D
Daniel_179: Du har nog helt rätt, en bilningsmaskin är ju specialanpassad, dyrare och säkert starkare. Min borrhammare kan man stänga av rotationen på och bara få slag. Men tror ni att den funkar att bila i betong med? Svårt kanske att säga eftersom ni inte sett just den, men se det som en standardmodell av borrhammare.
4 svar · 5,0k läst
H
hireliath: [citat] Tackar och bockar!
2 svar · 3,0k läst
M
Ms_IT-Nisse: Först och främst: Kommer du att värma upp uthuset över 18 grader året om? I såfall rekommenderas plast, annars inte. Om du skall lägga in något golv över golvspånskivan så kan du placera plastfolien där, annars så kan du göra enligt ditt förslag. Nackdelen med ditt förslag är att du inte kan både fästa spånplattan med skruv och lim i reglarna.
1 svar · 10,3k läst
D
Anonymiserad 23608: http://www.fanerkompaniet.se/produkter
1 svar · 4,4k läst
J
JakobI: [citat] Precis, detta skrevs mycket om för några år sedan då det blev tillåtet att bygga flervåningshus i trä (där Växjö universitet var inblandade och byggde Sveriges största trähus). En limträbalk förkolnar sakta och bibehåller länge sin bärförmåga medans en stålbalk kroknar efter ett par minuter, i en kraftig brand.
7 svar · 7,4k läst
Snurre
Snurre: Jula säljer en sk. fogfräs ett tillbehör som man kopplar till en vinkelslip som gör det lättare att ta bort gammal fog. Var dock försiktig eftersom det är ganska lätt att fräsa i teglet också. Men detta lär man sig fort. Vet du inte vilket fogbruk som har använts så se till att du inte använder ett för hårt bruk. Ett vanligt KC-bruk fungerar i de flesta fall. Lägg lite bruk på
1 svar · 4,4k läst
S
Strixx: Jag har en täljstenskamin på 500kg som står på klinkers, inga problem. Klinkern har jag satt på golvgipsskiva som i sin tur är skruvad och limmad på golvspån.
4 svar · 8,3k läst
Z
zankan: Att inte trycka ihop karmen är egentligen det minsta problemet med arbetet som sådant.... Man låter bågen/dörrbladet sitt akvar och trycker in masonit på säg 20 c/c eller nått mellan dörrblad och karm... Vips så har man kirrat det bekymmret... Dock så är fogskum en produkt som jag pesonligen inte rekommenderar om det finns andra alternativ då det inte är helt ofarligt att arbeta
8 svar · 22,7k läst
M
Mats: Har aldrig testat med får faktiskt men armeringsnät funkar fint som stängsel till kalkoner i alla fall. Blev ett hastigt hägnbygge en kväll, lite oplanerat om vi säger så
3 svar · 3,5k läst
H
Herr_Bygg: Kan du få bort all sot så att ett nytt lager fäster? Är skortenen frost-, fukt-skadad /uppluckrad? Varför inte sätta in ett rostfritt flexrör, ist?
11 svar · 14,3k läst
H
Herr_Bygg: Har hört att betongen lättare flyter igenom de springor, som är svåra att undvika exv vid kantformar för plattta på mark.
5 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Så ser jag också på det, och därför kan den (säkerligen inom några rimliga gränser) sitta där hur länge som helst innan man sätter plattorna. Att man kan behöva torka av en primad yta som blivit dammit är ju helt rimligt men förtar inte primerns funktion.
6 svar · 35,1k läst
P
peterce: Nu har jag sprutat in en hel hög fogskum. När jag öppnade takpanelen fullkomligt rasade det ner dolomitkross. Det blev en halv pappkasse full innan det bedarrade! In med lite skum i taget, vänta en timme på yttorrhet, sedan in med nästa. En stor fördel var det att dolomitkrosset rann ganska lätt, för då uppstod inga håligheter dit skummet inte nådde. Nu väntar jag över natten och
8 svar · 9,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50181/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,7k läst
M
Mats: Antingen reglar du upp en vägg på vinden jämms med nuvarande ytterväggar och isolerar den som en yttervägg. Då får du ju ett loft och en kallvind. Alternativet är att du isolerar golvet mot verandan och sen isolerar befintliga väggar. ger större loft men ingen vind alls
1 svar · 3,8k läst
·
T
TN: En variant som jag brukade köra med i ett hus där det alltid blev stora kratrar varje gång man borrat var som följer 1) Borra där jag skulle 2) spackla igen hela det stora hålet 3) tryck in en plugg i spacklet där den var tänkt att sitta 4) Låt spacklet torka 5) skruva upp kroken till tavlan eller vad det var som skulle upp Mao det tog alltid ett par dagar att få upp en tavla efter att
2 svar · 19,5k läst
A
andersmc: Jovisst, har du reglarna framme så sätt för 17 OSB+gips. Utegipsen har en yta som är behandlad med något (vax?) som ska göra den tåligare mot fukt. Det kan möjligen göra den svårare att måla, men jag tror inte det är något större problem. Det är bara att testa.
5 svar · 6,1k läst
D
Draven: Tackar för all hjälp det blir nog en oljad ek trappa...
9 svar · 8,4k läst
A
andersmc: Jovisst, "riktig" spik. Jag har en dyckertpistol också, men den har jag att spika lister med. Du ska inte uppfatta dyckertpistolen som en billig variant av spikpistol. Det är två olika verktyg med olika användningsområden. Men båda är jättebra till det de ska vara till.
13 svar · 8,1k läst
·
S
styrman1: Fråga personalen på byggmax men sen frågar du tillverkaren. det brukar stå på buntarna vem som gör eller importerar dem. Kul om du fick samma svar av båda...
2 svar · 5,4k läst
P
procyon: [citat] Tack för ditt svar. Jag är också övertygad om att dränering/isolering på utsidan är det bästa alternativet. Dock bor jag i en bostadsrätt med egen källare och denna fråga är därför av kollektiv karaktär. Det är så att jag rivit ned en gammal träullsmatta från ena ytterväggen och endast reglat och satt upp gips med luftspalt. Alltså inte isolerat. Jag hörde någon
11 svar · 9,3k läst
MathiasS
MathiasS: K-rauta har bra (bäst?) pris på PTS-skruven!
5 svar · 2,8k läst
P
Pius: Tack för tipsen ! Det verkar som om det inte finns cellulosa på "rulle" utan att det är lösull som gäller. Tipset om linull verkar dock intressant, skall ta reda på mer om det. Vi har hört om linisolering förut men avfärdat det som "extremt", men kanske det är något i a f. Antagligen är det ganska dyrt men det får man väl ta. Vi har fått för oss att vi vill bygga utan plastspärr
5 svar · 2,5k läst
M
MatsT: Tror ByggaNytt är ute efter om källarväggen är isolerad/fuktspärrad. Kolla dräneringen utvändigt, finns platonmatta ? Dränering runt hela huset etc. Byggt 1945 så du har säkert ingen yttre tidigare isolering, men när dräneringen gjordes 2002 så kan man även satt isolering. Om inget är gjort med källaren så har du säkert bara ett gjutet golv på makadam (ev. med dräneringsrör
3 svar · 2,7k läst
W
wennersten: Jag håller på att renovera min lagård invändigt, det ska bli en snickeriverkstad när det är klart. Väggarna är av tegel med få rester kvar av kalkbruksputs. Jag vill putsa om väggarna med kalkbruk ell er KC bruk. Min fråga, kan man hyra nån sorts spruta för att spruta på putsen? Hur bör den i så fall blandas för att bli bra att spruta? Jag har sett sk. trattsprutor, men det
0 svar · 2,2k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Hallå Carla! Hur har det gått med taket? Vi har satt upp vår granpanel och målat den täckande vit nu. Och det blev precis som vi ville ha det med springor :D Lite olika breda springor, en del med målarfärg i och en och annan kvist. Bifogar en bild så du får se. Ljuset på bilden är helkasst men det är ju springorna som är poängen.
13 svar · 18,9k läst
·
georgep
georgep: [citat] Tack, Martin, jag skall ha det i åtanke när jag skall behöva göra något arbete här i Sverige! För mitt projkekt jag nämde tidigare är detta ej tillämpningsbar då mitt bygge ligger 250 mil bort - mellanskillnaden för priset skulle ju försvinna i frakten. Det finns många byggmaterial i Sverige som tyvärr inte är lönsamma att exportera på längre håll och liten mängd. :(
6 svar · 4,8k läst
K
krillansson: Vi skall sätta upp panel på vårat hus. och har asfabord som grund. vi skulle vilja ha tag på riktig literatur angående byggteknik, tips och tricks. har tittat runt lite på nätet och i bokhandlar. men det verkar inte finnas. vill ha tag på böcker med exempel på hur man till exempel gör när man skall spika mäta såga mm. t,ex. när yttervägg möter yttertak, osv. skall ävenbygga en
0 svar · 4,2k läst
M
MMR: 1) Skall leta runt lite. 2) Jo eftersom vindsutrymmet är åtkomligt via lucka på gaveln så är det inga problem att plocka bort och lägga den nya isoleringen därifrån det var så jag tänkte. Men är det som du säger att de 30-50 mm inte gör någon större nytta så är det ju bara att strunt i ändå. Tack för hjälpen så länge.
5 svar · 13,5k läst
L
leisjo: Hej Mr Z Fick en massa goda råd av dej för ett år sedan, så tackar för senast. Hattprofiler och primärprofiler är 3.6 m ( eller längre ). Jag får aldrig upp dom för spiraltrappan 2 tr. upp utan att såga och sen ska dom skarvas 200cc. Rums måttet är 360 x 375, men visst 4 m regel, itusågat ”på gatan”. Det pris jag har är lite över 20 kr meter för stålprofiler. Råplan 45x45
3 svar · 7,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.