3 350 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Amatörfråga.
Sida 1 av 2
Ska bygga ett isolerat rum-i-rummet och i väggreglarna ska jag använda sån vinklar i plåt (L-formade) för att fästa reglarna med. Det var någon som sa att det är bättre för att slippa sprickor osv. Istället för att skråspika.
Men så till min mycket enkla fråga. Ska man skruva eller spika fast L-profilerna?
I så fall vilken typ av spik eller skruv? Har för mig att man kör ankarspik eller något sånt.
Det är 45x70 reglar jag ska ha (om det säger något om valet av skruv eller spik).
Men så till min mycket enkla fråga. Ska man skruva eller spika fast L-profilerna?
I så fall vilken typ av spik eller skruv? Har för mig att man kör ankarspik eller något sånt.
Det är 45x70 reglar jag ska ha (om det säger något om valet av skruv eller spik).
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Ett amatörsvar på amatörfrågan:
Jag skulle skråspika med 3", det är både snabbt och enkelt. OM jag ändå använde vinklar skulle jag skruva dom, med vad spelar inte så stor roll, men det finns ankarskruv att köpa.
Jag skulle skråspika med 3", det är både snabbt och enkelt. OM jag ändå använde vinklar skulle jag skruva dom, med vad spelar inte så stor roll, men det finns ankarskruv att köpa.
För att inte reglarna ska spricka, och för att jag överhuvud taget är så klantig på skråspikning, brukar jag förborra regeln. Brukar funka bra och blir mycket lättare att spika...men borren får inte vara för tjock (ett par mm tunnare än spiken brukar jag köra med) och inte gå in i regeln som man spikar mot, för då sitter det sämre.
Det Staffan1 undrar över är väl hur han ska fästa spikbeslagen? Du ska använda ankarspik eller ankarskruv. Ankarskruv har den stora fördelen att man lätt kan ändra om man får någonting på fel ställe. Det är inte heller så kul att spika uppåt på vinklarna som är i taket. Alltså - det är ankarskruv du ska skaffa. Finns hos alla byggvaruhandlare.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Staffan1 skrev:
Det gör det inte om man gör rätt..... :
Ankarskruv har föresten Biltema i sortimentet nu igen, där kan dom rackarna köpas billigt.
Farzan skrev:
Jadu att förklara det i text är ju inte så lätt. Men om man provar på att skråspika ett par gånger så lär man sig snabbt vilken vinkel och avstånd från kanten som funkar. Jag brukar slå två spik från ena sidan, och en från den andra. Jag brukar nog också spika med en vinkel brantare än 45 grader.
...det blir också väldigt mycket enklare om man först slår in spiken helt rakt några millimenter (så den får lite fäste), sedan vinklar man den till önskad vinkel och spikar vidare. Fast det kanske är självklart, vad vet jag. Också ett bra "trick" om man skrå-skruvar.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer