P
Jag har planer på att bygga en skolbänk till min dotter. Snittet skall vara av den gamla 'old school'-sorten där bänk och stol sitter ihop. Ovan arbetsytan har den en urgröpning för linjal och sudd samt en nedsänkt kopp att stoppa pennor i.
Jag tänker mig att den ska tillverkas i massiv oljad ek och ha en stoppad skinnsits (ev fällbar). Så, till frågorna;

Vet någon om det finns ritningar på dylikt att ladda ner. Den kommer att byggas ur eget huvud, men det kan vara intressant att se hur andra tänker och få lite idéer.

Hur går man lämpligast tillväga om man ska böja ekribbor (typ 21 x 45-69) till ryggstödet? Jag inbillar mig att det lättaste är att göra en jigg av plywood med rätt radie och fixera/spänna fast ribborna mot denna. Fuktar/blötlägger man virket innan fixeringen, och håller det sig krokigt sedan? Hur länge bör det ligga i böj? Är det bättre att göra någon form av lamellvariant till detta?

snarare en sån här

skolbänk.jpg

P
Just så, fast i modern tappning.
Ek istället för fur, rostfritt stål istället för tenn och lite mer designat.

Ingen som har erfarenhet av att böja x antal pinnar i samma radie?

Du måste nog limma ihop flera lager för att det ska hålla sig böjt. Ta typ tre-fyra lager som du blöter, limmar med polyeuretanlim och spänner fast mot formen.

P
Nej, det är nr 1 jag vill få till böjar på. Sittytan blir stoppad och läderklädd så där känns det lite overkill med skålad sits.

verkar enklare att såga ut en böj ur en större bit.

Går det inte att helt enkelt lägga ribborna i blöt ett tag och sen lägga dem med vikter på ändarna och en liten kloss under mitten?

För att böja trä skall det ju ångas. Det går att använda ett spirorör som man på ngt finurligt sätt kopplar till en gryta med kokande vatten. Isolera röret så att ångan inte svalnar på en gång. En variant är att sätta ett 100 mm rörinuti ett 150 mm rör. Skumma fast det med byggskum i ändarna. Sen är det bara in med en träpinne i röret och efter en stund tar man ut den och böjer den, låt svalna och torka i "spänn".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.