Byggmaterial & Byggteknik
Mikael_L: Skönt att det löste sig så smidigt!!! cc60 och cc120 är väl det vanliga, men om bjälklaget har ett golv på ovansidan så tror jag nog att det är cc60 som gäller i de flesta fall...eller?
Snigel: Nja....problemet är att vi redan har en soffa som ska stå framför förvaringsmojängen, den soffan har en sovplats. Sen har vi dessutom madrassen också, så alternativet skulle vara att slänga ut en fullt fungerande madrass och en relativt ny soffa för att köpa en ny bäddsoffa som inte alls har samma sovkomfort.
Mats: Ja inte håller ett spirorör när en en bil eller lastbil passerar ovanför inte.
masse5_4: jag har bara räknat på fram till papp och läcktat på taket och material till golv och väggar inne inkl dörrar och fönster samt el
Styx: Du kan ju kika här.. http://www.panelochlist.se/lib/panelochlist_lagerlista.pdf#search=%22panel%20enkelfas%22 och se ifall du hittar någon du tycker stämmer.. Låter lite mycket med 23-24mm. för att vara innepanel - men det kanske är något som den som satte upp det hade liggande..? I vilket fall kan du ju justera det genom att lägga en skiva i passande tjocklek bakom den "nya" panelen om
Mikael_L: Glöm inte att den avskiljande väggen måste vara tät gentemot ev billukt (bensin avgaser osv) så plasta noggrannt även där. Kanske också ska tänka på något fuktskydd längst nere på väggen, på garagesidan.
Haagbard: [citat] Jo jag har faktiskt tänkt lite i dom banorna, har vart jätteproblem här med kopparstölder oxå, nu verkar dock stöld av airbags vara den nya födokroken för tjuvpatrasket här :-? Men men, på något sätt måste det säljas.......kabeln hamnade s.a.s "i dagen" då jag rev ett litet uthus i somras. ...och när jag tänker efter så jobbar ju en släkting på metallskrot :)
aRd: Tack för svaren.... Jag får alltså inte bygga över murstocken >:( Ja ja... får försöka lösa det på något snyggt sätt!!
funkis_-48: Vi renoverade vår balkong för ca 8 år sedan. Den var i dåligt skick från när huset byggdes. Sprickor, gropar, defekter och mossa på överdel och även en hel del på undersidan. Först högg vi fritt i sprickorna undertill så att armeringen blev synlig, rejält rostig. Vi hyrde blästringsutrusning en dag och blåste av så att metallen blev fri från rost. Även järnräcket blästrades.
chris47: Jag rekommenderar starkt att du läser grundligt om detta innan du går vidare på: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs+renovation/default.asp /CC
chris47: Om det inte är en bärande vägg kan du göra såhär: Fäll in en stående regel (145*45) horisontellt halvt i halvt i de vertikala innan du kapar dom. Under denna regel ska du ha förberett med förstärkningar på var sida av öppningen som bär upp denna balk. All förstärkning görs med 145*45 regel. Du kan sen välja om du vill ha ytterligare förstärkning uppåt genom att fälla in
andersmc: Jag valde innertaket först. Elen får man förbereda så kablarna hänger ner där innerväggarna ska komma. Det är det onekligen lite mek med. En fördel är att det går att flytta innerväggarna i framtiden. Men det är inte ett solklart val vilket som kommer först. Båda metoderna har för- och nackdelar.
ByggaNytt: Hmmm, måttbeställda 45*225*12210 :) http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/bjalklag_smal_1.jpg
kvistarn: gipsen är uppe nu, gick bra med bara en enkel stötta;) lite bökigt var det, men inte just för tyngdens skull, säger som Fein, gå till gymmet, (kör själv 4ggr i veckan).
plf66: Ja, det kan bli millimeterpassning, så jag försöker planera innan vi gör fel. En lite avgörande faktor är ju om ett Ikea 600-skåp är 600 mm. Är det 595 som mina gamla skåpstommar så går det kanonbra. Är det 600 så går det, men är på håret. Jag för inte köksinredningen förrän tidigast i början av nov så vi har lite tid att planera och jag har inte valt kakel än. Men kaklet
d-sajn: Skall installera en värmepump för bergvärme med inbyggd varmvattenberedare och vill slippa eventuella stomljud i träbjälklaget. Så hur skall jag göra? Skall jag gjuta någon sorts platta och i så fall hur går det till eller skall man göra någon sorts form ner till backen och fylla den med grus upp till övre kanten av bjälklaget? ...eller finns det bättre lösningar?
kajsae: tack för tipset, vandalen har varit framme och alla tre plintarna med stolpar ska flyttas. Beskedet mottogs ganska bra. ;D
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50197/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
ByggPutte: Har Du stora hål kan Du först gjuta med aps-cement sen en fin sats med Snabb betong. Mvh Putte
ByggPutte: Skarvar Du över stolpe med spikbleck på varje sida och ankarskruv funkar det fint. Mvh Putte
perobe: Ja, i princip så kapar man med stenskiva och bilar sedan ut betongen. Förmodligen får du kapa från både in och utsida, så rita först upp hur du skall kapa på ena sidan och borra sedan 2 hål i vardera hörnet så slipper du petig mätning på andra sidan. Jag skulle vilja säga att det är omöjligt att misslyckas med hålet så pass att du måste gjuta efter det att du sågat. Du sätter
zankan: Jag får ursäkta om jag trampade lite över emd mitt senaste inlägg.... Jag skyller på att jag hade en dålig dag.... ::) sågspån är inte heller det direkt ljuddämpande.. .Trä är ganska värdelöst överhuvudtaget då det har en knepig täthet osv... Och visst isloeringen hjälper till att öka den totala ljudisoleringen men inte så mycket man kan tro. 1/3 del av utrymmet behöver
ByggPutte: Du har inte möjlighet att ta bort just dom skåpen och montera in en vedspis? 8-) Mvh Putte
snackan68: Antalet reglar har ju att göra med hur hög pärlsponten sska vara... // Snäckan
Haagbard: Kanske: HANRIIS STENVERKSTAD AB HANDÖL 1054 DUVED 0640-62204 SWEDISH SOAPSTONE AB HANDÖL 1050 DUVED 0647-72080