Ska bygga ett isolerat rum-i-rummet och i väggreglarna ska jag använda sån vinklar i plåt (L-formade) för att fästa reglarna med. Det var någon som sa att det är bättre för att slippa sprickor osv. Istället för att skråspika.

Men så till min mycket enkla fråga. Ska man skruva eller spika fast L-profilerna?
I så fall vilken typ av spik eller skruv? Har för mig att man kör ankarspik eller något sånt.

Det är 45x70 reglar jag ska ha (om det säger något om valet av skruv eller spik).

Ett amatörsvar på amatörfrågan:

Jag skulle skråspika med 3", det är både snabbt och enkelt. OM jag ändå använde vinklar skulle jag skruva dom, med vad spelar inte så stor roll, men det finns ankarskruv att köpa.

Jag fick rådet att skippa skråspikning, för att det är så lätt hänt att reglarna spricker.

För att inte reglarna ska spricka, och för att jag överhuvud taget är så klantig på skråspikning, brukar jag förborra regeln. Brukar funka bra och blir mycket lättare att spika...men borren får inte vara för tjock (ett par mm tunnare än spiken brukar jag köra med) och inte gå in i regeln som man spikar mot, för då sitter det sämre.

Det Staffan1 undrar över är väl hur han ska fästa spikbeslagen? Du ska använda ankarspik eller ankarskruv. Ankarskruv har den stora fördelen att man lätt kan ändra om man får någonting på fel ställe. Det är inte heller så kul att spika uppåt på vinklarna som är i taket. Alltså - det är ankarskruv du ska skaffa. Finns hos alla byggvaruhandlare.

Tack för bra svar. Ankarskruv får det bli.

Staffan1 skrev:
Jag fick rådet att skippa skråspikning, för att det är så lätt hänt att reglarna spricker.

Det gör det inte om man gör rätt..... ::) Och det är inte så svårt faktiskt. Men byggvinklar funkar det också även om det är dyrare och tar längre tid.

Ankarskruv har föresten Biltema i sortimentet nu igen, där kan dom rackarna köpas billigt.

MathiasS skrev:
Det gör det inte om man gör rätt..... ::)
Och hur gör man rätt..?

Ett enkelt sätt är annars att skuva upp plåtreglar, men du kanske vill ha trä.

Farzan skrev:
Och hur gör man rätt..?

Jadu att förklara det i text är ju inte så lätt. Men om man provar på att skråspika ett par gånger så lär man sig snabbt vilken vinkel och avstånd från kanten som funkar. Jag brukar slå två spik från ena sidan, och en från den andra. Jag brukar nog också spika med en vinkel brantare än 45 grader.

Ett knep kan vara att böja spikarna lite innan man slår i dem, så de liksom svänger lite i sin bana. Ett annat sätt är att skjuta med spikpistol. Det är allra enklast.

Uhm...okej. Skulle bara kolla om det fanns något knep jag inte kände till men utom spikpistolen så...och en sån kommer jag nog inte att skaffa i första taget.

...det blir också väldigt mycket enklare om man först slår in spiken helt rakt några millimenter (så den får lite fäste), sedan vinklar man den till önskad vinkel och spikar vidare. Fast det kanske är självklart, vad vet jag. Också ett bra "trick" om man skrå-skruvar.

Angående Biltemas ankarskruv så får man va försiktig så man inte drar i dem för hårt.
Jag drog av ett antal skallar. därav det låga priset kanske?

Gjorde det samma med byggmax varianten, sen skaffade jag grabber, och drog av lika många skallar där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.