.