Byggmaterial & Byggteknik
bimbosorken: jag håller på att bygga min bastu och i den har jag snedtak och tänkte använda en snedtakslist 19x56 mm 38 grader trivselhus har list men min fråga är om de finns någon list med måtten 19x56 som inte är snedtak som jag kom montera i hörnen för att uppnå samma höjd på listerna Eller blir man tvungen o specialsåga dessa ?
sirbo: Ok tack tror det lutar åt en fetare list, ska prova med en panel utan spont.
zingo: Lättbetong är underbart att jobba med. Du sågar med vanlig såg och fixar lätt fina detaljer om du är lite pillig. Finishen åstadkoms genom att du lägger ett centimetertjockt (drygt) lager puts ovanpå, dock armerad med t.ex hönsnät. Putsen målas med vanlig väggfärg. Lättbetongen är väldigt bräcklig och mjölig så putsen är nödvändig. Följande bild visar vad jag fick ihop av
saturnus: Jag anser inte ventilen har någon betydelse nu längre. Det Du kan göra, skär till en frigolitebit ca 10cm tjock, och tryck fast i hålet, sen kan du spackla över och tapetsera/väva, eller vad du nu skall ha på väggarna.
spocks_beard: Har det stått 30år vad ska hända? Knarr beror ofta på att brädor/stegen inte ligger dikt an mot underlaget. Skruv, lim, kilar ?
ByggPutte: Är det plasma eller lcd? Storlek/vikt? Brukar Stå på molly expandern hur mycket vikt den tar. Mvh Putte
kungen_72: Putsbruk C fungerar perfekt, sätt dit armeringsnät där du ska putsa så är risken att det spricker minimal. Nätet finns i byggvaruhusen och är lite kraftigare än hönsnät och med fyrkantiga rutor. Så gjorde jag och det har inte spruckigt trots att vi eldat som f..n i vår insats. :D
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59312/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
Callew: Hejsan! Vi skall bygga en fritidsstuga i lösvirke (80kvm) till våren och vill så klart köpa så billigt material som möjligt. Finns det någon där ute med erfarenheter kring inköp i baltikum? Vi vill gärna få följande frågor besvarade: - Har de sortiment liknande vårt och har de samma standarder avseende byggmått etc? - Ungefärliga prisjämförelser. - Byggvaruhus i närheten till
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted3/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
ylven: [citat] Ja, och det är därför som folk får lungsäckscancer även utan att ha varit medvetet utsatta för asbest, det finns nämligen överallt runt oss! Lungsäckscancer är en högst otrevlig sjukdom som bara existerar i samhällen där det finns asbest. Därför skulle jag iaktta alla försiktighetsåtgärder som var möjliga om jag skulle plocka ner eternitskivor i min källare.
snuttjulle: Måste bero på hur stora mängder det handlar om när du säger regn vatten. När jag rev i källaren uppdagades ett läckande vattenrör som säkert läckt en längre tid och på utsidan av träulliten syndes inget av denna läckan. Däremot syndes det på träulliten och på betonghålstenen. Så jag kan mycke väl tänka mig att träulliten dolt regnvattnet för dig men du borde ha märkt det
nomis: Jag skulle rekommendera en stålstomme. Enklare att sätta upp. Ibland hittar man begagnade stommar på annons som kan vara prisvärda. Dessutom vet jag en som har en stålstomme liggande, blir ca 18x25m. Fina fackverksbalkar utan dragband (öppet upp i nock invändigt). Men det kostar ju...
zaxter: Det är en liten villa för åretruntboende. Kan ju nämna att det är tilläggsisolerat på utsidan under 70-talet.
gimarho: Var får man tag i sån mässingslist med räfflor till trappan? :-? Har letat en del på nätet, men har inte lyckats hitta ngn...
Hermes: Hej - Jag skall renovera upp och delvis även ytmässigt bygga ut ett äldre hus. Jag vill höja takhöjden som nu är ca 3 m till 3.5 (dels för att sätta in högre fönster, dels för att få bättre proportioner i ett nytt större rum). Eftersom huset, som har formen av en länga med obrutet sadeltak, blir inte bara förlängt utan även breddat kanske de nuvarande takstolarna inte kan
andreas_eriksson: Hej jag håller på att inreda vinden på ett gammalt plankhus och har hört att man kan stiffta vanlig vindpapp som kondensskydd direkt på takrotet och låta det gamla spåntaket fungera som luftspallt. Vet någon om det stämmer? Så jag törs göra på det viset. MVH A. Eriksson
Anonymiserad 23608: Köp också rätt sorts plugg -Nylonplugg, inte dom vanliga gula, röda, bruna eller blå plastpluggarna. 95% av alla träskruv som säljs är härdade vassa sådana och dom skär in i plastpluggen, medan en nylonplugg står emot och expanderas istället.
Ingenjören: Sotaren hemma tog 1250kr inkl moms för besiktning inkl provtryckning av två pipor (till öppen spis och kakelugn) + täthetsprovning av själva kakelugnen. /Ingenjören
poiu: Eftersom jag nu brukar agera djävulens advokat, eller motvals käring. Välj själv. :) Så kan jag inte låta bli att ifrågasätta lite till. LyckeK skrev: [citat] Har man verkligen så god koll på vart vattnet rinner i mineralullen? Det har ju en massa fibrer att rinna längs, och är man verkligen garanterad att det inte följer fibrer in mot bakomliggande vägg. Nästa fråga är rent
hempularen: vad gäller damm. Sists jag var och hyrde maskin så såg jag en pryl jag aldrig sett förut. Det var en dammsug som såg ut som en bit vägg ca 1 kvm. Den hade en stor filteryta och sög över hela ytan. tanken var att man ställer upp den i närheten av arbetsplatsen, och tydligen så blåser den ut frisk dammfri luft på baksidan.
pinebar: :D Detta börjar låta som en kul annons jag läste en gång där de hyrde ut et f.d. fårhus i två våningar med luftig planlösning utan väggar..... Han menade nog att ingen av innerväggarna är bärande. Ytterväggarna som inte är gavlar är säkert bärande. Vill du få bättre besked så rekommenderar jag att du hyr en timme eller två av en byggnadskonstruktör och ber honom titta på
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9/0]Tak & vind[/link] [move by] MathiasS.
hanna1: Tänkte bygga egna bänkskivor av sheshamträ och undrar därför var jag kan köpa det.
nimhed: [citat] Om du är nöjd över att din vägg isolerar lika bra som ett bra fönster, så tror jag du är lite snett på det. En vägg bör vara betydligt bättre än ett fönster, oavsett fönstrets kvalite.
Martin_L: Jo precis en expander som knäcker sig på baksidan av gipsen får du nog ha. Om lampan inte väger så mycket finns det mindre expandrar i plast (vita) som du kan köpa (i stället för metall). Dom syns inte så mycket.
Eld: Formen måste vara tät. Det kommer rinna ut betongvälling genom en springa som bara är ett par mm bred när man vibbar och då blir det sämre kvalitet på betongen innanför eftersom det blir för lite vatten och fina fraktioner kvar i formen just där.
Mats: Skruv. Snällare mot väggen och lättare att hantera. Sen går det ju att lägga i backen om man har gjort nått lite mindre "bra"
synpunkter: Frågan om gips på källarväggar har diskuterats en del förrut här på forumet. LyckeK verkar vara en kille som man inte snackar bort i puts- och bruksammanhang, men Maxits support har vid två tillfällen avrått mig från att putsa källarväggar som ligger under jord med gipsputs, om det finns viss "fuktrisk". Av den anledning kommer jag själv att putsa alla ytterkällarväggar under jord